Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Look

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 28 jul 2013 09:06

Vizionary schreef:Nja, wat ik hem heb horen zeggen was: je gaat waarschijnlijk nog groeien dus dan mag de maat zeker niet te klein zijn. We kunnen later dan alles nog afstellen.
Pardon? En vervolgens geeft hij je een te klein kader mee? :roll: Die spacertoren is om de te kleine balhoofdlengte te compenseren. Ik weet het niet...misschien toch nog een keer terug gaan?

grtz

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 28 jul 2013 09:28

Erik1.0 schreef:
Vizionary schreef:Nja, wat ik hem heb horen zeggen was: je gaat waarschijnlijk nog groeien dus dan mag de maat zeker niet te klein zijn. We kunnen later dan alles nog afstellen.
Pardon? En vervolgens geeft hij je een te klein kader mee? :roll: Die spacertoren is om de te kleine balhoofdlengte te compenseren. Ik weet het niet...misschien toch nog een keer terug gaan?

grtz
De maat is een L (large)
Maar het stuur van de fiets stond sowieso laag. Ik heb gevraagd hoeveel spacers er mochten over de buis. Volgens hem waren er dat vier voor mijn Look. (In totaal dus ook 4cm aan spacers).

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 28 jul 2013 09:35

Vizionary schreef:De maat is een L (large)
Maar het stuur van de fiets stond sowieso laag. Ik heb gevraagd hoeveel spacers er mochten over de buis. Volgens hem waren er dat vier voor mijn Look. (In totaal dus ook 4cm aan spacers).
Hoe groot ben je zelf en wat is je binnenbeenlengte?
What makes the boat go faster?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2013 09:40

4 cm mag maar wel inclusief afdekkap dus drie of liever 2.
Als dit een L is kun je hem rijden tot een binnenbeenlengte van 91 cm (zal in de praktijk uitkomen op rijders tot maximaal 1.90 maar eerder 1.85 bij niet wedstrijdgebruik).
Zadelpen kan nog wel een paar cm omhoog en als je nog geen jaar fiets worden je rugspieren nog sterker en kun je iets dieper gaan zitten maar mijn persoonlijke ervaring is dat een look met meer dan 2 cm spacers gewoon echt beroerd gaat sturen.

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 28 jul 2013 11:30

Maar wat bedoel je met beroerd sturen? Moet ik gaan verwachten dat als ik een bocht wil nemen dat ik mijn stuur in mijn handen heb? Of dat ik draai maar gewoon rechtdoor ga?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 jul 2013 12:35

Teveel spacers zal een te flexibele vorkbuis opleveren die als je hem maar voldoende belast eerder de geest geeft maar daar doelde in niet op.
Ook niet dat je stuur los komt.
Waar ik wel op doelde dat dit een racefiets is en geen harley met hangstuur. Een frame wordt ontwikkeld met een bepaald stuurkarakter en minimaal gewicht op de voorkant. Door teveel spacers/te weinig druk op de voorzijde tast je het stuurgedrag aan (vager/indirect sturen en gaat de fiets wat wollig aanvoelen). Als je handen tijdens het rijden al permanent aan de remgepren zijn vastgelijmd (toerders) en het stuurlint onderin de beugel eeuwig nieuw blijft maakt het al wat minder uit want dan zit er sowieso al niet mee :mrgreen:

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 28 jul 2013 12:57

sharkman113 schreef:Teveel spacers zal een te flexibele vorkbuis opleveren die als je hem maar voldoende belast eerder de geest geeft maar daar doelde in niet op.
Ook niet dat je stuur los komt.
Waar ik wel op doelde dat dit een racefiets is en geen harley met hangstuur. Een frame wordt ontwikkeld met een bepaald stuurkarakter en minimaal gewicht op de voorkant. Door teveel spacers/te weinig druk op de voorzijde tast je het stuurgedrag aan (vager/indirect sturen en gaat de fiets wat wollig aanvoelen). Als je handen tijdens het rijden al permanent aan de remgepren zijn vastgelijmd (toerders) en het stuurlint onderin de beugel eeuwig nieuw blijft maakt het al wat minder uit want dan zit er sowieso al niet mee :mrgreen:
O ok en wat doe ik nu het beste? stuur terug lager zetten? en hoe zit dat dan met al die ringen?
Oja, nog een vraagje, als je teveel van je vorkbuis afzaagt moet je dan een hele nieuwe voorvork kopen of hoe zit dat?

