Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Goedkope racefiets voor gelegenheidsfietser

tollie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2008 15:32

tollie 07 mei 2008 15:48

Hallo,

Ik fiets al een tijdje op een oude racefiets, die nu echt zijn beste tijd gehad heeft. Aangezien ik wil blijven fietsen (1 a 2dgn in de week), maar daar nog niet zeker van ben ivm. werk en andere sporten, ben ik op zoek naar een nieuwe goedkope racefiets.
Ik zat zelf te denken aan:

Gitane 300 triple, voor 399 euro
Gitane 300 triple

Gepida Bandon 810, voor 399 euro
Gepida Bandon 810

Welke van de twee is kwalitatief (prijs/kwalitiet) beter, of meer aan te raden? En zijn er misschien andere fietsen in deze prijs/kwaliteits klasse?

Bedankt,

Olaf

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 mei 2008 15:53

Mag ik je er opwijzendat de prijs van de eerste in ponden is, en niet in Euro's? Daarnaast: als je 1 a 2 dagen in de week fietst, valt een betere fiets volgens mij zeer aan te bevelen. En als budget het probleem is, zou ik gezien wat je wilt uitgeven een tweede hands overwegen.

Just my 2cts.

tollie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2008 15:32

tollie 07 mei 2008 16:04

Bedankt voor de reactie. De prijs is in NL 399 euro, maar ik heb een engelse site gepakt, omdat er meer specs op staan. Ik zit nu gewoon op een kantelpunt, dat ik niet weet of ik over pakweg een half jaar nog fiets, dus daarom een goedkope fiets om te overbruggen. Is een goede tweedehands het overwegen waard?

Olaf

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 08 mei 2008 11:32

Een goede tweedehands fiets is zeker het overwegen waard. Als het echt op een half jaar hangt, kun je misschien overwegen om je oude fiets toch nog maar eens naar de fietsenmaker te brengen?

Verder ben ik met Corniel eens, dat bij 1 a 2 dagen per week fietsen, een wat duurdere fiets het overwegen waard is. Met name van betere wielen en een betere schakelgroep zul je veel plezier hebben. Shimano 2200 is echt het minimale van het minimale.
Dan heb je een nieuwe fiets en na een maand begin je je al te ergeren. Minimaal Shimano Sora of Campa Xenon zou ik aanraden.

trappie
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 09 mei 2007 13:29

trappie 08 mei 2008 12:20

Sora is anders ook niet zo heel veel soeps hoor volgens mij. Tiagra is daarentegen weer een stuk beter, maar misschien in deze prijscategorie iets te hoog gegrepen. Misschien kun je een fiets vinden met een mix van sora en tiagra, met dan met name de tiagra-onderdelen op de cruciale plaatsen?

edit: voor iets meer €'s zou je bij deze uit kunnen komen: http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... acefietsen

Target is een Nederlands merk dat bekend staat om zijn goede prijs-kwaliteitsverhouding. Over de winkel die de fiets aanbiedt, zijn al meerdere topics geschreven dus daar zou je je nog in kunnen verdiepen (hoe het zit met afdingen, garantie, etc.).

edit 2: wat je ook zou kunnen doen, is wachten tot het najaar. Dan zijn er vaak aantrekkelijke aanbiedingen en koop je veel waar voor je geld...

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 08 mei 2008 12:33

Ik denk dat je dan toch naar een tot 800 euro udget moet, misschien bij een prijsvechter, van limpurg (fiets gigant) had ook fietsen van 600 euro (was welliswaar een aanbieding maar toch) met full Ultegra, zou er dan voor 400 euro een full Tiagra te vinden zijn?
Nou meteen maar even gezocht, (nee ik heb daar geen aandelen maar 't is een prijsvechter ;) ) http://www.fietsgigant.com/assortiment- ... acefietsen dit zit er 100 euro boven maar dan heb je full Tiagra
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

tollie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2008 15:32

tollie 08 mei 2008 12:36

Bedankt voor de reacties! De oude fiets is echt dood... Moetetn nieuwe banden, 1 velg ketting, remmen, schakelsystem enz. Dus dat ik geen optie meer. Ik zal zeker ook eens kijken naar de Tiagra of de Sora groepen. Alhoewel je dat meteen weer een prijsklasse hoger is. Aangezien ik op 20 min van Duitsland en 5 min van Belgie zit, is het fietsmateriaal daar goedkoper, zodat ik toch naar de Tiagra of Sora kan kijken?

