Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

BMC

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 15 aug 2010 18:42

Obbe schreef: Mijn nieuw fiets.

Promachine 61cm

Grt. Obbe


Mooie fiets! denk wel dat wit stuurlint mooier was geweest...
BMC maat 61.... rij je normaal op 64 ofzo? behoorlijke grote fiets!

obbe
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 17 aug 2009 21:14

obbe 16 aug 2010 10:39

Wit stuurlint blijft vrij kort wit;-) Vorige fiets was een 64cm semi sloping dus eigenlijk 62cm hoog. Deze heeft bijna dezelfde geometrie. De staande buis is 1 cm korter en de balhoofdbuis een halve cm langer. Gister 2e ritje gedaan en hij fiets top! Vorige fiets was 4 kilo zwaarder en dat merk je als je omhoog fietst:-)

Grt. Obbe

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 16 aug 2010 20:06

Prachtfiets Obbe, echt helemaal mijn smaak! Zie je ook niet zo gek veel rijden deze. En vind het zwarte lintje juist wel mooi (naast minder besmettelijk)

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 17 aug 2010 02:03

Zwarte stuurlint gaat prima (en is verstandig :-)). Alleen... Die zadelpen, is dat nou het enige met rood/zwart? Vind dat op basis van deze foto niet zo in het geheel passen.

Overigens moet ik zeggen dat dit 1 van de weinige frames is waar een grote maat niet tot een verstoring van de verhoudingen leidt. Mooi!

markvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2010 23:58
Locatie: Enschede

markvdh 27 aug 2010 00:24

Hallo,

Mijn naam is Mark van der Horst en ik kom uit Enschede.
Mountainbiken doe ik al een jaartje of drie. Niet heel erg fanatiek, maar ik probeer toch wel iedere week een rondje van 25 km door de mooie bossen van Enschede en omgeving te rijden. Af en toe naar Hellendoorn en ook al een keer in Schoorl geweest.

De laatste weken regelmatig op de MTB naar het werk geweest. Ritje van ca. 27 km.
Op de MTB aardig te doen, maar het wordt toch tijd voor een racefiets.

Nu heb ik een BMC SL01 uit 2009 op het oog. MTB is ook een BMC en die bevalt erg goed. Ook vind ik BMC gewoon mooie aparte fietsen maakt, die je niet overal ziet.
Overjarig model, maar prijs- en kleurstelling staan me erg aan.
Fiets is volledig Ultegra 6700 afgemonteerd met Fulcrum 5 wielen.
Zaterdag een proefrit maken.
Als de fiets bevalt, dan moet ik nog een keus maken tussen double, triple of compact.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat gebruikelijk is in NL. Ik verwacht niet in het buitenland (bergen) te gaan fietsen. Enschede - Eibergen is een vrij recht stuk. Heen vaak wind tegen en heel lichtjes omhoog, terug dus net andersom.
Wat is wijsheid: double, triple of compact?
Graag advies.

Afbeelding
MTB: BMC Elite02 - full X9 - 2007
Race: BMC SL01 full Ultegra - 2010 (model 2009)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 aug 2010 00:28

MarkvdH schreef:Hallo,

Mijn naam is Mark van der Horst en ik kom uit Enschede.
Mountainbiken doe ik al een jaartje of drie. Niet heel erg fanatiek, maar ik probeer toch wel iedere week een rondje van 25 km door de mooie bossen van Enschede en omgeving te rijden. Af en toe naar Hellendoorn en ook al een keer in Schoorl geweest.

De laatste weken regelmatig op de MTB naar het werk geweest. Ritje van ca. 27 km.
Op de MTB aardig te doen, maar het wordt toch tijd voor een racefiets.

Nu heb ik een BMC SL01 uit 2009 op het oog. MTB is ook een BMC en die bevalt erg goed. Ook vind ik BMC gewoon mooie aparte fietsen maakt, die je niet overal ziet.
Overjarig model, maar prijs- en kleurstelling staan me erg aan.
Fiets is volledig Ultegra 6700 afgemonteerd met Fulcrum 5 wielen.
Zaterdag een proefrit maken.
Als de fiets bevalt, dan moet ik nog een keus maken tussen double, triple of compact.
Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat gebruikelijk is in NL. Ik verwacht niet in het buitenland (bergen) te gaan fietsen. Enschede - Eibergen is een vrij recht stuk. Heen vaak wind tegen en heel lichtjes omhoog, terug dus net andersom.
Wat is wijsheid: double, triple of compact?
Graag advies.

