Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervelo R3 - vorkbreuk

chrisgr
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 20 sep 2005 00:41

chrisgr 14 okt 2007 15:43

Mijn fietsenmaker gebruikt steevast een momentsleutel, daar kan het niet aan liggen.
geen signatuur

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 14 okt 2007 15:55

Ik zal wel een foto plaatsen want bovenstaande klopt niet. Ik heb hier een vork met bus en een stukje van een oude vork met de bus erin. Ik zal ook even kijken voor een losse bus.

Ik denk dat het dan het beste verklaart wordt.

@ Evert, om zoiets uit te sluiten zou ik als ik jou was de vork laten prepareren bij en goede FM. Ook daar het balhoofd af laten stellen. Het kàn een hoop ellende voorkomen.
Ik weet niet of TS-Biker in de buurt zit ?


Over de wolff SL vork, die weegt uit de doos 325 gram, + of - 3 gram. Heb ik nu zeker 10 keer gewogen.
Feit is dat door de aero vorm vd vork je meer volume hebt, maar je wilt toch een lichte vork. Niet alleen is de vork redelijk licht, ook de bus weegt, maar 9 gram. Al met al redeijk licht. Laten we wel wezen.. een echt lichte vork zou dan zo'n 20-30 gram lichter zijn..
Dan kan je beter eens een paar andere banden monteren als je dat gewicht wilt winnen, ben je goedkoper uit.

Over de beschikbaarheid zegt dhr. Vroomen ( vh Cervélo forum) :

" As you know, AlphaQ makes the Wolf fork. Right now we are behind in receiving the Wolf SL (and to a lesser degree some Wolf CLs). Easton is one of the few other fork makers that pass the CEN standard and they had good availability, hence the switch. Sorry for any trouble that may cause. I am not entirely sure when the fork supply will stabilize again, but we're working hard on it. "

Waarmee dus gezegd wordt dat de vorken erg sterk moeten zijn om de tests te halen.

Wat echt redenen zijn, tja, wellicht komen er nieuwe graphics op..


Voor een ieder die nu precies wil weten hoe het zit met de bus en de vork.. even geduld, foto´s komen eraan.

Overigens heb ik al een oplossing voor mensen die een nieuwe fiets kopen en zeker in het begin een beetje zoekende zijn naar de juise houding. Als die gevonden is kan de vork alsnog op maat gemaakt worden. Daarna is het defnitief !

Zal kijken of ik vandaag nog de foto´s op kan zetten...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 18:10

Zie niet in welk deel niet zo zou werken afgezien van het feit dat ik het nog gedetailleerde had kunt vertellen (clamp en schroefopname) maar dat was voor dit verhaal nou niet echt terzakedoende...._
Foto's zouden het inderdaad verduidelijken. Tot je de juiste lengte heb gevonden gewoon een Easton monteren (en dan pas zagen?)

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 14 okt 2007 18:11

Nuja, ik kan me er al iet wat een beeld van vormen, maar een foto zal het duidelijker maken. Maar het is dus gewoon niet mogelijk om een expander in de vorkbuis te monteren, wat dus een pak makkelijker is?

Dan moet ik maar m'n fietsje opbouwen en de afstelling door TS of m'n eigen FM die ook Cervélo levert. Welliswaar aan een verschrikkelijke prijs!
Nulla tenaci invia est via!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 18:22

Dit was het oude systeem van Alpha Q geen idee of dit meer verduidelijking geeft (moeilijk lijkt het me niet)

http://www.bikeman.com/thepit/tech/2005 ... forkaq.htm

In tegenstelling tot wat ikzelf aannam (en Speric ook al bevestigde) blijkt dat volgens alpha q de vork met insert wel degelijk in mag worden gekort??:

http://www.alphaqbike.com/performance_t ... q.asp#FAQ4

en wel met 2 cm wat voor een vork al heel veel is. Wat er eigenlijk gebeurd is een aluminium laag die de pijp intern versterkt en zorgd dat het geheel niet ineen wordt gedruk. Blijft enkel de vraag nog open hoe lang deze insert is en waarom we hem on de foto van chris niet in de pijp aan de vorkzijde zien????

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 14 okt 2007 20:30

Dit is toch een systeem waarop ze zich zouden moeten verbeteren. Indien je nog niet helemaal volgroeid bent, zoals ik, dan zit je toch met een groot probleem?

Wat is dan een oplossing, tijdelijk een andere vork monteren? Zodat je eens je positie hebt gevonden toch de Wolf kan installeren?

Jammer dat een expander is uitgesloten:(:/
Nulla tenaci invia est via!

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 14 okt 2007 21:39

Sharkman schreef:Dit was het oude systeem van Alpha Q geen idee of dit meer verduidelijking geeft (moeilijk lijkt het me niet)

http://www.bikeman.com/thepit/tech/2005 ... forkaq.htm

In tegenstelling tot wat ikzelf aannam (en Speric ook al bevestigde) blijkt dat volgens alpha q de vork met insert wel degelijk in mag worden gekort??:

http://www.alphaqbike.com/performance_t ... q.asp#FAQ4

en wel met 2 cm wat voor een vork al heel veel is. Wat er eigenlijk gebeurd is een aluminium laag die de pijp intern versterkt en zorgd dat het geheel niet ineen wordt gedruk. Blijft enkel de vraag nog open hoe lang deze insert is en waarom we hem on de foto van chris niet in de pijp aan de vorkzijde zien????



Die bovenste link laat bij mij geen plaatje zien .


Hoe lang, zo'n 8 cm lang is het. Dat je dat ding niet ziet, is om dat Chris die in z'n handen heeft, de breuk is net onder dat punt geweest. Of ergens ter hoogte van de onderste 2 cm, maar dat blijft niet zitten natuurlijk.

