Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opsturen voor garantie of niet?

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 11 jul 2008 13:33

Ik heb sinds februari een Specialized SL2.
Na enkele dagen kwam ik erachter dat er op het balhoofd lak af was.
Onderaan het balhoofd zit een aluminium ring (onderste lager), bij de overgang van deze ring naar het carbon is er wat lak af. Voor het functioneren van de fiets is het geen probleem, maar voor een frame van dat geld mag je meer verwachten.

Mijn dealer heeft er foto's van genomen en contact gehad met Specialized. Nu (enkele maanden verder) zijn we zover dat Specialized het frame wil zien, wat logisch is, voor evt garantie.

Maar dan ben ik het frame snel 3 weken kwijt, zal wel meer worden, midden in het seizoen. Ik moet het frame laten afbouwen, kosten €45, het frame straks weer laten opbouwen €45.
Zo wordt de drempel om het frame op te laten sturen wel hoog, want ook al zou het garantie zijn, dan kost het mij geld en ik ben het frame dus een tijd kwijt.
Bij geen garantie is dit alles dus helemaal voor niks.

Nu had ik al gevraagd of we het niet na het seizoen kunnen afhandelen, dat kan, maar dan kunnen ze me geen 2008 frame garanderen en moet ik op een evt 2009 frame bijbetalen.

Wat moet ik doen?

Zal dadelijk ook nog wat foto's plaatsen, maar op foto is het niet zo goed te zien.
I Am SpeCiAliZed

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 11 jul 2008 13:43

[img=http://img65.imageshack.us/img65/2792/s ... tiexh2.jpg]

Het is niet veel, maar moet ik het accepteren?
I Am SpeCiAliZed

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 11 jul 2008 13:48

Ik kan het niet goed zien, is dit op het frame zelf, of de "sluitring" die tegen het balhoofdlager ligt. Deze ring is namelijk van kunststof en ook bij veel andere fietsen zie ik dat lak hierop loslaat. (Als je deze ring vervangt is hij zowiezo niet meer gelakt, maar gewoon zwart. Verder komt er niet af en toe een vertegenwoordiger van Specialized bij je dealer en kan deze dan niet een keer je frame beoordelen, dan hoef je hem maar een dagje bij je dealer neer te zetten ipv demonteren, opsturen en weer opbouwen?
Passie voor het fietsen en de fietsen.

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 11 jul 2008 13:51

Het lijkt idd de sluitring te zijn, maar deze is bij mij van aluminium.
Het is natuurlijk een zwak punt wat betreft lakken, want de lak pakt minder goed op aluminium dan op carbon.
I Am SpeCiAliZed

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 11 jul 2008 14:18

Het ligt eraan welke lak gebruikt is voor een carbonframe wordt andere lak gebruikt dan voor alumnium. Bij ieder materiaal hoort de juiste lak, om een goede hechting te krijgen. Deze ring wordt dus meegespoten, bij vervanging zou hij dus idd niet gespoten zijn. Je moet natuurlijk zelf beslissen hoe erg (of storend ) je dit vind. Ik heb hetzelfde met een kunsstof ring die zwart is en een wit frame, heb er toch voor gekozen het maar zo te laten, kan geen kwaad en bij vervanging balhoofd lager laat ik de ring meestal ook vervangen, omdat de kunststof verweerd en dan niet meer zo goed afsluit, waardoor er vet naar buiten lekt. Dan is de ring toch zwart, dus dat hij nu hier en daar zwart is stoort mij niet echt. Maar als je daar anders over denkt zou ik dus eerst een kijken of het niet mogelijk is een vertegenwoordiger van Specialized ter plekke de "schade" te laten beoordelen.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 11 jul 2008 22:49

Eerlijk gezegd, mij zou het toch ook storen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 11 jul 2008 23:39

Dit is bij montage eigenlijk niet te voorkomen en ik zou het lekker zo laten. bijwerken kun je zelf en met overspuiten wordt het er niet beter op. Fiets is en blijft een gebruiksvoorwerp en als dit de ergste beschadiging blijft heb je gewoon mazzel gehad (fiets opsturen tijdens het seizoen zou ik niet eens overwegen, gewoon vragen wanneer de vertegenwoordiger langs komt).

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 11 jul 2008 23:43

ik sluit me aan bij wat sharkman eerder gezegd heeft. mijn tip is wel het even goed aan te tippen met blanke lak of nagellak om te zorgen dat er toch een 'laagje' overheen zit.

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 14 jul 2008 14:29

OK, mannen bedankt!
Ik denk dat ik het erbij laat en idd een kleine cosmetische ingreep doe.
I Am SpeCiAliZed

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 14 jul 2008 21:44

Je kunt ook overwegen om ter compensatie iets met korting te kunnen kopen van specialized en het frame te laten wat het is.....
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

confused
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 nov 2006 14:07

confused 14 jul 2008 22:16

Ik vind het belachelijk dat je moet betalen voor de op- en afbouw van je frame. Dat moet natuurlijk ook onder de garantie vallen ...

Tsjaa, je hebt al lang lopen zeuren waarschijnlijk. Die fm ziet je aankomen met: 'nu hoeft het niet meer'. Als je er aan stoort zou ik het bij laten werken.

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 16 jul 2008 19:59

confused schreef:Ik vind het belachelijk dat je moet betalen voor de op- en afbouw van je frame. Dat moet natuurlijk ook onder de garantie vallen ...

Tsjaa, je hebt al lang lopen zeuren waarschijnlijk. Die fm ziet je aankomen met: 'nu hoeft het niet meer'. Als je er aan stoort zou ik het bij laten werken.


Nee hoor, ik heb niet al lang lopen zeuren, ik heb het de FM meteen aangegeven, maar hij heeft het lang laten liggen. Vervolgens heeft hij contact met Specialized erover en geeft hij het verkeerd door (verkleuring ipv lak eraf) .Heb wel enkele malen met hem moeten bellen om eens antwoord te krijgen, maar dat noem ik dan geen zeuren.
I Am SpeCiAliZed

Plaats reactie