Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

fiets mee op vakantie?

heleen
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 apr 2008 17:25

heleen 13 mei 2008 01:02

Hallo,

Ik wil deze zomer graag mijn fiets meenemen op vakantie. Ik ga met 2 vriendinnen kamperen met een tentje. Probleem is dat ik bang ben voor het risico van diefstal. Wie neemt er ook zijn fiets mee met kamperen en hoe kun je hem zodanig beveiligen dat het risico niet al te groot is?
Of diefstal eventueel onder mijn reisverzekering zou vallen ga ik nog even uitzoeken.
Is het een optie om hem ergens bij een lokale fietsenmaker te stallen? Of is het genoeg als we alle3 de fietsen met goede sloten aan elkaar zetten??

bvd!

alpe
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:02

alpe 13 mei 2008 01:09

Vorig jaar in de Alpen geweest op een camping en 5 racefietsen meegenomen, we hebben ze met 2 dikke sloten aan elkaar vastgezet, geen probleem.

Ik heb trouwens geen idee hoeveel fietsen er jaarlijks worden gejat op een camping(je bent dan wel een erg trieste dief.....alle dieven zijn triest trouwens), maar gewoon goed vastzetten en er is denk ik geen probleem.
Sensa

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 13 mei 2008 01:48

Ik zette tijdens mijn fietsvakantie van vorig jaar telkens mijn fiets (met kabelslot) aan de tent vast. Snachts stond ie dan buiten, maar indien ze hem wilde jatten dan stortte mijn tent ook in. En zo'n lichte slaper ben ik niet, dus vertrouwde erop dat ze dus snachts niet de racefiets jatten. Overdag is een ander verhaal, indien jullie weggaan en gedrieen de fiets achterlaten. In ieder geval een paar kabelsloten de fiets aan elkaar binden, aan een boom of zo. Of gewoon een grote tent meenemen met een aparte voortent waar je je fietsen in kwijt kunt, desnoods met wielen eruit ofzo....
Laat je in ieder geval niet weerhouden, fietsvakanties en kamperen is best wel een hele leuke combinatie!

paulusp
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 nov 2006 22:12

paulusp 13 mei 2008 14:47

Waar ga je naartoe op vakantie? Dat maakt nogal uit denk ik... Laatst van kenissen gehoord dat hun fietsen in Lublijana (schrijf je dat zo?) gepikt zijn. Ziek waren ze er van... Direct in de eerste week.

Ik ga er altijd van uit dat er een behoorlijke social controle is op een camping maar je weet nooit. Je kan natuurlijk ook vragen of de beheerder van de camping een plek heeft waar je de fiets kan stallen. Dat lijkt me vooral verstandig als je een dagje weggaat als je de fietsen niet meeneemt.

En als hij geld vraagt voor het stallen zit je gebakken want dat is het wettelijk zijn verantwoording en moet hij de fiets vergoeden als hij gestolen wordt :-)
schimmeltussejebenen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2008 17:46

ik heb alleen ervaringen met mobilehomes, dus dan staan de fiesten gewoon in de slaapkamer.

Maar je schrijft ook dat je het nazoekt bij je reisverzekering. Let even op er is maar een reisverzekeringen, de Europeesche (wellicht twee maar die is er volgens mij mee gestopt) in nederland die fietsen verzekeren voor bedragen die wij hier als normaal achten en bij vele nog te weinig tot € 2500,-.

Bij de anderen is het € 300 of € 500,- Let daar op!!

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 13 mei 2008 18:03

Ik zou fietsen sowieso 's nachts niet buiten laten staan. Dauw = roest.

Een dik slot doet een hoop. Kun je de frames niet in de auto kwijt? blijven ze direct droog.

Wij zijn afgelopen zomer bestolen op de camping. Er was een hoop weg, maar mijn fiets (niet op slot) stond er nog keurig. Niet alle dieven zijn op fietsen uit. Telefoons, geld en sierraden verhandelen makkelijker.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37654
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2008 18:16

In de week voor de marmotte worden de campings altijd getroffen door fietsendieven.
Paar jaar geleden zijn onze buren aan 2 kanten bestolen van hun karretjes. Onze Pina's lagen gelukkig in de auto, dat durven ze niet aan op de camping (alarm).
Less is bore

Gebruikersavatar
antoni
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 15 jul 2005 00:10

Gebruikersavatar antoni 13 mei 2008 18:23

Al jaren neem ik m'n fiets mee met de tent en later ook met de caravan.
's Nachts ligt hij altijd achter in de auto, en als ik overdag weg moet staat hij nu in de carvavan en vroeger lag hij met een slot in de tent.

Wel zoek ik altijd kleinere campings uit, sociale controle is daar meestal zeer goed.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

h3
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 aug 2007 01:22

h3 13 mei 2008 18:37

Vorig jaar tijdens de Ironman 70.3 van Monaco werden er de nacht voor de wedstrijd zelfs fietsen uit het Parc Fermee gestolen (wisselzone) dit waren vooral fietsen van Pro's waaronder die van Chris Mccormack wereldkampioen Ironman 2007. Aankomende zomer vertrek ik naar Canada voor een ironman 70.3 en daar moet je de fiets ook al in het Parc Fermee hebben voor de wedstrijd. Ik leg hem voor de zekerheid toch aan de ketting ;)
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

heleen
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 apr 2008 17:25

heleen 14 mei 2008 00:08

mm dit zijn niet erg hoopvolle verhalen. Ik ga naar de Belgische Kust (westende). Later in de vakantie ga ik ook nog naar Italie, maar dan heb ik een auto en een caravan bij me, dus veel betere beveiligingsmogelijkheden. Naar belgie gaan we alleen met tent.
Ik zou inderdaad eens die camping kunnen bellen of er mogelijkheden zijn voor het stallen van de fiets en/of er fietsenmakers in de buurt zijn waar we de fietsen overdekt en bewaakt zouden kunnen stallen.
Ik zou een dik axaslot met kabelslot van mijn gewone fiets af kunnen halen en mijn zus zou hetzelfde kunnen doen, dan staan de 3 fietsen al met 2 goede sloten aan elkaar vast.
tja.. zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar dit zou de boel toch wel flink verzekeren. Aan de tent vastmaken is trouwens echt een goed idee! Dan wordt het allemaal toch een stuk lastiger.
moeilijk.. het gemak en plezier van eigen fietsje mee op vakantie tegenover het risico van diefstal...

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 14 mei 2008 00:22

Ik neem altijd mijn fiets mee op vakantie, zowel in Nederland als in het buitenland, en heb nog nooit problemen gehad. Ik neem altijd een paar dikke sloten mee om de fietsen aan elkaar vast te zetten. Ook is het handig even een praatje te maken met de buren op de camping zodat zij weten wie er bij de tent en fiets hoort en als je weg bent een klein oogje in het zeil kunnen houden!

Plaats reactie