Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3 - vorkbreuk

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 12:12

Misschien moet je dan maar eens zelf zo'n vork ter hand nemen en monteren...Want ik heb het idee dat je een beetje verkeerd zit.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 12:48

Ik denk dat jij geen idee hebt wat je met epoxy (dat dorzichtige spul) allemaal kan doen. Werk al bijna 15 jaar met het goedje en het houdt de carbonmatten en als overige delen in je frame maar bijvoorlbeeld ook de crash box in F1 autos en ander high tech spul bij elkaar.... (busje valt er zelfs na een crash echt niet uit...... )

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 12:54

Goed, voor dat we weer in dat welles nietes vervallen, stel ik toch voor dat jij die vork en bus en verbinding en de lijm komt bekijken. Dan weet je waar je het over hebt in dit geval.


Carbon zonder epoxy is niets. Met de juiste verhoudingen kan je de mooiste dingen maken..
F1 is toch wel even wat anders hoor.. Zo snel ga ik niet in iedergeval.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 16 okt 2007 13:42

Weten we nu al hoe die vork heeft kunnen breken? Was dat busje eigenlijk wel gemonteerd?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 17:02

heb voor de zekerheid nog even het e.a. opgezocht want ik vond die 8 toch iets te veel van het goede, want dan zal de bus er nooi goed invallen. En jawel

Niet 8, maar 7 cm ! hoog mag de vorkbuis uit het frame komen.

Forks with Carbon Steerer (Wolf SL, TTF01, or other): The total stack
height from the top of the frame to the top of the stem must not
exceed 70mm. This includes the stem, spacers, and upper headset cup.

en :

WARNING: The top of the stem where fitted over the fork
steerer tube must not extend more than 5 mm above the top
of the steerer. If the stem is extended beyond this height the
stem may break or damage the fork’s steerer tube, which could
cause you to lose control and fall.


Aangezien de meeste stuurpennen 4 cm hoog zijn, kan er max 1 cm spacer onder.
bij sommige stuurpennen is het 3 cm-3,5.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 okt 2007 17:18

Cervelo maakt er wat betreft de Wolf een beetje een zoekplaatje van (of er zijn er voorschriften gewijzigd? )

"The Wolf SL is available in 1-1/8" only, with a 43mm rake only. You'll receive the fork, an aluminum steerer insert, and epoxy for installing this insert. Please note that when you install your Wolf SL road fork, it needs to satisfy two requirements: (1) The distance from the top edge of the frame head tube to the top of the fork steerer tube cannot exceed 8cm. (2) The overall stack height of spacers (this measurement must incorporate the top cap of the headset) cannot exceed 5.5cm"

dit komt overeen met de voorschriften van Alpha maar de waarde kan inmiddels zijn teruggeschroefd.

"Weten we nu al hoe die vork heeft kunnen breken? Was dat busje eigenlijk wel gemonteerd?"


Op de foto zie ik hem ook niet. En zoals gezegd de Alpha constructie is mits goed geinstalleerd redelijk foolproof (eigelijk na het inlijmen simpelweg een alu binnenbuisbuis/inslagster constructie en die worden al meer dan 12 jaar met succes gebruikt.

Wat er mogelijk gebeurd zou kunnen zijn:

Bus/insert vergeten? (ik zie in ieder geval niets op de foto)
Bus te ver afgezaagd waardoor er onder de stuurpen een zwakte optreedt.
zwakke plek in de stuurpijp.

Denk zelf dat we er nooit achter zullen komen

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 16 okt 2007 17:55

Die aanwijzingen komen niet van Cervélo die jij erbij haalt .
Any way, 7 cm dat is duidelijk.

Als de bus goed gemonteerd is geweest, de hoogte correct is gehouden.
Dan kan het zijn dat de stuurpen toch heeft geknepen.
Of een slecht product in het ergste geval.

Die bus is eruit getrokken. Dit zit in het bovenste deel.

21st-century
Forum-lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 aug 2007 18:36

21st-century 17 okt 2007 21:23

SpEric schreef: Over de beschikbaarheid zegt dhr. Vroomen ( vh Cervélo forum) :

" As you know, AlphaQ makes the Wolf fork. Right now we are behind in receiving the Wolf SL (and to a lesser degree some Wolf CLs). Easton is one of the few other fork makers that pass the CEN standard and they had good availability, hence the switch. Sorry for any trouble that may cause. I am not entirely sure when the fork supply will stabilize again, but we're working hard on it. "


Ik heb onlangs een soloist carbon besteld bij mijn FM, ik ben erg benieuwd met welke vork hij geleverd gaat worden. Ik hoop natuurlijk dat het gewoon de wolf SL vork is. Ik had ook al gelezen op het forum van cervelo dat er wat problemen zijn met de levering van de wolf vorken. Een alternatief zou een easton vork zijn, iemand een idee welke type ze dan exact gebruiken voor in de soloist carbon?
Over een week of twee wordt mijn soloist geleverd als het goed is. Aankomend weekend kan ik de soloist wel al eens goed bekijken op de beurs (Bike Motion) :D
http://the-21st-century.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 18 okt 2007 01:00

Het zou de EC90 vork in dat geval zijn, bij de SL versies de SLx

denn2505
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2007 23:56

denn2505 18 okt 2007 11:00

Ik heb op mijn R3 nog e.e.a nagemeten: topcap is 2 cm+ 2cm spacers+ stuurpen van 4 cm is in totaal 8 cm. In de gebruiksaanwijzing op de cervelosite staat inderdaad dat de hoogte van bovenkant frame tot bovenkant stuurpen maximaal 7 cm mag zijn bij vorken met een carbon pijp. Dit zou voor mij betekenen dat ik de wolf sl vork niet zou mogen/kunnen monteren. Ik heb dan ook besloten de vork om te ruilen voor een rechte Easton EC90 SL vork. De Wolf vork is nog niet afgezaagd dus ik mag hem van Veltec zonder problemen omruilen zonder bijbetaling (is voor hun alleen maar gunstig denk ik: de adviesprijs van de Easton is € 299,= en volgens mij is de Wolf Sl veel duurder, weet iemand wat die Wolf SL los kost trouwens?) Wisten ze bij Veltec trouwens wel dat de maximale hoogte slechts 7 cm mag zijn? Als ik de nieuwe Veltec catalogus bekijk, zie ik dat de Cervelo modellen met een Wolf Sl vork ook met een redelijk aantal spacers afgemonteerd zijn.
D.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 18 okt 2007 11:22

Dat is denk ik gebeurd puur voor de foto. Zonder gelijmde bus e.d. dus die kunne zo uit elkaar. Persoonlijk had ik dan met fotoshop het iets bewerkt. Maar dit zijn niet de fietsen zoals ze afgeleverd worden zal ik maar zeggen.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 18 okt 2007 12:41

Toch een vreemd systeem. Een vork waar je slechts 1cm aan spacers op mag gebruiken is lang niet voor iedere renner passend te maken. Ikzelf zou met zo'n systeem niet willen rijden. Helemaal als je ook telkens naar de FM moet om je balhoofd even snel af te stellen. En dat allemaal om een paar grammen (hoeveel eigenlijk t.o.v. een "normale carbon balhoofdsbuis?) te besparen. Mocht er nog een keer een Cervelo komen dan kies ik toch echt voor een Easton voorvork. Maar goed, dat is natuurlijk heel persoonlijk..

Plaats reactie