Ervaring met staal
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Volgens mij kun je in ieder geval bij gelijke framehoeken gewoon de tt en ht vergelijken. Uiteindelijk wordt de reach dan met name door de tt lengte bepaald en de stack door de ht? Of zit ik er helemaal naast?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
(Gewetens-) Vraagje voor de kenners/liefhebbers hier.
Zou het in rijkwaliteit en/of bouwkwaliteit veel uitmaken of je bijv. een stalen Holdsworth Competition Frameset koopt (sub 700 euro) of bijv. een Braun diamant frameset van circa 2000 euro?
Ik oriënteer me voorzichtig eens op een modern stalen frame en vraag me af of het prijsverschil reëel is.
Zou het in rijkwaliteit en/of bouwkwaliteit veel uitmaken of je bijv. een stalen Holdsworth Competition Frameset koopt (sub 700 euro) of bijv. een Braun diamant frameset van circa 2000 euro?
Ik oriënteer me voorzichtig eens op een modern stalen frame en vraag me af of het prijsverschil reëel is.
Het voornaamste verschil zit waarschijnlijk in dat de Holdsworth een standaard maat is met beperkte lak/kleur opties en dat de Braun voor jouw op maat wordt gemaakt en je zelf de kleur(en) kan kiezen. En het is een andere stalen buis (Columbus Spirit vs Dedacciai EOM 16.5)
Als je even googlet op "Stack Reach Calculator" dan vind je websites waar je de geometriedata van de betreffende frames kunt invoeren, waarna de stack & reach berekend worden.TKMP schreef: ↑22 aug 2018 13:54 ff kick up voor deze staal liefhebbers.....
vraagje:
italiaanse fiets fabrikanten als een derosa/cinelli enz geven voor hun stalen frames geen stack and reach op?! dat is lastig kiezen uit die 15 framematen?!
als ik nu een frame op de kop kan tikken weet ik niet of ik erop pas?
nu heb ik een framemaat met 543stack en 384reach en tt545 en 72.5deg stuurhoek 73.5zadelhoek. zadelhoogte 735. totaalstack605, totaalreach458.
hoe kom ik tot de 'klassieke' framemaat? hoe hebben jullie dat gedaan?
De Holdsworth Competition is een frame met behoorlijk oversized stalen buizen. Ik verwacht, dat het rijgedrag daarom meer op een dat van een modern aluminium frame lijkt, dan dat van stalen frames uit het verleden, die geroemd worden om hun comfort.Hanz Bé schreef: ↑23 aug 2018 12:13 (Gewetens-) Vraagje voor de kenners/liefhebbers hier.
Zou het in rijkwaliteit en/of bouwkwaliteit veel uitmaken of je bijv. een stalen Holdsworth Competition Frameset koopt (sub 700 euro) of bijv. een Braun diamant frameset van circa 2000 euro?
Ik oriënteer me voorzichtig eens op een modern stalen frame en vraag me af of het prijsverschil reëel is.
Ik krijg net een berichtje dat Dario Pegoretti is overleden.
Deze eigenzinnige framebouwer is slechts 62 jaar geworden.
Ik heb Dario een paar keer ontmoet en het was in alle opzichten een kleurrijk man.
Te jong. Veel te jong.
R.I.P.
Deze eigenzinnige framebouwer is slechts 62 jaar geworden.
Ik heb Dario een paar keer ontmoet en het was in alle opzichten een kleurrijk man.
Te jong. Veel te jong.
R.I.P.
Op nieuwjaarsdag had ik mijn fietscomputertje gereset en afgelopen donderdag passeerde ik de 5000 km. Negentig procent daarvan op staal en nog maar tien op titanium. Ik denk er zelfs over mijn Extralight met pensioen te sturen om met de onderdelen nog een stalen fiets op te bouwen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ik had hem al gepresenteerd in het Parijs-Brest-Parijs fietsentopic maar hier hoort hij ook thuis, mijn nieuwe M-Gineering randonneuse:
De eerste foto die ik van Marten kreeg.
Na een rondje van 20kilometer over het Groningse platteland kan ik zeggen dat de fiets lekker loopt. Alleen het Velo Orange zadel moet ik eens goed inrijden op mijn stadsfiets. Nu de M-Gineering vertrouwd maken met hellingen en hem eens een keer boven de 70km/u jagen.
De eerste foto die ik van Marten kreeg.
Na een rondje van 20kilometer over het Groningse platteland kan ik zeggen dat de fiets lekker loopt. Alleen het Velo Orange zadel moet ik eens goed inrijden op mijn stadsfiets. Nu de M-Gineering vertrouwd maken met hellingen en hem eens een keer boven de 70km/u jagen.
Prachtig Ivo, daar ga je heel veel plezierige kilometers op beleven. En het vakwerk van Marten is gemaakt voor de 'eeuwigheid' dus je erfgenamen kunnen zich ook al beginnen te verheugen.
Omdat ik nu toch hier zit te posten gelijk maar even het verhaaltje van mijn laatste net gereed gekomen project. Ik had afgelopen winter voor mijn dochter een fixie gebouwd op basis van Gazelle CM frame. Zelf ook een paar testritjes op gemaakt en dat fietste eigenlijk zo leuk dat ik besloot er ook ééntje voor mezelf te bouwen. Ik had nog wat CM frames liggen in diverse maten waaronder 1 met ongeveer mijn maat. Dit AB-frame miste een aanlasnok voor de voorderailleur en het balhoofdplaatje. Daarom besloot ik na het kaalschuren om de diverse nokken en geleiders er allemaal af te slijpen voor een cleane look. Lasgaatjes dichtgemaakt, hier en daar wat bijgeplamuurd en vervolgens gelakt. Oorspronkelijk wilde ik een kleurenschema hanteren als bij de Lotus F1 'John Player Special' uit de '70s, zwart met goud. Maar de naven waren helaas niet meer in goud geanodiseerd leverbaar. Daarom voor een ander kleurenschema gekozen, wat ik als fervent bridger zou noemen 'bridgetafeltkleedjesgroen' met accenten in bladgoud en een kader in parelwit op de onderbuis. Voor de naam van de fiets een mooi retro font gevonden op dafont.com (met als naam het merk van mijn eerste computer uit begin jaren '80 ). In datzelfde font een letter T uit een plaatje aluminium gesneden, verguld en als balhoofdplaatje/handtekening geplaatst.
Het frame had een inbouwbreedte van 126mm en Phil Wood levert - misschien wel als enige? - baannaven van zeer hoge kwaliteit voor o.a. deze breedte (zelfs ook 130mm). Ik besloot om ook voor de eerste keer een Phil Wood square taper bottom bracket te gebruiken. Deze heeft de mogelijkheid de trapas over een bereik van zo'n 5 mm traploos in laterale richting te positioneren. Het maakte het realiseren van een tot op de tiende mm perfecte kettinglijn een fluitje van een cent. En wat een bouwkwaliteit zeg!
De naven heb ik opgebouwd met DT Swiss R460 velgen (bouwen prima en wat zijn die toch belachelijk goedkoop), Sapim Race spaken en messing nippels en Vittoria Rubino bandjes die Bike24 in de ramsj had.
Als crankset heb ik gekozen voor wat Paul Components de 'Royal Flush' noemt, met uitgestanste kaartsymbooltjes in de spider. Hij is 48T, gecombineerd met een Phil Wood track cog van 17T achter, een KMC Z1X zilveren ketting en baanpedalen van MKS.
Uiteraard moesten er op deze fiets Shimano Dura Ace remmen, BR-7403 in dit geval die ik hoogglans heb gepolijst. Hetzelfde heb ik gedaan met een matte alu zadel- en stuurpen van Deda die ik nog had liggen. Verder een San Marco Regal zadel en Tange bullhorn stuur met Fizik stuurlint.
Het enige waar ik nog niet tevreden over ben zijn de remhendels. Ik heb tot nog toe geen setje kunnen vinden die mij bevallen en die goed op het dunne stuurtje passen. Om toch veilig te kunnen fietsen voor nu maar even Shimano BL-R550 hendels erop gezet die nog op de plank lagen, maar mooi is anders.
Wat plaatjes:
Omdat ik nu toch hier zit te posten gelijk maar even het verhaaltje van mijn laatste net gereed gekomen project. Ik had afgelopen winter voor mijn dochter een fixie gebouwd op basis van Gazelle CM frame. Zelf ook een paar testritjes op gemaakt en dat fietste eigenlijk zo leuk dat ik besloot er ook ééntje voor mezelf te bouwen. Ik had nog wat CM frames liggen in diverse maten waaronder 1 met ongeveer mijn maat. Dit AB-frame miste een aanlasnok voor de voorderailleur en het balhoofdplaatje. Daarom besloot ik na het kaalschuren om de diverse nokken en geleiders er allemaal af te slijpen voor een cleane look. Lasgaatjes dichtgemaakt, hier en daar wat bijgeplamuurd en vervolgens gelakt. Oorspronkelijk wilde ik een kleurenschema hanteren als bij de Lotus F1 'John Player Special' uit de '70s, zwart met goud. Maar de naven waren helaas niet meer in goud geanodiseerd leverbaar. Daarom voor een ander kleurenschema gekozen, wat ik als fervent bridger zou noemen 'bridgetafeltkleedjesgroen' met accenten in bladgoud en een kader in parelwit op de onderbuis. Voor de naam van de fiets een mooi retro font gevonden op dafont.com (met als naam het merk van mijn eerste computer uit begin jaren '80 ). In datzelfde font een letter T uit een plaatje aluminium gesneden, verguld en als balhoofdplaatje/handtekening geplaatst.
Het frame had een inbouwbreedte van 126mm en Phil Wood levert - misschien wel als enige? - baannaven van zeer hoge kwaliteit voor o.a. deze breedte (zelfs ook 130mm). Ik besloot om ook voor de eerste keer een Phil Wood square taper bottom bracket te gebruiken. Deze heeft de mogelijkheid de trapas over een bereik van zo'n 5 mm traploos in laterale richting te positioneren. Het maakte het realiseren van een tot op de tiende mm perfecte kettinglijn een fluitje van een cent. En wat een bouwkwaliteit zeg!
De naven heb ik opgebouwd met DT Swiss R460 velgen (bouwen prima en wat zijn die toch belachelijk goedkoop), Sapim Race spaken en messing nippels en Vittoria Rubino bandjes die Bike24 in de ramsj had.
Als crankset heb ik gekozen voor wat Paul Components de 'Royal Flush' noemt, met uitgestanste kaartsymbooltjes in de spider. Hij is 48T, gecombineerd met een Phil Wood track cog van 17T achter, een KMC Z1X zilveren ketting en baanpedalen van MKS.
Uiteraard moesten er op deze fiets Shimano Dura Ace remmen, BR-7403 in dit geval die ik hoogglans heb gepolijst. Hetzelfde heb ik gedaan met een matte alu zadel- en stuurpen van Deda die ik nog had liggen. Verder een San Marco Regal zadel en Tange bullhorn stuur met Fizik stuurlint.
Het enige waar ik nog niet tevreden over ben zijn de remhendels. Ik heb tot nog toe geen setje kunnen vinden die mij bevallen en die goed op het dunne stuurtje passen. Om toch veilig te kunnen fietsen voor nu maar even Shimano BL-R550 hendels erop gezet die nog op de plank lagen, maar mooi is anders.
Wat plaatjes:
Laatst gewijzigd door thie op 25 sep 2018 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
@thie
"Oorspronkelijk wilde ik een kleurenschema hanteren als bij de Lotus F1 'John Player Special' uit de '70s, zwart met goud. Maar de naven waren helaas niet meer in goud geanodiseerd leverbaar."
Mooie paintjob!
Z0'n John Player Special kleurenschema is heel gaaf.
In April 2012 fietste ik La Doyenne 270 km. Dat was een heel barre editie met hagel, half bevroren handen etc. (dat shirt in mn avatar is een Doyenne shirt, dat ik mijzelf na die rit als beloning heb gegeven) Er was één ding waar ik het wat warmer van kreeg:
Wij fietsen tot aan Bastogne met een groepje Italianen mee en één van die gasten had een Zullo in JPS kleuren. Dat was een van de mooiste fietsen die ik ooit heb mogen aanschouwen. De fiets had niet slechts een JPS paintjob, maar omdat die gast Paolo S..nogwattes heette had ie er een mooi ZPS logo in JPS stijl op gezet. Zullo Paolo S..nogwattes. Ik vond het geniaal.
"Oorspronkelijk wilde ik een kleurenschema hanteren als bij de Lotus F1 'John Player Special' uit de '70s, zwart met goud. Maar de naven waren helaas niet meer in goud geanodiseerd leverbaar."
Mooie paintjob!
Z0'n John Player Special kleurenschema is heel gaaf.
In April 2012 fietste ik La Doyenne 270 km. Dat was een heel barre editie met hagel, half bevroren handen etc. (dat shirt in mn avatar is een Doyenne shirt, dat ik mijzelf na die rit als beloning heb gegeven) Er was één ding waar ik het wat warmer van kreeg:
Wij fietsen tot aan Bastogne met een groepje Italianen mee en één van die gasten had een Zullo in JPS kleuren. Dat was een van de mooiste fietsen die ik ooit heb mogen aanschouwen. De fiets had niet slechts een JPS paintjob, maar omdat die gast Paolo S..nogwattes heette had ie er een mooi ZPS logo in JPS stijl op gezet. Zullo Paolo S..nogwattes. Ik vond het geniaal.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra