Ervaring met staal

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
poulain
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 01 aug 2018 09:50

Als dat waar zou zijn, is niet goed te begrijpen dat Columbus de HSS buizenset maakt en dat de meeste framebouwers juist de HSS frames als hun meest geslaagde stalen frames beschouwen. Ik rijd nu op een Blacksmith HSS en het rijgedrag is subliem:: zowel onverstoorbaar en stil, als zeer dempend. In vergelijking met mijn Merlin .CR Works, een erkend "comfortabele" fiets, komt de Blacksmith beter uit de bus op slecht wegdek, kuilen etc. Tegelijkertijd voelt de Blacksmith door de hogere stijfheid safer op snelle afdalingen. En tja, het is een kwestie van smaak, maar ik vind die HSS-frames juist fraaier dan stalen frames met slanke klassieke, ronde buizen.

Gebruikersavatar
timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 6311
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

Gebruikersavatar timo2.0 01 aug 2018 12:57

Wel prettig dat je juist bij het frame dat je optisch cq esthetisch fraaier vindt op gevoel (subjectief) ook die "sublieme" rijeigenschappen waarneemt :winkthumb:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

poulain
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 01 aug 2018 15:50

Dat is inderdaad een mooie bijkomstigheid!

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 02 aug 2018 08:15

Of iets 'mooi' is, of niet, is persoonlijk. Ik vind die dikke buizen juist wel mooi. Sterker nog, heb sinds een paar weekjes de disc versie van de Nemo en moet zeggen dat rijdt heerlijk! Of het technisch wel/niet optimaal is maakt me niet zo veel uit....daar kun je boeken (paginas op het forum) over schrijven. Misschien is het comfort met wat grotere wanddiktes en kleine OD buizen wel groter, weet ik niet. De afmetingen van de buizen (naast WT en OD ook lengte) + de geo van het frame maken ook nog uit wat uiteindelijk de stijfheid van een frame is. Mijn reden voor aanschaf is frame materiaal (staal), de looks, geometrie, BSA/threaded en discs. Naast 'verstand' ook een dosis emotie.
Misschien niet het beste kiekje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dale c op 17 aug 2018 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

Gebruikersavatar jansen2.0 16 aug 2018 18:30

Voor de verandering eens andere wielen proberen Rene? :shock:
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 17 aug 2018 08:10

In een grotere maat ziet het frame er toch wel erg mooi uit!
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 22 aug 2018 13:54

ff kick up voor deze staal liefhebbers.....

vraagje:
italiaanse fiets fabrikanten als een derosa/cinelli enz geven voor hun stalen frames geen stack and reach op?! dat is lastig kiezen uit die 15 framematen?!
als ik nu een frame op de kop kan tikken weet ik niet of ik erop pas?

nu heb ik een framemaat met 543stack en 384reach en tt545 en 72.5deg stuurhoek 73.5zadelhoek. zadelhoogte 735. totaalstack605, totaalreach458.
hoe kom ik tot de 'klassieke' framemaat? hoe hebben jullie dat gedaan?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 4377
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 aug 2018 15:18

Ik zou ze gewoon mailen

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 23 aug 2018 11:59

Volgens mij kun je in ieder geval bij gelijke framehoeken gewoon de tt en ht vergelijken. Uiteindelijk wordt de reach dan met name door de tt lengte bepaald en de stack door de ht? Of zit ik er helemaal naast?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 2868
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 23 aug 2018 12:13

(Gewetens-) Vraagje voor de kenners/liefhebbers hier.
Zou het in rijkwaliteit en/of bouwkwaliteit veel uitmaken of je bijv. een stalen Holdsworth Competition Frameset koopt (sub 700 euro) of bijv. een Braun diamant frameset van circa 2000 euro?
Ik oriënteer me voorzichtig eens op een modern stalen frame en vraag me af of het prijsverschil reëel is.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 23 aug 2018 12:39

Het voornaamste verschil zit waarschijnlijk in dat de Holdsworth een standaard maat is met beperkte lak/kleur opties en dat de Braun voor jouw op maat wordt gemaakt en je zelf de kleur(en) kan kiezen. En het is een andere stalen buis (Columbus Spirit vs Dedacciai EOM 16.5)

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 23 aug 2018 12:52

TKMP schreef:
22 aug 2018 13:54
ff kick up voor deze staal liefhebbers.....

vraagje:
italiaanse fiets fabrikanten als een derosa/cinelli enz geven voor hun stalen frames geen stack and reach op?! dat is lastig kiezen uit die 15 framematen?!
als ik nu een frame op de kop kan tikken weet ik niet of ik erop pas?

nu heb ik een framemaat met 543stack en 384reach en tt545 en 72.5deg stuurhoek 73.5zadelhoek. zadelhoogte 735. totaalstack605, totaalreach458.
hoe kom ik tot de 'klassieke' framemaat? hoe hebben jullie dat gedaan?
Als je even googlet op "Stack Reach Calculator" dan vind je websites waar je de geometriedata van de betreffende frames kunt invoeren, waarna de stack & reach berekend worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten