Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3 - vorkbreuk

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 12 okt 2007 06:10

Het betreft een horizontale breuk, juist onder de stuurpen. De breuklijn is mooi en zo goed als recht. ik post zo snel mogelijk een foto.
geen signatuur

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 12 okt 2007 07:15

Sterkte met de behamdeling van de schade . Vergeet niet om ook de rest vergoed te krijgen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 12 okt 2007 10:41

vermoed dat ik weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heb dit twee keer eerder gezien. Beide keren zat er vet tussen de alu insert en de vork en zat het bovenste lager vast. Hierdoor schuurde de vorkpijp bij iedere stuuruitslag langs de zeer scherpe insert en was de kwetsbare vorkpijp uiteindelijk doorgesneden.

Twee faktoren kunnen een dergelijk proces versnellen: ten eerste teveel spacers waardoor de druk op het bovenste lager groter wordt en er een te grote hefboom wordt gecreëerd en ten tweede slordige montage van insert met vet of de onjuiste plekken, teveel aandraaimoment en geen controle op bramen/scherpe randjes.

In dit soort gevallen (een scherpe breukrand duidt maar zelden op een produktiefout) is imho. altijd de monterende partij en niet de importeur verantwoordelijk en zal verdere afhandeling moeten regelen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 okt 2007 16:14

TS-Biker schreef:
en @ Daniël 1975 : Conimex (BE) was weldegelijk de cervélo invoerder vorig jaar ;)


Lol, weer wat geleerd :D
Less is bore

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 12 okt 2007 19:10

Sharkman schreef:vermoed dat ik weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Heb dit twee keer eerder gezien. Beide keren zat er vet tussen de alu insert en de vork en zat het bovenste lager vast.
Hierdoor schuurde de vorkpijp bij iedere stuuruitslag langs de zeer scherpe insert en was de kwetsbare vorkpijp uiteindelijk doorgesneden.

Twee faktoren kunnen een dergelijk proces versnellen: ten eerste teveel spacers waardoor de druk op het bovenste lager groter wordt en er een te grote hefboom wordt gecreëerd en ten tweede slordige montage van insert met vet of de onjuiste plekken, teveel aandraaimoment en geen controle op bramen/scherpe randjes.

In dit soort gevallen (een scherpe breukrand duidt maar zelden op een produktiefout) is imho. altijd de monterende partij en niet de importeur verantwoordelijk en zal verdere afhandeling moeten regelen.



Die insert is een heel anders iets. Daarbij als het lager vast zou zitten, dan had Chris het wel gemerkt. Daarbij is het direct onder de stuurpen gebeurd en niet in het lager..
Dit kan door 3 oorzaken komen, of de combi ervan zoals TS-biker ook zal zei:
op basis van montage fouten dan.

- (te)veel spacers, niet wenselijk bij deze vorken, de alu insert moet diep genoeg zitten. Minstens ter hoogt van het lager.
- alu insert is helemaal niet gebruikt.
- de stuurpen is er veel te strak opgezet, te veel nm dus. Deze knijpt als het ware de hele carbon vorkpijp af en forceert zo de breuk.

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 12 okt 2007 20:33

Reactie van de invoerder heeft niet op zich laten wachten :

We hebben vanmiddag gesproken over de R3 maat 58 met een gebroken vork;

Het volgende spreken we hierover af; Het frame, de groep, stuur, stuurpen, zadel, schoenen en kleding worden vervangen voor garantie.

Ik vraag u dan ook om mij overal de maten van op te nemen en mij deze door te sturen zodat wij dit z.s.m. op kunnen gaan lossen.

Wat een service ! Een voorbeeld !
geen signatuur

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 okt 2007 20:36

Netjes :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 okt 2007 20:36

chrisgr schreef:
Wat een service ! Een voorbeeld !


Hulde, hulde, hulde!!!
Less is bore

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 12 okt 2007 20:39

:0 dat is inderdaad het prototype service dat je mag hopen. hulde

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 12 okt 2007 22:47

Netjes, zou eigenlijk nog wel foto's willen zien.

Speric, als ik jou goed begrijp kan de montage eigenlijk de enige oorzaak zijn? Denk inderdaad dat dat wel zou kunnen kloppen enkel het te hard aandraaien geloof ik niet zo, te hard aandraaien resulteerd namelijk in barsten in de lengterichting van de vorkpijp en zal daarna nooit meer de oorzaak zijn van mooie rechte breuk (teveel spacers of een onjuist gebruik van de insert daarentegen kunnen wel een dergelijke breuk veroorzaken).

Teveel spacer bij de wolf zou trouwes toch max 5.5 cm incl. topcap boven het lager mogen zijn en 8 cm inclusief stuurpen (volgens mij heb ik hier op het forum al meer voorbij zien komen?).

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 13 okt 2007 00:41

Bij de SL vork zou ik niet meer dan 1 a 1,5 cm spacers eronder doen. Ik zal wel wat foto's posten, want alleen diegene die een dergelijk vork hebben gemonteerd weten wat die insert nu werkelijk is.
Daarom ook kan die breuk wel veroorzaakt zijn door een te hoog aandraai moment van de stuurpen.

Inderdaad geloof ik er in dat het een montage fout is, tenzij natuurlijk een productfout. De Alpha Q vorken hebben overigens hetzelfde principe. De wolf wordt daar ook gemaakt, maar is een ontwerp van Cervélo. Als ik het juist heb, is de stuurbuis en de montage hetzelfde. Het luistert heel nauw en precies.

Als ik zie dat een partij fietsen gedurende een jaar is gebruikt bij een Italiaanse ploeg met de vorken en er is niks mee aan de hand, sterker nog, de fietsen worden als test fietsen gebruikt, dan geloof ik niet in en fabricagefout in 1 ste instantie.

Maar goed, het is helaas altijd mogelijk.

Ben blij te lezen dat het gevolg ervan keurig wordt opgelost. Maar ja als binnen zoveel km's iets dergelijks meemaakt, duurt het denk ik een tijdje voor je het vertrouwen weer terug hebt.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 13 okt 2007 00:55

chrisgr schreef:Wat een service ! Een voorbeeld !


Aha, men leest mee op dit forum. Goede marketing! :D

Veel succes met de nieuwe bike! Behouden vaart alvast.

Plaats reactie