Afbeelding


Ik zeg lees dit eens http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=43655 of gebruik de zoekfunctie op het forum.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 aug 2010 00:31

Hoi,

Sorry voor het hele 'botte' antwoord maar over dubbel/triple/compact zijn al duizenden boeken geschreven.

Kijk eens in Dit Topic

Niemand kan je zomaar zeggen wat te gebruiken.

Mvg, Zorro

p.s. Livio, je kunt ook delen quoten en niet met foto en al :D ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 aug 2010 00:35

ZorroI schreef: p.s. Livio, je kunt ook delen quoten en niet met foto en al :D ;)


Dat kan maar is niet verboden ... en herhalen van de link is ook niet bepaald zinvol ;)
What makes the boat go faster?

markvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2010 23:58
Locatie: Enschede

markvdh 27 aug 2010 11:32

@ ZorroI en Livio:
Jullie hebben helemaal gelijk.
Ik vreemde was dat voordat ik m'n eerste post had gedaan, de zoekfunctie het (nog) niet deed. Nu kan dat wel gewoon.
Heb de fora grotendeels doorgelezen en het is mij nu duideljik. Moet nog eens even goed gaan nadenken wat het best bij gaat passen.
MTB: BMC Elite02 - full X9 - 2007
Race: BMC SL01 full Ultegra - 2010 (model 2009)

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 27 aug 2010 14:14

Voor de inruilwaarde is een compact het beste denk ik en daar kun je in de omgeving (vanuit enschede is bad bentheim ook leuk om te doen trouwens!) ook goed mee uit de voeten.

markvdh
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 aug 2010 23:58
Locatie: Enschede

markvdh 29 aug 2010 13:26

FW schreef:Voor de inruilwaarde is een compact het beste denk ik en daar kun je in de omgeving (vanuit enschede is bad bentheim ook leuk om te doen trouwens!) ook goed mee uit de voeten.


Dank voor de info.

Over het algemeen doe ik lang met fietsen. M'n MTB heb ik nu drie jaar (en nog niet aan vervanging gedacht) en m'n stadfiets dateert al uit 2001. Inruilwaarde is voor mij dus niet van doorslaggevend belang.

Ik heb uit andere topics en begrepen dat het meest gebruikelijk is om met 52-39 voorbladen te rijden. Shimano heeft voor de compact nog geen 39 blad. Ze schijnen hier al een paar jaar mee bezig te zijn, maar een 39 blad is er nog steeds niet. Dat zou betekenen dat ik met twee verschillende merken voorbladen moet gaan rijden. Daar ben ik niet echt een voorstander van (vraag me niet waarom). Ik heb bijv. ook naar de Cube Agree pro gekeken. Volledig ultegra, zegt men, maar toch jammer dat de remmen dan FSA zijn. Zal wel een tic zijn :-)

Ik heb de fiets inmiddels gekocht. Wordt komende dinsdag geleverd.
In eerste instantie gekozen voor de double. Mocht ik t.z.t. toch willen gaan klimmen, dan kan ik de double laten vervangen door een compact. Kosten daarvoor schijnen ergens rond de 150 euro te liggen.

Op advies van topics uit dit forum toch gegaan voor een goed wielset. Eerst zou ik de Fulcrum Race 3 laten vervangen door een setje fulcrum 5. Dat zou 150 euro goedkoper zijn. Fiets wordt nu geleverd met de Fulcrum Race 3.

Zal volgende week wel ff een par foto's posten en de precies specs.
MTB: BMC Elite02 - full X9 - 2007
Race: BMC SL01 full Ultegra - 2010 (model 2009)

fw
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 jun 2008 22:22

fw 29 aug 2010 19:20

Het is ook nogal onlogisch om een 39 op een compact te zetten. Een compact rij je juist indien een dubbel net te groot is. Met een 34-50 kom je hier overal mee weg en kun je ook nog een beetje fatsoenlijk de heuvels beklimmen door een andere cassette achter te nemen.

Ik snap je overigens niet zo goed mbt die wielset. Je zegt op advies een goede wielset te hebben genomen en vervolgens meld je dat je de fulcrum 5 ipv 3 hebt genomen? Dan neem je juist een minder goede wielset?

In elk geval veel plezier ermee en post nog ff een pic :)

Plaats reactie