Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 24 jul 2020 00:20

kopjethee schreef: 23 jul 2020 22:55 Erg mooie fiets en met de meegespoten voorvork!

Ik ben zelf nogsteeds erg blij met mn Strael.

Hoelang ben je? Je zadel lijkt enorm hoog maar je hebt ook een grote drop.
En met welke banden rij je?

Veel fietsplezier ermee
Ik ben 1,97m groot.
Ik moet het zadel morgen nog even nameten. Ik heb de indruk dat het toch iets hoger staat dan mijn tcr.

De banden zijn Vittoria Corsa's van de eerste generatie in 28mm.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 jul 2020 22:30

Hallo allen.

Het bioracer project is af. Laten we zeggen dat het allemaal wat anders is dan normaal met dit fietsje. Laten we eerst eens onder de geometrie beginnen. Die laten we voorzichtig uitdrukken vrij uniek is.
Schermafbeelding 2020-07-06 om 09.53.07.png
Van boven naar beneden de maten ( op basis van deze foto dus +- een foutmarge )
58cm bovenbuis ( referentie meting )
433mm chainstay lengte
56mm voorvork sprong
66 mm trail
599mm stack ( inclusief balhoofd gemeten )
375mm reach ( inclusief balhoofd gemeten )
70!! graden hoek zitbuis
72!! graden balhoofdhoek
67 mm BB-drop
1026 mm Wielbasis
Ik had er even over nagedacht om t project verder voorbij te laten gaan op basis hiervan. Maar na wat gereken bleek dat ik met een zero setback pen toch net aan de juiste positie zou komen. Ook vanwege de zeer lange zadelrails van de selle smps. Ik zie het verder als een groot experiment en zo leer je nog eens wat over fietsgeometrie en het effect op het rijgedrag. Mocht ik nog een keer achterlijk ver achter het bracket willen zitten kan ik altijd nog de setback pen monteren....

Hieronder een foto van het eindresultaat.
Naamloos.jpg
Opgebouwd met een nog zeer nette campagnolo centaur 10 speed, uitgezonderd een record crankset. Deda stuur. Thomson zadelpen ( tja een zero setback in 27.0.... ). Het setje zeer lichte carbon lage wieltjes 1200 heb ik voor nu erin, maar te zijner tijd komt er nog wat anders. De witte spaken passen er niet erg goed bij. Het juiste wielsetje moet ik nog tegenkomen.

Het rijdt eigenlijk best prima. Leuk om mee te toeren en zeker niet langzaam. Het geheel draait schakelt en rolt als nieuw. En weegt nu 8.62kg zoals afgebeeld. Al speel ik wat vals met deze wielen nu.
Laatst gewijzigd door thestudent op 25 jul 2020 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 jul 2020 07:30

Hoe moet ik jouw foto zien? Heb je een programma gebruikt die de getallen voor je uitrekenent obv een referentie waarde en een foto?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 jul 2020 08:10

Jup. Referentie meting ( hier dus de bovenbuis ) laat je uitdrukken in een bepaalde mm per pixel. Met de hand precies verticaal voor stack bottom bracket tot balhoofd en de hoeken meten is ook niet foutloos. Dit werkt voor mij best snel en je houdt er een mooi overzichtsplaatje aan over. Een ander manier om de zitbuishoek te meten had ik ook niet zo snel bedacht, want een mooie gradenschijf had ik niet liggen. Het klopt niet 100% natuurlijk, maar niet minder fout dan met je meetlintje. Het ligt er natuurlijk aan hoe lang ik mijn te meten lijn trek in de afbeelding etc. En de foto is natuurlijk net niet helemaal haaks op de fiets.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jul 2020 10:33

Wel even de stack en reach maten omkeren ;) .

Het eerste bewijs dat Bikefitting.com een k#tsysyeem is :mrgreen: . Of het was een frame voor iemand met een heel lang bovenlichaam.

Wel mooi geworden hoor en een gewicht waar menig carbon, Aero, schijfremracer niet aankomt.

Voelt het frame achter niet vrij hard aan met zo'n bijna gelijkbenige achterdriehoek en een zadelpen zonder setback? Ik heb een beetje het idee dat op deze manier het doel van staal rijden een beetje voorbij geschoten wordt.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 25 jul 2020 11:28

Ernie C. schreef: 25 jul 2020 10:33 Wel even de stack en reach maten omkeren ;) .

Het eerste bewijs dat Bikefitting.com een k#tsysyeem is :mrgreen: . Of het was een frame voor iemand met een heel lang bovenlichaam.

Wel mooi geworden hoor en een gewicht waar menig carbon, Aero, schijfremracer niet aankomt.

Voelt het frame achter niet vrij hard aan met zo'n bijna gelijkbenige achterdriehoek en een zadelpen zonder setback? Ik heb een beetje het idee dat op deze manier het doel van staal rijden een beetje voorbij geschoten wordt.
Foutje is aangepast in de tekst in de foto stond t goed. :roll: Niet helemaal meer wakker gisteravond.

