Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Sensa

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 17 mar 2016 18:24

leontoeter schreef:Deze had ik gezien, maar hier staan volgens mij bijna alleen maar kleine lokale zaakjes die geen racefietsen op voorraad hebben om proef te rijden.
Blijkbaar zijn dat de zaken die Sensa verkopen. Misschien dat een paar telefoontjes je al meer informatie oplevert over de mogelijkheid om de modellen die je op het oog hebt te kunnen proefrijden.

misterengels
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2014 19:49

misterengels 17 mar 2016 19:54

leontoeter schreef:Deze had ik gezien, maar hier staan volgens mij bijna alleen maar kleine lokale zaakjes die geen racefietsen op voorraad hebben om proef te rijden.
Bel even met Sensa zelf. Heb ik destijds ook gedaan. Ze kunnen zo zien welke dealer welke fiets besteld/voorradig hebben.

Reindeer14
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2016 08:29

Reindeer14 18 mar 2016 15:23

Stijfheid zal denk ik inderdaad niet zoveel uitmaken tussen beide modellen. Calabria bevalt mij in ieder geval, top met de RFC wielen. Heerlijke fiets waar ik alle kracht op kwijt kan. RFC met 25mm Schwalbe One is zowel stijf maar ik vind 'm ook prima qua comfort.

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 18 mar 2016 17:02

Zijn hier mensen die al ervaringen hebben met de nieuwe Trentino SL van 2016?

Zo te zien is de schuine achtervork van het nieuwe model dunner dan zijn voorgangers. Heb hier en daar in dit Sensa topic gelezen dat de Trentino SL tot nu toe als vrij hard en stijf wordt ervaren en niet echt als comfortabel wordt omschreven. Misschien geven de dunnere buizen nu een andere ervaring?
Afbeelding
Echter viel mij het gewicht van de fiets wel op/tegen: 8,8kg met 5800 105 en 8,4kg met 6800 Ultegra. Mij maakt het gewicht niet heel veel uit, maar een goede alu racer met full Ultegra zou toch zonder veel moeite richting of zelfs onder de 8,0kg uit moeten komen.

(Ik denk er af en toe aan om m'n 'instap' carbon om te ruilen voor een goede alu fiets, Allez, Caad12, Trentino SL...)

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 18 mar 2016 23:23

Je kunt de Trentino UL nog overwegen, als je graag een Sensa wilt die toch wat lichter is. Daarvan weegt de Ultegra-uitvoering volgens mij ruim minder dan 8kg. Alle beetjes helpen. ;)
"Fietsen is mijn medicijn."

leontoeter
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:55

leontoeter 19 mar 2016 08:58

misterengels schreef:
leontoeter schreef:Deze had ik gezien, maar hier staan volgens mij bijna alleen maar kleine lokale zaakjes die geen racefietsen op voorraad hebben om proef te rijden.
Bel even met Sensa zelf. Heb ik destijds ook gedaan. Ze kunnen zo zien welke dealer welke fiets besteld/voorradig hebben.
Bedankt voor de tip!

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 19 mar 2016 10:15

Ik rijd zelf op de Trentino SL. Er was ooit een review van de UL en daarin werd beschreven dat eigenlijk alleen de vork 50 gram minder weegt. Ik ben dit artikel nog aan het zoeken..

Wat mij opviel was dat de wielen (zonder QR) 1890 gram wegen. Daar zaten bij mij de oude Lugano's van ruim 300 gram omheen, wat zorgde voor enorm zware wielen.
Als je naar de UL kijkt zie je dat daar Fulcrum Racing 5's onder zitten met lichtere banden, dit maakt echt al een enorm verschil. Mijn fiets weegt nu zo'n 7,5kg en dat in maat 62. Dit is echter wel met carbon wielen, dus er zijn zeker lichtere frames verkrijgbaar (Rose, Cannondale en misschien Canyon).

Wat betreft de stijfheid: het is inderdaad best een stijf frame. Vooral met de 31.6 zadelpen.. Je krijgt daar wel een snelle racebak voor terug.

Je kunt bij een Sensa dealer wel proberen korting te krijgen, want er zit, volgens mij, best een marge op de fietsen. Dit kan bij Rose en Canyon dan weer niet, die zijn al scherp geprijsd. Specialized wil ook geen korting geven en levert alleen extra's, zoals schoenen of kleding, dacht ik.

Edit: ik zie net dat je Specialized noemt en niet Rose.

Zo zag die van mij er een half jaar geleden uit:
Afbeelding

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 19 mar 2016 10:29

Mooi :winkthumb:

Normaal vind ik grote fietsen nooit zo (no offence), maar deze is mooi in balans. Mede door de hoge velgen uiteraard. Nice!
Anima Sana In Corpore Sano.

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 19 mar 2016 10:40

danoontje schreef:Mooi :winkthumb:

Normaal vind ik grote fietsen nooit zo (no offence), maar deze is mooi in balans. Mede door de hoge velgen uiteraard. Nice!
Thanks!

Ik ben het helemaal met je eens met je over grote frames. Een maatje 56/58 oogt, volgens mij, het beste, maar die lange benen hebben gelukkig ook wel weer hun voordelen.

sprint100
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:17

sprint100 19 mar 2016 13:03

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga me verder verdiepen in de specificaties van de verschillende fietsen hoe het verschil in gewicht tot stand komt.

@Thom, ik zie dat jij de 105 5800 groep hebt dus dat geeft inderdaad aan dat het gewicht hem niet zozeer in de groep of frame zit ondanks je carbon wielen. Ik ben geen gewichtsfreak maar de 8,8 en 8,4 kg viel mij gewoon op. Erg fraaie fiets met die wielen trouwens! Ik zit er ook aan te denken om hoge carbon of aluminium wielen bij te kopen. De Trentino SL is mijn ogen ook wel wat mooier dan de UL.

Ik heb nu een Canyon, maar mijn voorkeur gaat nu toch wel uit naar een fiets van een lokale FM ivm kunnen bezichtigen voor aanschaf en ook onderhoud. Er zitten bij mij dealers van Sensa, Cannondale, Specialized en Trek (Emonda ALR) in de buurt dus genoeg keus wat betreft mooie alu frames.

Bedankt!

Thom Fonti
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:02

Thom Fonti 19 mar 2016 13:29

De Ultegra groep is 200 gram lichter dan de 105 en ongeveer 25% daarvan zit in de cassette. Ik rijd nog wel gewoon met de 105 cassette, maar daar win je dus makkelijk op als je 105 rijdt.

Heel veel succes met het kiezen van een fiets. Sowieso een goed begin van het seizoen lijkt mij.

Vergeet ook niet even goed naar de geometrie van de Sensa te kijken. Deze vind ik erg raar bij de grotere maten, maar is voor mij doorslaggevend geweest.

Niet vergeten een fototje te plaatsen wanneer je keuze gemaakt is!

twingens
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 mar 2016 13:44

twingens 21 mar 2016 15:41

Na jaren gefietst te hebben op een Sensa Veneto 105 uit 2010 heb ik mezelf van het weekend verwend met het aanschaffen van een Sensa Calabria 2016 full Ultegra met de supra rca 55 elite carbon wielen!

Hij wordt donderdag al geleverd :)

Foto Volgt!:

Plaats reactie