Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 24 sep 2007 19:31

Mannen en vrouwen van Staal!

Aangezien we bezig zijn met een artikel over stalen frames in FIETS 11 graag jullie commentaar... Dat wil zeggen: geef je mening over het rijcomfort, de levensduur, jullie ervaringen. En: is er nog een leven voor staal in deze 'zware' tijden vol carbon?! Jullie opmerkingen verwerken we in het artikel. Op dit moment komen er nieuwe frames van Duell, RIH, Van Herwerden, Bianchi, Basso en De Rosa en 'vintage' frames van Jan Janssen, Concorde en Gazelle aan bod. En wellicht ook nog Vittorio. Ik lees het graag en bedankt!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 24 sep 2007 20:03

Bedankt! Ik zal binnen nu en een paar dagen een foto plaatsen van twee 'retro' frames die in de test zitten... Op speciaal verzoek gespoten...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 24 sep 2007 20:19

Elk jaar als ik op de Bikemotion rondloop, blijf ik extra lang stilstaan bij de stalen DeRosas, Bianchi's en vooral Colnago's. Ik vind het de mooiste frames die er bestaan. Zelf heb ik lange tijd op een stalen fiets gereden (een Ponsteen, vermoedelijk van Columbus buizen met Cinelli lugs, zoiets). De fiets was uitermate comfortabel en ook mooi. Toevallig zat de lak er veel te zacht op, maar van een afstandje ziet het er nog mooi uit. Minder goed waren mijn ervaringen met bochtige afdalingen in de bergen. Toentertijd nog met gewone trainingsbandjes was het shimmien niet van de lucht. Als je ook maar het vermoeden had dat de afdaling eraan kwam was het twee keer de commandeur beroeren, knieen tegen het frame en nevernooit de handen van het stuur halen. Alle kanten ging het op. Mijn broer reed toen op een stalen Gazelle van rond 1990. Die was iets zwaarder (totaal 10 kg t.o. mijn 9,5kg) en had er duidelijk minder last van. Een type afdaling ging echter retesnel met mijn fiets: Een rechte afdaling op heel slecht wegdek. Het frame ving alle klappen op, alu kon me absoluut niet bijhouden! Als ik ooit eens genoeg geld heb voor een duur fietsje erbij, dan wordt het zo'n blauwe Colnago zoals onlangs in het blad stond.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 24 sep 2007 20:24

Als ze stalen frames van heden nog met net zoveel passie en flair zoals mooie verchroomde lugs en achterbrug en voorvork zouden maken als 20 jaar geleden dan zou ik zeker nog geinterresserd zijn. Maar nu is een stalen frame meestal voor een fietsenbouwer niet interressant genoeg en een bij-product en de vaak de onderste uit de range.
Vaak is het dan ook retro met hedendaagse materialen zoals een carbon-voorvork e.d en een frame zonder lugs.
Voor fietsenbouwers die zich wel weer specialiceren in staal, betaal je weer de hoofdprijs!

En waarom toch altijd weer dat verlangen terug naar het verleden, dat is geweest. Er is nu een generatie dat waarschijnlijk nog nooit een stalen frame gehad heeft!!
Ik ben met mijn carbonnen-ros net zo tevreden als met mijn eerste stalen ros, gewoon profiteren van de kennis en de materialen die nu voorhanden is.
Je gaat tenslotte toch ook niet meer met toeclips rijden en buiscommandeurs rijden, omdat het zo lekker retro is!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

sensei
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 feb 2006 16:40

sensei 24 sep 2007 21:00

Wat iemand al zei de oude frames die met vakmanschap zijn gemaakt, zijn echt mooi. Daar kan een hedendaags carbon frame niet aan tippen.
Ik zou graag een mooi vooral comfortabel stalen race frame willen hebben. Ik ga voor comfort hoef geen wedstrijden meer te rijden waarom dan inboeten?

Je ziet het ook in de alternatieve mountainbikes, zoals singlespeed heel veel staal. En dus comfortabel.
Het is denk ik eerder de fabrikanten die het opleggen dat je carbon of alu moet kopen.
Je ziet ook wel wat verschuiving in de markt, de net geen racefietsen, met hogere voorbouw, dikkere banden. Uitermate geschikt voor dat doel en die vraag groeit behoorlijk.

sedatif
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:48

sedatif 24 sep 2007 21:03

Staal komt niet voor neits terug. Het comfort verdwijnt gewoon met Carbon, dat is te stijf om nog normaal te kunnen rijden. Aluminium is een soort gulden middenweg, maar staal blijft maar doorgaan. Veel bouwers die 29 inchers en fixies maken, gebruiken gewoon staal, en niet alleen omdat het makkelijker is. Ze solderen het, dus de verbinding is sterker dan een gemiddelde las, want het materiaal pakt op een groter oppervlak (lugs)...
Staal verdwijnt nooit volgens mij! Plus dat het helemaal niet zwaar hoeft te zijn, kijk naar Reynolds, Mijn oude Reynoldsfiets is ongeveer even zwaar als mijn Cannondale Optimo in maat 63...

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 24 sep 2007 21:38

Ik rijd sinds een jaar een Pegoretti Big Leg Emma, zij het met een "kleine onderbreking" (letterlijk). Dit is een modern stalen frame waar ik echt heel blij mee ben. Het is stijf, niet te gek zwaar ( ik weeg zelf >100kg ), comfortabel en ik vind het echt geweldig mooi. Dat er meer staal gebruikt wordt voor retro fietsen is prima maar niet echt mijn smaak. Ik houd meer van TIG gelast dan gesoldeerd met lugs. Ik denk ook dat je met TIG een stijver frame frame kunt bouwen.
Voor mij blijft staal hét materiaal, ik vind carbon niet betrouwbaar genoeg bij mijn gewicht, titanium vind ik te duur en alu vind ik te hard.
De moderne stalen buizensets van columbus en dedacai bieden meer dan voldoende mogelijkheden voor een prima frame, vooral wanneer gebruikt door een echte framebouwer. Niet alle bouwers kunnen wat Dario kan, en dat ook nog met smaak (bedankt Sharky).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 24 sep 2007 22:01

Ik ben een actuele ervarings-"deskundige": ik bezit en berij drie fietsen:
- Stalen criteriumframe met Campa Chorus
- Alu-Carbon (voor- en achtervork) Campa Record
- Carbon Campa Record 2007

Mijn prettigste fiets is de stalen, de minst prettige de ALU. De stalen fiets is zeer strak, maar toch comfortabel. De ALU fiets is strak maar totaal niet comfortabel. De Carbon fiets rijdt prima, maar heeft niet het prettige gevoel van staal.

Om hard en fanatiek te rijden is ALU of Carbon wat mij betreft prima. Ik snap er echter niets van dat toerfieters op iets anders rijden dan staal!

Als ik de materiaal discussies op dit forum af en toe lees dan vraag ik mij nog wel eens af waar het nu om gaat. Ik vindt materiaal ook mooi, maar uiteindelijk moet het toch uit de benen en tussen de oren vandaan komen. De gemiddelde bezoeker op dit forum heeft volgens mij niet de capaciteit en/of ambitie om in de top van de Tour de france te eindigen.

Uiteindelijk zou de functionaliteit de keuze moeten bepalen:
- wedstrijden, geen Carbon (te kwetsbaar met valpartijen) Wellicht valt Alu hier ook af. Dit is een non-argument voor mensen die onbeperkt kapitaal ter beschikking hebben.
- Toeren: absoluut staal ivm comfort
- Op z'n Italiaans flaneren door het dal bij 25graden zonnig weer: Carbon!

Net als GastheerG heb ik de 100 cols tocht gereden (in drie aaneengesloten weken): op staal! Als ik het nogmaals zou doen (brengt me dat op een idee??) dan wordt de keuze nog moeilijk welke fiets mee moet. Qua betrouwbaarheid en comfort zou de stalen fiets wel eens kans maken om als mijn maatje mee te gaan. Maar ja....ook ik heb wellicht geestelijke zwakte voor de carbon fiets die misschien wel 1,5 Kg lichter is (terwijl ik zelf op dit moment 15Kg teveel heb)!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2007 22:54

Frankvanboven schreef: - Op z'n Italiaans flaneren door het dal bij 25graden zonnig weer: Carbon!


Nee, juist dan ook staal!

Afbeelding
Mooier dan dit wordt het toch niet?

Wat comfort betreft: wanneer ik van mijn Trek 2300 met oversized stuur overstap op mijn Concorde Aquila van Columbus SLX voelt die heel soepel, maar denk dat dat vooral komt door de vork en het (niet oversized) stuur en de klassieke stuurpen natuurlijk.

Mn fixie(.tk) is ook van staal, maar die is zo anders dan mn Trek dat ik weinig specifiek over het framemateriaal kan zeggen.

Misschien wordt mn volgende gewone wegfiets wel weer eentje van staal! :D
Alleen jammer dat stalen frames in maar 63 er uitzien als een dranghek. :(
Had ik een maatje 56 gehad dan had ik nog minder getwijfeld!
De 13-in-een-dozijn kartonframes uit verweggistan doen me in ieder geval niks meer. Dan nog liever een Red Bull Scandium (laatste exemplaren in de uitverkoop, model moet het veld ruimer voor nóg meer carbon meuk :( )

BTW: kijk ook eens aan de overkant van het Kanaal! Mercian en Bob Jackson maken hele mooie stalen frames, en voor zeer redelijke prijzen!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 24 sep 2007 23:08

Op basis van de ervaring die ik in de afgelopen 25 jaar op heb gedaan met het bouwen van topfietsen uit staal/alu/carbon/titanium, meen ik te kunnen stellen dat je uit elk materiaal een absolute topfiets kunt bouwen (onderdelen kunnen een frame maken of breken).
Ik heb zelf zeker voorkeuren en zou zelf op het ogenblik eerder voor titanium dan voor staal kiezen maar da's persoonlijk. Reden voor deze voorkeur is het feit dat er nog steeds zeer goede bouwers van stalen frames zijn maar dat de allerbeste bouwers (kunnen enkel voorkomen uit een zeer grote groep van bouwers en die zijn er helaas niet meer) eigenlijk allemaal gestopt/dood zijn.

Persoonlijk zie ik tien keer liever een goed Stalen frame zonder veel opsmuk als een wild gekleurd carbon/plastic frame dat uit oogpunt van kostenbeheersing in veel te weinig maten wordt geleverd (ondanks de berg marketing/imago wat er tegen een hoge prijs bij wordt geleverd), dat stalen frame zal misschien niet zo "cool"zijn, hij gaat wel 10X langer mee en rijd voor de meeste hobbyrijders nog eens beter ook!

Plaats reactie