Met een lang bovenlichaam wil je niet per se het zadel verder naar achter hebben. Ik denk dat hier gewoon wat ouderwetse fit ideeën speelden. Gelukkig heb ik lange bovenbenen. Op mijn anderen fietsen staat het zadel met normale +-25mm setback zadelpen juist naar achteren op de rails.
Vergeleken met een beetje een gemiddeld raceframe met een zadelbuis van 73 graden kom je met mijn zadelhoogte van 81cm zomaar 4.25cm verder achter het bracket uit. Ik kan het nog wel proberen voor de fun, want ik heb die andere zadelpen nog van op de geometrie foto. Maar een dergelijke fit is niet van deze tijd :lol: Het is dus geen optie wil ik mijn normale positie halen.

Ik had m niet per se gebouwd voor t comfort. Maar inderdaad het is nu zeker geen comfortfiets. Het frame is verder behoorlijk stijf ( voor staal ). Op hobbels inderdaad wel hard, maar het is wel heel stabiel en handelbaar. Het heeft toch wel een bepaald staal gevoel qua accelleratie en rijgedrag.

Het doel? Ach ik heb me weer vermaakt en weer een hoop geleerd. Dat is t belangrijkste. Het frame heeft me de wereld niet gekost. Als ik hierop zo zo af en toe een nieuwe trek madone "sl" disc :lol: kan voorbijsteken is mijn dag allang goed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 28 jul 2020 11:27

    thestudent schreef: 24 jul 2020 22:30 Hallo allen.

    Het bioracer project is af. Laten we zeggen dat het allemaal wat anders is dan normaal met dit fietsje. Laten we eerst eens onder de geometrie beginnen. Die laten we voorzichtig uitdrukken vrij uniek is.
    Schermafbeelding 2020-07-06 om 09.53.07.png
    Van boven naar beneden de maten ( op basis van deze foto dus +- een foutmarge )
    58cm bovenbuis ( referentie meting )
    433mm chainstay lengte
    56mm voorvork sprong
    66 mm trail
    599mm stack ( inclusief balhoofd gemeten )
    375mm reach ( inclusief balhoofd gemeten )
    70!! graden hoek zitbuis
    72!! graden balhoofdhoek
    67 mm BB-drop
    1026 mm Wielbasis
    Ik moest meteen denken aan dit frame, toen ik die hoeken zag:

    https://www.flickr.com/photos/quality_v ... YG-5AsvKk/

    Gebruikersavatar
    thestudent
    Forum-lid HC
    Berichten: 5350
    Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
    Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

    Gebruikersavatar thestudent 28 jul 2020 17:28

    @Rey953. Die kwam ik tegen bij mijn zoektocht op weightweenies toen ik het een en ander aan het afwegen was. Deze is gelukkig wel net rijdbaar te krijgen.

    Heeft ook wel zijn charme dit zoort idiote geometrie. Dat was zo'n gaaf kleurtje. Wat heb je daar uiteindelijk mee gedaan?
    Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

    timo2.0
    Forum-lid HC
    Berichten: 7631
    Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

    timo2.0 30 jul 2020 16:39

    Fraaie Bioracer, welke wielen heb je gebruikt?

    En vreemde geometrie, ach, zet hem naast Steve Bauer op weg naar Roubaix en dan is opeens alles relatief...

    Afbeelding
    fietsen doe ik net als een prof,
    veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

    Gebruikersavatar
    robbebopper
    Forum-lid HC
    Berichten: 5713
    Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

    Gebruikersavatar robbebopper 30 jul 2020 16:54

    Raar eigenlijk dat hij daarmee op professioneel niveau mee kon komen. Je kunt zo toch veel minder kracht zetten?

    timo2.0
    Forum-lid HC
    Berichten: 7631
    Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

    timo2.0 31 jul 2020 10:42

    Het was geen succes. Getest in Gent-Wevelgem (44ste) en vervolgens in Parijs-Roubaix met ook nog eens een Rockshox vork (maar dat was op dat moment de norm). 23ste op 4min 12sec van Duclos.
    fietsen doe ik net als een prof,
    veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

    Gebruikersavatar
    Gastheerg
    Forum-lid HC
    Berichten: 6165
    Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
    Contact

    Gebruikersavatar Gastheerg 31 jul 2020 10:47

    [youtube][/youtube]Er zat op die fiets ook een bizar zadel zodat hij zich "af kon zetten"

    Overigens in diezelfde editie sprinten Duclos Lassalle en Ballerini voor de overwinning.
    Duclos op een fiets met geveerde voorvork en Ballerini op een aflopend frame (Bianchi) met een geveerde stuurnok.
    Het waren de jaren van de malle experimenten en een jaar later maakte Binachi het nog maller door Museeuw op een soort van damesfiets met voor EN achtervering te laten starten.

    Plaats reactie