Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3 - vorkbreuk

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 13 okt 2007 12:46

Speric, ik neem aan dat de insert dienst doet als drukverdeler? Zo gauw er foto's zijn kan er pas meer gezegd worden. Overigens kan een te hoog aandraaimoment moeiteloos worden aangetoond (extreme klemsporen) en zou niet ongezien leiden tot een volledige vergoeding van de schade.

Is die Sl eigenlijk al weer leverbaar. In Engeland (in ieder geval in augustus/september worden de frames zonder mededeling vooraf gewoon uitgeleverd met Easton SLX vorken omdat de wolf simpelweg niet beschikbaar is (zo te lezen geloof ik niet dat de nieuwe eigenaren daar heel rouwig om zijn)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 13 okt 2007 16:29

Die insert is een alu bus, daar in zit een balhoofdster geplaatst.
De bus wordt ingelijmd in de vorkbuis al deze op lengte is gemaakt. Daardoor heeft de bovenkant de benodigde sterkte. De vorkbuis mag dus nooit, maar dan ook nooit met een normale expander worden uit gerust. Die zal de vorkbuis uit elkaar kunnen drukken.
Het nadeel is dus wat je eenmaal geplaatst, de vork niet bijgezaagd kan worden.
Verder rijden er heel veel mensen met de vork en juist geplaats tevreden rond. Maar ja, het gaat wel eens mis helaas. Belangrijk is wel om te weten wat er mis is gegaan.

Had jij niet zo'n vork bij je R3 dan ? die zit er standaard bij namelijk.
Verder heb ik geen berichten gehoord dat de vork er niet bij ( tijdelijk) gaat komen.

Extreme klemsporen zul je niet zien denk ik. Het is high-end spul dicht tegen de grens aan. En dan kan net 1 nm het verschil zijn, soms een 0,5 nm al.
Het luistert heel nauw allemaal.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 13 okt 2007 21:06

Blijf erbij dat er zonder foto's helemaal niets te concluderen valt. (ik rijd al jaren met een Schmolke compressor en die werkt eigenlijk hetzelfde door te voorkomen dat de vorkbuis naar binnen wordt gedrukt werkte ook prima op een Alpha Q).
Met het inlijmen van een insert heb ik helemaal niets, lijkt op het verhaal van de eerste Storck stiletto, die werd dus om maat gemaakt waarna de vork alleen nog door de eerste eigenaar gebruikt kon worden.

Als deze insert dus op de juiste manier gebruikt is kan ineendrukken nooit meer een issue zijn (theoretisch dan).
Overigens staat het niet leveren van deze vork in de UK/USA tevens op het Cervelo forum. Reden zou simpelweg zijn dat de producent geen Wolf vork meer kan leveren en dat het onbekend is wanneer er weer materiaal binnenkomt.

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 13 okt 2007 21:56

Hierbij een fotootje
geen signatuur

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 13 okt 2007 21:57

En nog een foto.

Aan iedereen, alvast bedankt voor de vele reacties en voor de steun. Ik ben nog wat stijf van de val, maar alles komt terug in orde, en nogmaals... een superservice van Cervelo.
geen signatuur

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 13 okt 2007 23:31

Hoe is je frame daar geklemd ?

Verder lijkt het er toch op dat de stem te strak is gezet icm te veel spacers.

@ sharkman, die comperessor zet je toch vast door uitzetting ? Dat mag ABSOLUUT niet !!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 13 okt 2007 23:58

Nee hoor Schmolke levert enkel een plug die enkel voorkomt dat de buis bij het aandraaien van de stuurpen ineen wordt gedrukt (je stelt je balhoofd eenmalig af met een expander (levert echt nauwelijks druk op aangezien er nog niets echt vast zit, vervolgens draai je daarna de boutjes van de stuurpen licht aan, je verwijderd de expander en je monteert de plug).
Een goed gemonteerde expander kan overigens de pijp niet naar buiten bewegen want op de drukplek zit de binnenkant van de stuurpen.
De Buis van een look HSC5 is nog veel dunner (en de vork nog eens 40 gram lichter) en daar zou het dan weer wel mogen???

Op die foto's zie ik niets dus ook niet of er geen of juist wel spacers gemonteerd waren (en hoeveel). Wat ik wel zie is een kaarsrecht afgescheurde vorkbuis en dat is a-typisch voor carbon (bij alu komt dit wel voor zie ook Hincapie). Zonder meer info zou ik hiet toch gaan voor de kwetbaarheid van de vorkbuis (kan door foutieve montage komen) maar kan net zo goed een maandagochtend product betreffen.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 14 okt 2007 03:03

Nog veel dunner ?? , ik denk dat jij een SL vork niet van dichtbij gezien hebt dan, want dunner kan echt niet...
Ik weet uit ervaring dat die buis niet gemaakt is voor druk van binnen uit. Niet !!Ook niet om te stellen.
En die plug van schmolke moet natuurlijk wel goed passen anders heeft het geen nut. Als het maar iets afwijkt o.i.d. ben je zeker de pineut.
Je kan met deze producten niet zelf gaan rommelen, als is het alleen al om niet voor garantie in aanmerking te komen bij dergelijke gevallen.

