Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jaloers op kleine mannetjes

jibb
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 okt 2006 02:04

jibb 17 jun 2008 17:52

Ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn, maar zo af en toe ben ik toch wel jaloers op kleine mannetjes.

Zelf ben ik met mijn 1,94 altijd aangewezen op een grotere framemaat. Alhoewel de geometrie wordt aangepast naar gelang de frames groter worden gaan de frames er qua looks niet op vooruit. Persoonlijk vind ik de kleinere frames met korte balhoofdsbuis er veel beter uit zien dan grotere frames met lange balhoofdsbuis. Hetzelfde verhaal voor de achterbrug deze lijkt bij grote frames altijd uit zijn verband.

Nu valt het bij slooping frames nog te overzien maar een traditioneel frame van 58 of groter en zeker een 61 komt voor mijn gevoel altijd een beetje knullig over.

Alhoewel ik altijd dik tevreden ben met mijn fietsen heb ik wel eens jaloerse blikken geworpen op de fietsen van kleinere mannetjes...daarbij lijkt het op de een of andere manier gewoon net iets beter te kloppen. Alhoewel te klein is ook weer niet fijn...je kent ze wel die frames waar je amper een balhoofdsbuis hebt en de onderbuis praktisch in de bovenbuis uitkomt.

Herkent met dit...?
Dat is geen geel! Dit is geel!

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 17 jun 2008 18:07

Absoluut niet. Kleine fietsjes zie ik meer als sleutelhangers :-)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 17 jun 2008 18:08

Daar komt nog bij dat die kleine mannetjes doorgaans maar 60 kg wegen en daarom bergop wel enig voordeel hebben. Ben zelf niet lang (1.87), maar ik snap je jaloerszijn wel. Je ziet ook nooit foto's van droomfietsen in maat XXXL.

bsa
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 jun 2008 17:18

bsa 17 jun 2008 18:35

Vroeger wilde ik ook groot worden, maar toen ik begon met fietsen hoefde dat niet meer. Ik ben gestopt met groeien op ong. 1,80 meter en ben daar blij mee. Lange mensen hebben wel weer het voordeel dat ze met die lange benen meer kracht kunnen zetten op de pedalen, tenminste dat gevoel heb ik. Maar ze vangen wel weer meer wind :)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 jun 2008 18:49

Ik vind fietsen het mooist in de middenrange qua maten maar ik ben niet jaloers. Dat komt pas als ik een Simplon Pavo kan betalen ;) (het beste voorbeeld van een schitterende fiets die er niet mooi meer uitziet in mijn maat).

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 17 jun 2008 18:50

Ik ben zelf klein van stuk 1,73 m en 63 kg en in het fietsen heb ik dan ook het enige gevonden waarbij dit een voordeel is... de rest van het leven is toch echt gemakkelijker vanaf 1,85 m! (boodschappen, concerten, vechtpartijen ;-) etc etc) Dus alsjeblieft laat ons liliputters nu dit enige voordeeltje koesteren en domweg blij zijn met onze (inderdaad) beter ogende fietsen en hogere snelheid bergop....

Groet

stavros
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 02 jun 2008 15:48

stavros 17 jun 2008 18:50

lange mensen (vanaf 1.85 imo) hebben gewoon nadeel van weerstand... en het ergste is nog als je lang bent met korte (in verhouding) benen :)

Maar inderdaad: een kleiner persoon ziet er ook gewoon "natuurlijker" uit op de fiets dan een lang persoon.

Zelf 1.90 overigens.
Greetz

panache
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 apr 2008 12:31

panache 17 jun 2008 19:22

Bestaat dat dan, 'kleine mannetjes' in Nederland?

...

Heb zelf 4 jaar in Maastricht gewoond en elke keer als ik aan 'n drukke toog een pint wou bestellen beviel mij toch weer 't gevoel voor een menselijke vleeshaag te staan (al kan dat ook liggen aan't feit dat ik door toedoen van drank al op m'n knieën stond).
vriendelijke groet, Philip Albert

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 17 jun 2008 19:26

jibb schreef: Nu valt het bij slooping frames nog te overzien maar een traditioneel frame van 58 of groter en zeker een 61 komt voor mijn gevoel altijd een beetje knullig over.
61? Rijd je dit formaat zelf ? Ik ben zelf 1.92 en heb een maat 63. Volgens mij is 61 wel erg krap voor iemand van 1.94.
jibb schreef: Alhoewel ik altijd dik tevreden ben met mijn fietsen heb ik wel eens jaloerse blikken geworpen op de fietsen van kleinere mannetjes...daarbij lijkt het op de een of andere manier gewoon net iets beter te kloppen. Alhoewel te klein is ook weer niet fijn...je kent ze wel die frames waar je amper een balhoofdsbuis hebt en de onderbuis praktisch in de bovenbuis uitkomt.
Herkent met dit...?


Raar eigenlijk, want je zou kunnen denken dat een frame proportioneel vergroot zou moeten kunnen worden, het wordt alleen een beetje lastig met het proportioneel vergroten van de wielen enzo :)

p.s. Ik opteer voor alle framematen onder de 60 verplicht het gebruik van een oranje vlaggetje achterop, zodat wij jullie duidelijk kunnen zien aankomen, verkrijgbaar bij de betere ligfiets winkel.. ;-)

marijn_
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 dec 2004 22:37

marijn_ 17 jun 2008 19:30

Is vast een goede reden voor waarom die wielen niet meegroeien :p
Cube Attempt \'08 .. Bell Sweep R .. Shimano R085

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 17 jun 2008 21:38

Ik ben vrij lang (192 cm ongeveer) met relatief lange benen, dat betekent dat ik een hoge fiets met korte bovenbuis nodig heb (63 cm frame / 57 cm bovenbuis). Zo'n fiets heb ik nog nooit in carbon gezien, dus dat valt af tenzij je een Parlee kan betalen. Trouwens ook in alu is het niet te vinden (uitzondering Stevens ghisallo als ik me goed herinner), alle 63 cm frames zijn voor mij te lang.
Is toch een nadeel.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

longue
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 sep 2007 02:02

longue 17 jun 2008 22:02

Met m'n 2m03 heb ik verrevan een ideale fietsmaat! Gelukkig heb ik m'n gewicht nog mee. Met 76kg geraak je nog redelijk vlot over de bergen. Maar als die kleine pocketmannetjes eraan komen sta je precies geparkeerd.
De kleinere fietsmaten zijn inderdaad veel mooier mijn Ridley 62cm frame,... Spijtig, maar niets aan te doen!

Plaats reactie