Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 28 sep 2007 20:12

IBAN schreef:Ik zou nog liever op een antiek stalen cervélo rijden dan met een carbo slingerland!!!! wat een naam joh!!



[img=http://img146.imageshack.us/img146/8665 ... ostoh9.png]


Sorry dat ik het plaatje meequote ;-).

De Cervelo Prodigy en Superprodigy.

Maar dit kun je toch niet antiek noemen :-)? In 2003 gebruikte CSC deze kaders nog in Parijs-Roubaix (en ik dacht ook nog in een aantal Vlaamse voorjaarsklassiekers)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2007 20:14

Nee hoor, stalen MTB's zijn er ook nog hoor!

B.v. merken als Salsa, On-One, Seven, Singular, Niner etc maken stalen frames.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 28 sep 2007 20:53

Heb nog een stalen Rocky Mountain 'Equipe' .
Met starre voorvork,rijdt geweldig .
Ben nu aan het kijken naar weer een stalen race frame .
Ben begonnen met een stalen Peugeot,Jan Jansen,Gazelle AA en de laatste was een Coppi
Team Polti .Heel veel plezier gehad met deze fietsen alvorens ik voor een alu koos .
De volgende wordt toch wel een stalen .

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 28 sep 2007 21:13



Wat een WAANZINNIG mooi frame. Ik zoek nog een 60cm c-c. Wie?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 28 sep 2007 21:56

Scepticus schreef:Nee hoor, stalen MTB's zijn er ook nog hoor!

B.v. merken als Salsa, On-One, Seven, Singular, Niner etc maken stalen frames.


Weet ik, als ik de 'azie-catalogus' doorblader is er nog meer dan genoeg staal te krijgen, vraag me meer af wie er hier zelf nog een steel-MTB heeft.

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 28 sep 2007 22:37

Ik heb vorig jaar nog op een (oude) stalen gazelle gereden (zonder problemen (op het schakelen na dan) daarna een aluminium huurfiets gehad maar daar merkte ik (op het schakelen na niet echt een verschil van rijkomfort (de een een stalen vork en de ander een aluminium exemplaar) maar nu ik mijn nieuwe aluminum gazelle V.5 heb merk ik toch echt wel een verschil!! want ik had nu een carbon exemplaar (voorvork) en het rijdt geweldig beter als mijn stalen gazelle.

Maarja de levensduur en de vermoeidheidsgrens weegt ook wel mee staal gaat langer mee maar een nadeel van staal is dat het roest.

Rik
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 29 sep 2007 09:11

@Rik.A

Je bericht is moeilijk te doorgronden. Het lijkt er op dat je een aluminium Gazelle hebt van Garbon??

Los daar van merk je op dat een stalen frame roest. Ik heb nog nooit een geroest stalen frame gezien. De meeste frames worden netjes gelakt.

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 29 sep 2007 13:36

[quote="Frankvanboven"]@Rik.A

Je bericht is moeilijk te doorgronden. Het lijkt er op dat je een aluminium Gazelle hebt van Garbon?? quote]

Dat carbon sloeg op de voorvork (ik had het over de vorken die mij bij mijn stalen en clubfiets niet bevielen!!)

nouja dat weet ik niet ik heb een stalen gazelle staan met roestplekjes hoor!!

Heb er even (voorvork) achtergezet :p was idd onbegrijpbaar
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 29 sep 2007 14:36

overigens snap ik de discussie over het gewicht van een stalen frame ook niet helemaal. Ik heb een Somec minimax staan met woud up vork die als totaal zo rond de 7 kg in een grote maat zal zitten. Denk dat dit lichter is dan meer dan de helft van de forumfietsen. Fiets als totaal is zeer strak en rijdt nog eens geweldig ook. Qua ontwikkeling zat dit frame zo omstreeks 88 op de top van wat met staal mogelijk was en een groot aantal no name Alu en Carbon frames komt er nu nog steeds niet aan (was dan ook zo duur als een top Ti of Carbon frame nu).

In staal zit imho nog veel meer potentie (je kunt er nog steeds de tour mee winnen) maar dit zal er helaas nooit meer uit worden gehaald.
Reden is dat de massa op aangeven van de marketing vraagt om plastic en de producenten doen hier maar al te graag aan mee want de marges zijn beter (en aziaten waren nooit heel erg goed in het solderen van Stalen frames).

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 29 sep 2007 15:29

Ik kan het niet laten om na de vervuiling van Edwin01 met zijn carbon fiets, toch nog wat echte plaatjes te tonen.


[img=http://img205.imageshack.us/img205/8963 ... br1.th.jpg]

[img=http://img205.imageshack.us/img205/7325 ... ao5.th.jpg]
[img=http://img205.imageshack.us/img205/299/fiets3dk4.th.jpg]
[img=http://img205.imageshack.us/img205/5273 ... qu8.th.jpg]
[img=http://img205.imageshack.us/img205/9673 ... wo0.th.jpg]


Laatste jaren heb ik met deze fiets in de winter met name op een Computrainer gereden. Veelal 150 tot 200Km per week. Na de berichten op dit forum dat het niet slech is voor ALU en Carbon fietsen heb ik besloten om mijn ALU op de Computrainer te gebruiken. De stalen fiets en Carbon gebruik ik dan op de weg.


Het losse frame is helaas defect. Er zit een scheurtje boven de extentie van de zitbuis.

De stalen fiets is een criterium frame (verhoogd bracket en verkorte wielbasis door o.a. stijle zitbuis.). Door deze kenmerken rijdt deze fiets zeer strak en direct maar desondanks toch zeer comfortabel.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 29 sep 2007 15:34

[quote="Frankvanboven"]Ik kan het niet laten om na de vervuiling van Edwin01 met zijn carbon fiets, toch nog wat echte plaatjes te tonen.

We moeten toch maar eens een stukje gaan fietsen, Van Boven..... ;-)

Plaats reactie