Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 sep 2007 10:26

Ik vind het een leuke discussie om te lezen, maar de schrijver realiseert zich denk ik ook wel dat het een selecte groep liefhebbers is. Als je hier een poll zou houden denk ik dat nog geen 10% daadwerkelijk op staal rijdt.
Wel mooi om te zien hoe gepassioneerd de bovenstaande sprekers praten over het stalen product.
Ik heb zelf in het verleden ook op staal gereden, maar voor mij hoeft het niet meer. Te zwaar en mijn smaak is mee geevolueerd met de tijd.
Less is bore

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 27 sep 2007 11:16

@ daniel: er zijn er toch nog heel wat die op staal rijden als 2de fiets of winterfiets lijkt me...? Je ziet wel (gelukkig voor mezelf) of marktplaats veel meer staal te koop dan alu of carbon (wat ik daaruit moet afleiden weet ik niet, maar er zitten er nog veel verstopt in de kelder...), en je hebt altijd zoveel meer fiets voor het geld met staal... leve de onderwaardering van al die verkopers!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 27 sep 2007 11:20

GastheerG schreef: Wat een charmante manier om te verwoorden dat niet iedereen hier een kudde dier is. :p


Accepteer gewoon dat er smaakverschillen zijn. Het gaat toch niet om het gelijk of ongelijk? Ik wens je veel succes met je stalen frame.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 27 sep 2007 11:21

Heb vroeger een corsa cx van merckx gehad. Mooi parelmoer wit. Maar toen kwamen de 'nieuwe' materialen eraan en ben dan overgestapt op een alu fiets. Ondertussen verschillende alu fietsen gehad en was hier steeds tevreden over. Behalve dat ene alu frame met carbon achtervork. Gaf mij een slappe indruk. Gebruik de fietsen zowel recreatief (cyclo's, toerritten) als in competitie (nevenbonden). Dus fietsen worden intensief gebruikt. Ik zal waarschijnlijk niet terugkeren naar een stalen frame maar toch heb ik er spijt van dat ik mijn stalen corsa cx van merckx van de hand deed. Het was een goede en vooral heel mooie fiets.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 27 sep 2007 15:52

Och ik houd er gewoon niet zo van om voor kuddedier uitgemaakt te worden. Ik vind carbon wél veel mooier en het hoeft ook niet uit Italie te komen. Maar ik heb het lang niet zo negatief opgeschreven als dat het op me over kwam :D Zand erover!
Mijn trainingen op bikeplanner.com

dmm
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 aug 2007 11:35

dmm 27 sep 2007 18:17

Het is wel grappig dat veel (waarschijnlijk jonge) fietsers iedere keer als het om staal gaat het gewicht ter sprake brengen.
Als ik zie wie er in mijn categorie criteriums winnen zijn daar toch nog wel wat stalen karretjes bij.
Zit niet te wachten op weer iemand met een mening.

Gebruikersavatar
maurice
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
Locatie: Maassluis

Gebruikersavatar maurice 27 sep 2007 19:01

Er rijden meer mensen op stalen frames zijn of haar rondjes, al dan niet in wedstrijdverband dan menigeen denkt.
Niets is wat het lijkt..

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 27 sep 2007 23:11

Zoals ik op een ander topic al heb geschreven ben ik zelf 2.05 m lang en 115 kg zwaar. Ik fiets sinds 1995 op een randonneur van Vittorio, nog speciaal voor mij op maat gebouwd door Frank Groot uit Alkmaar.
Heerlijke fiets, altijd gaan(moet overigens wel zelf trappen). Ben nu op zoek naar een racefiets, maar ben er achter gekomen dat ik mijn Vittorio niet wil missen.
Mijn voorkeur gaat duidelijk naar staal, aangezien dit materiaal zich voor mij meer dan voldoende heeft bewezen. Vooral het op maat laten maken van een stalen frame spreekt me aan, alhoewel dat tegenwoordig ook mogelijk is met andere materialen.
Staal is idd duur en dat is momenteel nog wel een klein beletsel, gezien de huidige gezinssamenstelling, maarrr gezien de levensduur vind ik staal zeker een goede investering die zich op de langere duur terugverdient. Je moet dan niet elk jaar iets nieuws willen natuurlijk.
Ik las ook iets over shimmyen, zelf ook 1 maal last van gehad, met +70 km/u van de berg af in NZl, inclusief 25 kg bagage. Is overigens goed afgelopen.
Verder vind ik het zelf ook wel amusant wanneer ik AGR of LM fiets en ik met mijn zware stalen ros, incl. spatborden, verlichting, bagagedragers, incl. bevestigingsbeugels voor een kinderzitje (haha) etc die "superlichte, moderne" karretjes in de klim voorbij rijdt, waarbij ik dan toch vaak een blik op mijn fiets voel rusten.
Als je bij een stop in Valkenburg dan ook nog te horen krijgt; "superfiets, onverwoestbaar, zo maken ze ze tegenwoordig niet meer" kan mijn dag niet meer stuk.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

colnagier
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 mar 2006 22:47

colnagier 28 sep 2007 00:08

Ik, man van 44 jaar, fiets sinds 2001. (na 25 jaar te hebben hardgelopen) Aangezien ik altijd al gecharmeerd was van het merk Colnago en ranke stalen frames mooi en betrouwbaar vind heb ik inmiddels 2 stalen racefietsen.
Ik heb een Master Olympic en een Master Extra Light beiden met een rechte carbon voorvork en shimano. ik heb ze via Marktplaats.nl gekocht en ben er zeer gelukkig mee. Voor mij geen oerlelijke gigantisch dikke onderbuis (alu) of een teer fietsje (carbon) maar een fiets die is zoals het hoort voor een serieuze toerfietser: van staal !
Mijn fietsen zijn met vakmanschap gemaakt en zien er prachtig uit. Ik moet zeggen dat ik nog nooit op een ander materiaal?soort heb gefietst dan staal, maar ik wil ook niet anders.

PS. Schimmien wordt niet veroorzaakt door het frame, maar door de wielen !
When the going gets rough, the tough get going.

See what ? C40 !

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 28 sep 2007 01:01

@ Colnagier: Tsja, beauty is in the eye of the beholder...... Ik vind mijn monocoque carbonfiets met DA een schitterend "staaltje" van industriele vormgeving. Een plaatje om te zien zoals ie daar zwart staat te glimmen.....

Afbeelding

Het is een geweldige wedstrijdfiets, stijf, licht en superstrak in de bocht.
En shimmyen kan een aantal oorzaken hebben, slap frame, loszittend balhoofd, slappe wielen, slecht verdeelde bagage...

Plaats reactie