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 28 jul 2013 13:06

je kunt het beste nog niets afzagen. eerst haal je de spacers er tussen uit die je denkt eruit te kunnen laten dan monteer je de stuurpen met de spacers die je er tussen uit hebt gehaald boven op, zodat de vorkbuis een stuk uit steekt.
ga dan fietsen en kijkt hoe het bevalt. als het geod bevalt dan kan je pas op maat gaan zagen.
zoniet dan doe je de spacers terug en is er niets aan de hand.
eenmaal op maat gemaakt en blijkt dat je niet goed zit, kan je idd een nieuwe vork kopen.
succes

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 28 jul 2013 13:12

poets schreef:je kunt het beste nog niets afzagen. eerst haal je de spacers er tussen uit die je denkt eruit te kunnen laten dan monteer je de stuurpen met de spacers die je er tussen uit hebt gehaald boven op, zodat de vorkbuis een stuk uit steekt.
ga dan fietsen en kijkt hoe het bevalt. als het geod bevalt dan kan je pas op maat gaan zagen.
zoniet dan doe je de spacers terug en is er niets aan de hand.
eenmaal op maat gemaakt en blijkt dat je niet goed zit, kan je idd een nieuwe vork kopen.
succes
Nieuwe vork? Kan je niet alleen dat buisje kopen? En oja er is al afgezaagd. Nu staat hij op mijn maat. Het fiets wel relaxed. Maar heb geen zijn om mijn fiets stuk te maken door verkeerde montage.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 28 jul 2013 13:19

Je hoeft nog helemaal niks eraf te zagen. De bedoeling is dat je de spacers die je ertussen uit haalt er vervolgend bovenop zet. Je stuurpen komt dan tussen de spacers te zitten. Op deze manier kun je eerst proberen wat goed voelt voor jou. Dat weet je ook niet na 1x fietsen. Neem er gerust de tijd voor. Je begint met 1 spacer om te wisselen. Denk je dat je nog iets dieper kunt zitten dan verwissel je nog 1. Op deze manier blijft je buis even lang en verander je de opbouw van je "toren" door de stuurpen ertussen te zetten.

Wanneer je dan goed zit kun je beslissen om de buis in te korten en haal je de spacer(s) die tijdelijk boven je stuurpen zit(ten) weg.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

GerV
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jun 2013 12:34

GerV 07 aug 2013 14:10

Tot welk jaar werd de 555 verkocht?
Ik heb een 2de hands gevonden, waarvan de eigenaar zegt die 1,5j geleden gekocht te hebben. Kan dat (natuurlijk kan een overjarig model ook).
Zou je deze fiets aanraden?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 07 aug 2013 14:44

Ik rijd een 555 naast een 585, de 555 is redelijk hard mede door de grote diameter van de onderbuis. Heb het frame van de 555 gekregen als vervanging voor een 381 die na >100.000km geschuurd was (over garantie gesproken). Dit is nu zo'n 2 jaar geleden. Toen werden voor zover ik het mij herinner de 555's al niet meer gemaakt, maar dus nog wel uitgeleverd vanuit Look. Ik kon toen kiezen uit wat er nog was, juist, omdat er geen nieuwe meer gemaakt werden als ik het mij goed herinner. Bij mijn fietsenmaker waren er toen ook nog 1 of 2 aanwezig, dus 1,5 jaar geleden gekocht kan zeker, maar dus wel wat eerder geproduceerd. Verder een fijne fiets. Ik gebruik heb vooral in het voor en najaar en maak er naar volle tevredenheid mijn km's op. Let wel op dat de geometrie wat afwijkt tov veel andere merken en modellen. Maar voor mij beslist een aanrader.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie