BMC

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Briqville

Gebruikersavatar Lcsmet 09 jan 2021 13:07

Ik heb een professionele kabelcutter die ook gebruikt wordt om persluchtleidingen in te korten.
Werkt ook goed voor hydraulische fietsleidingen.
Inserts van Shimano tik ik er in met behulp van een hamer en de "gele blokken"

Sram heeft een heel ander systeem van inserts, die kan je er met behulp van een Torx bit gewoon indraaien. Dat werkt wel gemakkelijker.
Vandaag is de morgen waar je gisteren zo bezorgd over was.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4298
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 jan 2021 10:11

Bedankt voor de tips. Als het goed is komt morgen het frame. Groep - crank - wielen - en alle onderdelen zijn er al . Zo ook een pers voor de nippels om die er in te kunnen drukken en de kabels in te korten.

Zadel komt van mijn Scott Foil - en ik heb een nieuwe Berk Lupina Padded ( custom kleur ) besteld voor de Scott.

Wat dus wel nog dient te gebeuren is : aansluiten van de disc brakes bij de shifter. Die zijn nu afgedopt dmv het gele dopje en klem onder de rem om te voorkomen dat er geknepen wordt.

Volgens mij is nu de procedure :

* Fiets droog opbouwen zonder vet op balhoofd lagers e.d.
* Achter rem leiding door het frame geleiden.
* Voor remleiding door frame geleiden.
* Stuur en stuurpen monteren en vork hoogte bepalen met shifters gemonteerd.
* Vork zagen op de juiste hoogte.
* Lengte remleidingen bepalen ( iets slack houden en terug het frame in ?? ).

Als nu de remleidingen op maat zijn. Aansluiting uit shifter draaien, nippel indrukken - olijf er over en aansluiten op shifter ( later bijvullen en ontluchten ). Olie zal uit de shifters lopen bij loshalen gele dopje en verwijderen olijf en nippel.

* Daarna alles weer terug monteren met wat vet ( marine grease op balhoofdlagers ).
* Di2 kabels monteren door stuur en frame.
* Fiets verder afmonteren - rotzooi opruimen - remmen ontluchten - biertje doen.
Life is too short for not riding tubulars..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 4485
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 10 jan 2021 10:47

Wanneer de leidingen al gevuld zijn en je moet ze inkorten, dan kun je ze zo aansluiten en hoef je niet te ontluchten en/of bijvullen.
Uiteraard niet in de remhendel knijpen en let idd op de volgorde: Eerst die schroefaansluiting op de kabel schuiven voordat je het olijfje plaatst en dan de nippel in de leiding persen.
Succes rêne!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 4032
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 jan 2021 11:18

Ik zou ook nog iets van isolatie over de remleidingen doen, anders rammelen ze in het frame.
Ik gebruik die van Jagwire:
https://jagwire.com/products/small-part ... ing-damper

Bij mijn BMC zat er isolatie bij het frame (dacht ik)
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4298
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 10 jan 2021 11:55

TL@ schreef:
10 jan 2021 11:18
Ik zou ook nog iets van isolatie over de remleidingen doen, anders rammelen ze in het frame.
Ik gebruik die van Jagwire:
https://jagwire.com/products/small-part ... ing-damper

Bij mijn BMC zat er isolatie bij het frame (dacht ik)
We zullen het zien @TL. Morgen komt het frame, en ik zal wel zien wat erbij zit. Ik heb het in ieder geval niet gevonden op de site. Zouden trouwens kleine ty-raps rond de remleiding niet gaan zoals bij de Di2 kabels. Ook kabel isolatie rond de voorrem leiding in de vork ?

* Tru axles ?
* Di2 afdek kapje voor schuine buis ( daar plaats ik mijn Di2 module )?
* Kabel isolatie ?

