Ervaring met staal

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
roelw
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 19 jul 2019 09:59

Lijkt me geen goede techniek. Staal wordt sterker door de buizen te 'trekken' en butted te maken. Dat kan niet als je 2 helften aan elkaar gaat lassen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3534
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jul 2019 12:23

poulain schreef:
19 jul 2019 08:50
Maar het aan elkaar lassen van de twee helften lijkt mij hoe dan ook een nieuwe techniek. Ben benieuwd of we er ooit nog van horen.
Niet helemaal.., ookal gaat het hier om een aluminium (sportieve) fiets:
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/mokumono/

Is dat ook het concept van 2 plaaten aan elkaar lassen.
(overigens verder een beroert artikel en ook niet te vergelijken met een racefiets frame en performance)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

poulain
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 19 jul 2019 12:51

Ik had nog nooit van Mokumono gehoord, zo leer je nog eens wat! De techniek doet inderdaad denken aan die van Steelworks. Ik krijg uit het filmpje op de website van Steelworks wel het idee dat de stalen buizen vormen hebben die je tot nu toe alleen met composiet kon bereiken, maar het filmpje is niet al te duidelijk. Als het frame ooit in productie komt, zal het erg duur worden, denk ik.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 511
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 19 jul 2019 20:20

Frames van aan elkaar gelaste stalen stansdelen zijn niets nieuws. Mijn oude Puch brommer was zo gemaakt en er zijn tientallen andere voorbeelden.
Dit zullen wel dunner en dus lichtere staaldelen zijn. Net als bij dunne oversized aluminium buizen, is er vanaf een bepaalde dikte van het plaatmateriaal grotere kans op deukjes.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

poulain
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 22 jul 2019 17:46

Zo ziet het frame er uit. Hoe dan ook bijzonder voor staal.

http://www.veloderoute.com/photos/news/ ... 458523.jpg

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 jul 2019 18:31

Dan zijn meteen voor mij ook alle charmes van staal verdwenen.

poulain
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 22 jul 2019 19:40

De belangrijkste charmes van stalen frames zijn m.i. het rijgedrag en de uitstraling van het lakwerk, wat mij betreft niet de al meer dan een eeuw bestaande bouw met soldeer- of laswerk aan rechte buizen. Als die charmes behouden blijven, wat is er dan tegen? Maar zoals gezegd zal de prijs wel de grootste spelbreker zijn. De meeste kopers kijken naar wat een plestikfentestik frame uit Taiwan/China kost, zien dat dat goedkoper en lichter is en haken af.

Gebruikersavatar
SqueeZer
Forum-lid
Berichten: 1681
Lid geworden op: 04 aug 2016 22:51
Locatie: Sint-Eloois-Winkel

Gebruikersavatar SqueeZer 22 jul 2019 22:27

Bij stalen frames denk ik toch ook aan mooie ranke buizen, verfijnde lugs, enz....als belangrijk charmepunt en dat ontbreekt hier in een poging om een kopie plestikfentestik frame te zijn.

Overigens hoeft een goed stalen frame niet duur te zijn, staan er genoeg op tweedehands en een goede nieuwe stalen fiets op maat gemaakt hoeft niet perse zoveel duurder te zijn dan carbon.

indobesar
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 23 jul 2019 09:05

Eens.

Is hier ervaring met Ciclicorsa Classico in Italie? Die bieden de Master x-light aan voor een interessante prijs.
Laatst gewijzigd door indobesar op 23 jul 2019 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.

poulain
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 23 jul 2019 10:23

Ja, die slanke buizen en verfijnde lugs had ik natuurlijk ook moeten noemen. De Colnago Masters die ik op Ciclicorsa Classico (bedankt voor de tip, kende deze website niet) zijn nog steeds prachtig. Een nieuwe Master is overigens niet goedkoop, ook niet bij Ciclicorsa.

roelw
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 24 aug 2019 14:04

Standert uit Berlijn heeft versie 3 (Mach 3) van de stalen Triebwerk gelanceerd met als belangrijkste nieuwigheid schijfremmen:
https://standert.de/collections/triebwe ... meset-gold

1.699€ voor de frameset
3.499€ met Rival disc

Afbeelding
Laatst gewijzigd door roelw op 24 aug 2019 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 24 aug 2019 14:16

Aangezien dit topic "ervaringen met staal" heet kan ik niet nalaten te vermelden dat mijn Fairlight Strael Parijs-Brest-Parijs heeft doorstaan met aanmerkelijk minder (lees: geen) problemen dan de berijder. Maar mijn achterwerk hield zich nog goed na 1220 km, en dat is wellicht voor een deel toe te schrijven aan de kwaliteiten van het stalen frame.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: raiju en 20 gasten