Als het al ingekort kan worden, theoretisch kan dat ook, maar ik weet zeker dat de verbinding het niet houdt.

Maar ik begrijp niet helemaal al die vragen, aangezien jij volgens eigen zeggen alle modellen behalve de SLC-SL hebt opgebouwt..


@ Evert,

Ik weet niet wat je verschikkelijk duurt vindt, maar als onverhoopt hetzelfde overkomt en het valt niet onder garantie, dan ben je verder van huis vrees ik.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 14 okt 2007 22:28

de vork met een stuurbuis van 21 cm + lagerring op de kroon en zgn expander, de bus dus. :
[img=http://img222.imageshack.us/img222/6159/sany0111sx2.jpg]

Het stukje waar de bus inzit, zo'n stukje heeft Chris waarschijnlijk ook :

[img=http://img153.imageshack.us/img153/6114/sany0107xm3.jpg]

bovenkant :
[img=http://img222.imageshack.us/img222/4176/sany0108ro2.jpg]

Zoals je een beetje kan zien wordt in de vorkpijp een alu bus gelijmd, niks geen schroefdraad o.i.d. Hierin zit een balhoofdster. Net als nogmaal bij een alu buis.
Je kan dit wel iets inkorten en de ster iets dieper slaan, maar ik geloof niet dat dat echt een succes gaan zijn.

Hier kan je zien hoe dun de vorkbuis is. Een Look is niet zo dun.. De buis kan zo dun zijn omdat er dus een alu bus wordt ingelijmd. Onderaan bij de kroon is de buis wat dikker.

[img=http://img222.imageshack.us/img222/5215/sany0113oh5.jpg]

Een gewone carbon vork is 3 keer dikker :
[img=http://img222.imageshack.us/img222/5921/sany0115vi5.jpg]

Briljant is ook de stalen vorkbuis vd CL vorken compleet gewicht voor een mt 56, met buislengte 24 cm = 450 gram
Maar ook lekker dun, net zo licht, maar niet zo zacht als alu en je kan er een hoop aan trekken, het geeft niks meer :

[img=http://img222.imageshack.us/img222/1184/sany0114bh9.jpg]

Dat brengt wel een probleem met zich mee dat bijna geen 1 ster erin past, alleen de bijgeleverde.

Ik heb geen losse bussen hier, maar ik denk dat het idee nu wel goed duidelijk is.



De foto's zijn van een vork die in een fiets zat van iemand die niet heel handig was op de fiets en gecrashed is, met een hoop schade tot gevolg..


edit : ik blijft het wwel een gedoe vind om wat foto's erop te zetten zeg ...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 okt 2007 22:40

De enige reden waarom ik vragen stel is om te weten te komen waarom iets breekt (ongeacht merk of prijs).
Mij is het inmiddels duidelijk dat alle montageregels zijn nageleefd. Blijft over een falend carbonprodukt (en terechte garantie). Het enige dat deze breuk laat zien is een mogelijk zwak punt in de constructie en duidelijk aandachtspunt waar eigenaren van de bewuste vork door regelmatige controle hun voordeel mee kunnen doen.

P.s. heb net even een Thm en een look bekeken. De look is half zo dik als een normale vork en de Thm nog een stukje dunner.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 15 okt 2007 11:41

nog eens stukje over de vorken van de cervélo site :

Fork recommendation for Cervélo road models

For the Soloist Team, Soloist Carbon and SLC-SL the choice is pretty simple; the Wolf series of forks has the best aero shape available and passes all the tests Cervélo has for fork and fork/frame combos. Depending on your budget, you can opt for the Wolf CL or SL. The Wolf CL has the strongest steerer in the industry (hence the CL or Classic name) made from TrueTemper's newest ultra high-strength Platinum OS material. The lightest option is the Wolf SL, 320g without sacrificing strength or stiffness.

Because the weight is so low, we also recommend the Wolf forks for the R3. Of course, aerodynamics is not a target on those frames, but with the Wolf giving up nothing in weight, stiffness or strength spec, there really is no downside and if you are going to do anything about aerodynamics on an R3, the best place to do it is the fork.

Please note that Wolf is not distributed worldwide, so these forks may not be available in your country

denn2505
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 okt 2007 23:56

denn2505 16 okt 2007 00:08

Ik heb onlangs ook een R3 frame en vork gekocht en wil hem zelf opbouwen. Er zit een Wolf SL vork bij. Er gaat 3 cm aan spacers op de vork en daarboven een 3ttt 2x2 stuurpen. Eerder in dit topic las ik dat Speric adviseerde om niet meer dan 1 a 2 cm spacers te gebruiken. Na deze verhalen gelezen te hebben begin ik over de vork te twijfelen. Nu kan ik nog kiezen de vork terug te geven en dan bijvoorbeeld een Easton EC 90 SL van 350 gram te nemen. Wat adviseren de Cervelo experts op het forum? Is de keuze van de stuurpen en soort klemming trouwens ook belangrijk?
D.

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 16 okt 2007 02:52

Evert Dehandsch schreef:Dit is toch een systeem waarop ze zich zouden moeten verbeteren. Indien je nog niet helemaal volgroeid bent, zoals ik, dan zit je toch met een groot probleem?

Wat is dan een oplossing, tijdelijk een andere vork monteren? Zodat je eens je positie hebt gevonden toch de Wolf kan installeren?

Jammer dat een expander is uitgesloten:(:/


Evert,

De SLT komt met een andere wolf hoor (geen SL), die gewoon met een expander te monteren is.

Plaats reactie