Nu was ik vorige week in Nazareth bij de BMC dealer, en heb daar sowieso een Di2 afdek kapje meegenomen en nog een extra tru axle die ze op voorraad hadden. Ze hadden ook nog 3 fraaie fietsen staan van Greg vA, waarvan de gouden BMC SLR01 te koop 🙃 vlgs mij met Dura Ace 9100.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 4485
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46

scottpch 10 jan 2021 12:02

Steekassen horen bij het frame, zitten er dus bij.
Toen ik mijn Foil ombouwde naar Sram Etap Disc bleek dat er al een foam omhulsel om de achterleiding zat, ofwel een echt merk is daarop voorbereid! ;)
Bij een los frame zal je die foamhuls erbij moeten kopen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 4032
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 jan 2021 18:46

Bij mijn frame zaten:

- Steekassen (uiteraard)
- Afdekkapjes voor DI2 en/of mechanisch schakelen
- Montage materiaal voor de batterij in de zadelpen (erg mooi gedaan bij BMC met een soort foam in de pen)
- Hoge en lage 'conische spacer' voor onder de stuurpen
- Zadelpen 'wedge' om de zadelpen vast te zetten
- Zadelpen (uiteraard, specifiek voor BMC)
- remleiding isolatie (denk ik, ben niet meer zeker van)
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4298
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 18:23

Vandaag kwam het frame binnen met alle goodies.

* Garmin / Go Pro mount voor de stem
* BMC stickers - Green - Blue - White - Red and Gold.
* Brake hose protectors/ silencers
* Tru Axles

Gewicht van het frame + extra's ( Derailleur hanger - bottle cages bolts - headset bearings incl. topcap and seatpost wedge ). Vork wordt nog gekort en is nu gewogen met de cable guide ). Gewicht totaal zal rond de 7 kg uitkomen - ik hoop er iets onder. Aangezien het stuur geen interne bekabeling heeft zit ik nu even te denken aan de kabel loop ( di2 + hydraulisch. )

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door rene op 11 jan 2021 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1607
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 11 jan 2021 20:34

rene schreef:
11 jan 2021 18:23
Vandaag kwam het frame binnen met alle goodies.

Gewicht van het frame + extra's ( Derailleur hanger - bottle cages bolts - headset bearings incl. topcap and seatpost wedge ). Vork wordt nog gekort en is nu gewogen met de cable guide ). Gewicht totaal zal rond de 7 kg uitkomen - ik hoop er iets onder. Aangezien het stuur geen interne bekabeling heeft zit ik nu even te denken aan de kabel loop ( di2 + hydrolisch. )

hydrolisch ?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4298
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 11 jan 2021 21:23

Nooit van gehoord zeker Jaap, dat is immitatie hydraulisch ;) ... maarre ik heb het verbeterd.
Life is too short for not riding tubulars..

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4298
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 jan 2021 20:37

Vandaag gestart met de opbouw dankzij boutjes van de fietsenmaker op de disk brake calipers vast te zetten voor nood. De goede zijn besteld maar dat duurt nog even. Ook de batterij klikt niet goed in en verliest dus connectiviteit - heb de dealer gebeld voor een vervanging. Zoals de fiets nu staat weegt ze 5400 gram - met de to go's komt het uit op ca 6920 gram compleet met Garmin mount - bidonhouders en pedalen. Valt me op zich niet eens zo tegen.

Kabels wegwerken was een dingetje - dat kostte wat moeite maar is gelukt - Di2 ondanks geen interne kabels was weer een eitje. De drop is 1 cm minder dan de Scott - wellicht gaat de spacer er nog van tussen - maar de tijd zal het leren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 4298
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 jan 2021 15:47

Fiets is klaar : Caliper boutjes via de leverancier van mijn Di2 groep - totaal rijklaar gewicht is 6.9 kg incl. 2 bidonhouders - Garmin mount en lucht ( ca 80% N2 ) in de banden.

Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: barverme, Daniel Boonen, Google [Bot], Google Adsense [Bot], jpp, MarkVeenstra