Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclo-crosser gebruiken als wegfiets

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 26 mar 2008 09:39

beste lezers een vraagje,

Ik wil graag een racefiets kopen, dit omdat ik de laatste maanden mn mountainbike niet meer gebruik om wild door de bossen te crossen, maar puur voor tochten.

Vandaar dat ik mijzelf de vraag heb gesteld waarom dan nog een mountainbike.

Nu ben ik eigenlijk gaan kijken voor een cyclo-crosser, om de reden dat de iets bredere banden mij wat meer grip geven ipv de hele dunnen bandjes. ik woon in de randstad en zal dus nog wel eens een stoepje moeten pakken en over rotzooi heen moeten rijden. en de fietspadden zijn ook niet altijd helemaal egaal.

Kun je een cyclo crosser hier goed voor gebruiken, dus ook voor asfalt,
of is het onzin en gewoon voor een racefiets gaan met dunne banden, want je bent net zo stabiel???

Ik hoor het graag,

gr martijn
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 26 mar 2008 09:52

Ik zou gewoon voor een racefiets gaan. Sinds deze winter heb ik er een cyclcross fiets bij. Hierop heb ik wegbanden gemonteerd en spatborden. Het rijdt toch minder dan een racefiets. Fiets is merkbaar slapper. Komt waarschijnlijk doordat Cyclocross fietsen langer worden gebouwd.

Remmen zijn ook minder.

Ik kan me ook niet vinden in jouw argumenten om voor een Cyclocross fiets te kiezen. Heb zelf 11 jaar in het centrum van Amsterdam gewoond. Ik fietste 5 tot 7 keer per week. Nooit het idee gehad dat ik ergens niet door kon komen met mijn racefiets.

Wellicht moet je wel wat oefenen in behendigheid. Denk aan springen met je fiets en op de juiste wijze tramrails oversteken.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 mar 2008 10:23

Ik vind het niet eens zo'n hele vreemde redenatie. Kijk, als je gewoon zo hard mogelijk wilt, moet je gewoon een racefiets kopen. Ik rijd zelf op een racefiets in het weekend (en op de ATB in de winter), maar voor mijn woon-werk (dwars door Amsterdam) rijd ik een Cube Hyde Comp (hybride met slicks en een nexus 7-speed naaf) en dan pak je dat stoepje wel iets makkelijker. Je zit ook iets relaxter op je fiets en een recht stuur met ATB-remgrepen remt in de drukke stad net iets lekkerder (heb je natuurlijk op een cyclocrossfiets niet).

Dus knallen = racefiets, iets minder knallen is niet per definitie cyclocrossfiets.

Om havana te citeren: Maar ik kan het mis hebben....;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

lvm
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:59

lvm 26 mar 2008 10:33

crossfiets met crossbanden rijdt bagger op de weg. In bochten kun je niks. Mijn crossfiets met wegbanden erop is gewoon een racefiets met hele slechte remmen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 mar 2008 10:46

Als je een racefiets wilt waarmee je over stoepjes kunt bonken enzo moet je er volgens mij vooral op letten dat ie n stevig frame + vork heeft (dus niet het lichtste van het lichtste) en bombproof wielen (36 spaaks Mavic CXP33 / Rigida DP18).
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 26 mar 2008 19:35

allen dank voor de reactie,
ben er nog niet helemaal uit (80%)

het zal een race gaan worden denk ik

nogmaals bedankt
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 26 mar 2008 19:48

Martijn,

Een ideale optie is een Empella. Ik heb zelf een empella, en op het frame en de vork van hun zitten bevestigingen voor zowel Wegremmen als crossremmen. Binnen een no-time kan jij die zelf vervangen. Verder een groter buitenbland en andere bandjes en je hebt een goede racefiets. Meer info.. stuur even mailtje of PM.
Anti-Spacers!

Plaats reactie