Maandagochtend producten bestaan eigenlijk niet meer, het betreft een serie, of een model. Maar de tijd dat een persoon op maandagcohtend nog niet helder was en er voor zorgt dat producten niet goed zijn, die tijd ligt ver achter ons. Zeker met dit soort high-end spul..

Verder maakte ik uit het verhaal en bijbehorende foto's op dat die bus niet diep genoeg zat tov de lagers.
Dat komt neer op te veel spacers.. een paar eronder en evt erop..
Dat i.c.m. waarschijnlijk een te groot aandraai moment resulteert helaas hierin.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 11:51

Misschien kan Chris nog melden hoeveel spacers hier zijn gebruikt.

Dunner kan overigens echt nog wel de Look is al extreem maar de schacht van een een Thm Scapula light (ca. 220 gram) is nog dunner en accepteerd nog max 1 cm spacers alvorens echt zo slap als een vaatdoek te worden (je kunt er nog net niet doorheen kijken).

Verder: carbon produkten gaan zover ik weet nog steeds in stuksproduktie (tenminste bij Scott) frames maar ook vorken worden elk door 1 aparte arbeider gemaakt (produktietijd voor een frame tussen de 24 en 36 uur, vandaar ook dat China met zijn lage produktiekosten zo interessant is) zijn zeer arbeidsintensief.
Per frame (vork? etc.) wordt aan de specifieke arbeider een bonus gegeven als het frame aan de vereiste specs. voldoet. Scott pakte de lichtste frames voor de limited/team issue en gebruikte de rest voor de lagere modellen (zwaarder hoeft niet slechter te zijn). De afkeur (maandagochtendmateriaal) wordt uiteindelijk verschroot (soms niet heel erg goed, zie ook de rel met Scott frames die voor de introductiedatum al op de amerikaanse markt verschenen).
Een slechte vork kan dus voorkomen wat nooit goed te praten valt (kan gewoon gebeuren) maar een hele serie is erger en dat lijkt me hier zeker niet het geval (gezien ook jouw ervaring met de SL).
Kan trouwens wel zijn dat Alpha een zwakte in het systeem heeft ontdekt en dat dat de reden is dat er tijdelijk niet uit wordt geleverd.

Dit is overigens de link:

http://forums.cervelo.com/forums/p/351/1958.aspx

en de wolf sl zou 340 gram wegen wat niet op een extreem gevoelige vork (op de limiet van het haalbare) zou moeten duiden.

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 14 okt 2007 13:05

@ Chris

Eerst en vooral beterschap gewenst! En je hebt geluk met de propere afhandeling!

@ Speric en Sharkman

Is er de mogelijkheid om een foto te tonen van de insert? Want op deze manier is het lastig te volgen voor mij, en voor andere buitenstaanders. Ik heb het iig moeilijk om te kunnen volgen.

Aangezien er bij mij ook een Cervélo aan zit te komen en ik die zelf zal gaan monteren had ik dit graag allemaal geweten!
Nulla tenaci invia est via!

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 14 okt 2007 13:48

Er waren twee spacers gebruikt, meer niet.
geen signatuur

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 14:08

Wat speric bedoeld is dat er bij de Wolf (en de meeste andere Alpha vorken) een Aluminium bus mee wordt geleverd. Deze bus met schroefdraad vervangt de normale (bij vrijwel elke vork) meegeleverde expander die zoals het woord als zegt uitzet en zo vast komt te zitten binnenin de vorkpijp (vroegah werd er een ster ingeslagen). Op deze bus wordt de topcap vastgezet.

Bijzonder is dat de bus (hoe lang is deze precies Speric?) niet wordt geklemd maar d.m.v. epoxy in de schacht wordt verlijmd (waardoor later afzagen gewoon onmogelijk wordt).

Zwakke punt van dit systeem is dat de vorkbuis welliswaar ter hoogte van de stuurpen super wordt beschermd maar de ruimte tussen het balhoofd en de stuurpen (spacers) nu extra zwaar wordt belast.
Als zoals Chris zegt slechts 2 spacers werden gebruikt (Chris: neem aan dus 2 cm?). kan enkel een materiaalfout, een ongewenste insnijding (bramen of scherpe rand aan de stuurpen??) in de pijp of een te hoog aandraaimoment nog de verklaring zijn.
In eerste instantie denk ik inderdaad aan bovenmatig hard aandraaien maar als er altijd een momentsleutel voor het aandraaien is gebruik (chris??) en mijn ervaring dat Ritcheys nooit bramen hebben zou een materiaalfout weleens de verklaring van de breuk kunnen zijn.

Plaats reactie