Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 jul 2018 20:25

Nu vanaf 2018 met bsa daarvoor pf. Maakt m idd mooier

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 26 jul 2018 09:12

*Smaak is persoonlijk disclaimer*
Behalve de kleur, vind ik dit Cinelli frame nu juist niet mooi, met name vanwege de grote variatie in buisdiameters. Het lijkt potverdikkie wel aluminium.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 26 jul 2018 11:04

Zeker modern en ik snap het desgin volledig. Hadden ze oversized balhoofdbuis verbonden aan twee iele stalen buisjes dan had het er zeker minder uitgezien. ;)
Dit is wat er vandaag de dag technsich mogelijk is om een optimaal presterend stalen frame te maken.

Wat ik me wel afvraag: met zulke buisdiameters, gaan de eigenschappen (stijfheid, demping) dan ook richting een alu frame van gelijke diameter, of zorgt de geringere wanddikte van de stalen buizen toch voor duidelijjke verschillen?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 26 jul 2018 12:41

In feite zijn dit soort stalen frames juist niet 'technisch optimaal' want de diameters van balhoofdbuis, onderbuis en bovenbuis worden bepaald door de oversized carbon voorvork (icm esthetische overwegingen). Daardoor wordt het frame stijver dan noodzakelijk (iig voor de gemiddelde fietser) en wordt het 'rijgevoel' juist minder. Wanddikte speelt daar een minder grote rol.

Vanuit het stalen frame beredeneerd zijn (iets) dunnere buizen icm een non-oversized voorvork (carbon of staal) de technisch zinvollere oplossing (zoals de Ritchey hierboven).

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 01 aug 2018 09:50

Als dat waar zou zijn, is niet goed te begrijpen dat Columbus de HSS buizenset maakt en dat de meeste framebouwers juist de HSS frames als hun meest geslaagde stalen frames beschouwen. Ik rijd nu op een Blacksmith HSS en het rijgedrag is subliem:: zowel onverstoorbaar en stil, als zeer dempend. In vergelijking met mijn Merlin .CR Works, een erkend "comfortabele" fiets, komt de Blacksmith beter uit de bus op slecht wegdek, kuilen etc. Tegelijkertijd voelt de Blacksmith door de hogere stijfheid safer op snelle afdalingen. En tja, het is een kwestie van smaak, maar ik vind die HSS-frames juist fraaier dan stalen frames met slanke klassieke, ronde buizen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 aug 2018 12:57

Wel prettig dat je juist bij het frame dat je optisch cq esthetisch fraaier vindt op gevoel (subjectief) ook die "sublieme" rijeigenschappen waarneemt :winkthumb:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 01 aug 2018 15:50

Dat is inderdaad een mooie bijkomstigheid!

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 02 aug 2018 08:15

Of iets 'mooi' is, of niet, is persoonlijk. Ik vind die dikke buizen juist wel mooi. Sterker nog, heb sinds een paar weekjes de disc versie van de Nemo en moet zeggen dat rijdt heerlijk! Of het technisch wel/niet optimaal is maakt me niet zo veel uit....daar kun je boeken (paginas op het forum) over schrijven. Misschien is het comfort met wat grotere wanddiktes en kleine OD buizen wel groter, weet ik niet. De afmetingen van de buizen (naast WT en OD ook lengte) + de geo van het frame maken ook nog uit wat uiteindelijk de stijfheid van een frame is. Mijn reden voor aanschaf is frame materiaal (staal), de looks, geometrie, BSA/threaded en discs. Naast 'verstand' ook een dosis emotie.
Misschien niet het beste kiekje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dale c op 17 aug 2018 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 16 aug 2018 18:30

Voor de verandering eens andere wielen proberen Rene? :shock:
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 17 aug 2018 08:10

In een grotere maat ziet het frame er toch wel erg mooi uit!
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1478
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 22 aug 2018 13:54

ff kick up voor deze staal liefhebbers.....

vraagje:
italiaanse fiets fabrikanten als een derosa/cinelli enz geven voor hun stalen frames geen stack and reach op?! dat is lastig kiezen uit die 15 framematen?!
als ik nu een frame op de kop kan tikken weet ik niet of ik erop pas?

nu heb ik een framemaat met 543stack en 384reach en tt545 en 72.5deg stuurhoek 73.5zadelhoek. zadelhoogte 735. totaalstack605, totaalreach458.
hoe kom ik tot de 'klassieke' framemaat? hoe hebben jullie dat gedaan?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 aug 2018 15:18

Ik zou ze gewoon mailen

Plaats reactie