Olaf

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 08 mei 2008 16:00

Staar je niet blind op de groep. Het schakelmechanisme is maar een klein onderdeel van de fiets en merk je alleen als je schakelt. Goede wielen en een carbon voorvork zijn imho veel belangrijker.

Over Sora: Ik heb er jarenlang met plezier mee gereden en mensen om mij heen ook. Enige belangrijke nadeel van Sora is dat je maar 8 kransjes achter hebt en de tandwielen en ketting snel slijten. Maar die kun je tzt ook vervangen door hoogwaardiger materiaal.
Campa Xenon heeft wel 3x10 en zou ik daardoor aanraden als beginnersgroep. Helaas wordt dit in de fietsconfiguraties weinig gevoerd.

rik.a
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 jun 2007 14:50

rik.a 08 mei 2008 16:02

Concorde voert ze daarmee uit maar dat is weer een "duur" merk, ik zou kijken bij de locale FM naar een goede ovejarige of 2ehandse fiets.
Verstand op nul, Blik op oneindig & GAAN!!!
TWC PIJNENBURG
Gazelle

tollie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2008 15:32

tollie 08 mei 2008 17:22

Top wat een goede reacties allemaal! Ik zal inderdaad nog een goed rondkijken bij lokale fietsenmakers. Ik lees ook overal dat de wielen verschillen qua max gewicht wat ze kunnen hebben. Ik zelf ben weeg 95 Kilo, met 1.95 M, dus ik moet zowel kijken naar de goede framemaat, alsmede wielen die mij kunnen dragen.

Is het overigens ook een optie om te beginnen op een fiets die misschien niet kwalitatief het beste materiaal heeft, maar met de tijd de belangrijke onderdelen vervangen door goed spul?

Olaf

trappie
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 09 mei 2007 13:29

trappie 08 mei 2008 17:33

Is het overigens ook een optie om te beginnen op een fiets die misschien niet kwalitatief het beste materiaal heeft, maar met de tijd de belangrijke onderdelen vervangen door goed spul?
Dat is een optie, maar dan moet je wel een frame hebben dat dat rechtvaardigt. Een slap/zwaar(/lelijk?)/... kader upgraden met de beste afmontage lijkt me niet verstandig.

De suggestie om te beginnen met Sora en dit gaandeweg te upgraden lijkt me niet handig: als je van 8 kransjes aan de achterkant naar bijv 9 of 10 speed wilt, dan moet je ook je shifters vervangen (correct me if I'm wrong). Dit betekent op zijn beurt weer nieuwe kabels, nieuw stuurlint, afstelling van het hele boeltje, (en had ik een nieuwe derailleur en ketting al genoemd?) oftewel: aardig wat kosten.

Ik zou gewoon voor de hierboven genoemde tiagra's gaan, kost je € 100,- meer dan je initieel gestelde budget, maar dan kun je een hele tijd vooruit...
(hou je wel rekening met de evt. bijkomende kosten als pedalen? kleding etc heb je neem ik aan al? de pedalen heb je misschien ook al natuurlijk?)

tollie
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2008 15:32

tollie 08 mei 2008 18:02

Nee, idd ik denk dat de voorgestelde optie beter is. Alleen een vraagje als newby, wat is precies het verschil tussen 8, 9 en 10 speed? Is dat het aantal kransjes achter? Het schakelmechanisme, werkt dat met de remmen, of met aparte schakelaars op het stuur? Zo weet ik dat een Shimano 2200 combinatie schakeld door zijwaartse bewegingen van de rem. Ik zie alleen wel dat een aantal Tiagra fietsen, wielen met minder spaken hebben, heeft mijn gewicht invloed op de keuze voor minder of meer spaken?

Olaf

Plaats reactie