Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoe klein mag een een frame te klein zijn?

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 05 aug 2008 18:33

Ik ben vanwege het in de prak rijden van mijn oude singlespeed aan het zoeken naar een nieuw frame.

Op marktplaats vond ik een erg mooi bordeauxrode koga superwinner, voor geen geld.

Enig probleem, het frame meet 52 cm.En ik ben 123 centimeter groter.

Ik wil erg graag een agressief fietsje bouwen, dus enigszins te klein is volgens mij niet zo'n probleem. Maar zou ik niet met mn knieen in m'n nek zitten? De fiets staat dan weer net te ver om er op de bonnefooi langs te gaan, dus uitproberen is geen optie.

Op fietsgigant.nl kom ik wel een tabelletje tegen, dan valt ie in de 165-170 cm, ik ben zelf 175.

Iemand een idee of dit heel belachelijk wordt?


Lengtemaat Framemaat

155 - 165 cm 48 - 51 cm
165 - 170 cm 51 - 53 cm
170 - 175 cm 53 - 55 cm
175 - 180 cm 55 - 57 cm
180 - 185 cm 57 - 60 cm
185 - 190 cm 60 - 62 cm
190 - 195 cm 62 - 64 cm
195 - 200 cm 64 - Maatwerk
Haar op je been

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 aug 2008 19:02

Je zal diep zitten (kort balhoofd), maar de lengte (bovenbuis) is gewoon wel OK, die is bij kleine frames ook al in verhouding vrij lang. doen dus.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 05 aug 2008 22:04

Ik raad het je af want ik denk dat de fiets veel te klein voor je is.
Het zou zo maar kunnen dat het frame tot wel 4 cm korter is en ook de headtube tot 4 cm lager is dan je huidige fiets!

Het beste kun je kijken naar de maten van je huidige fiets. Met name die van de headtube en de bovenbuis. Als je die maten weet kun je de geometry van een andere fiets vergelijken en kijken of dit bij jou past of niet.

Verder is die koga superwinner er ook in een -C model. C van comfort. Dat is een langer frame met ook een langere headtube.


De maten van een moderne fiets die afwijkt van de oude standaard maten kun je het beste omvormen naar de oude conventionele standaard maten. Bijv. Een frame met sloping bekijk je wat de bovenbuis zou zijn als die recht zou lopen. Alleen zo kun je juist vergelijken met een 'gewone' fiets. Ook zijn bij nieuwe frames vaak de bakhoofdlagers geintegreerd tegenover de conventionele balhoofden met uitwendige lagers moet je van de nieuwe balhoofden 20 mm aftrekken om te kunnen vergelijken met oude balhoofdmaten.


De maten in je staatje zijn slechts grove richtmaten. Mensen zijn nogal anders gebouwd. Als je stuur niet laag genoeg kan is dat een probleem. Maar als je stuur niet hoog genoeg kan heb je tevens een probleem.

Voorbeeld:
Als je nu een headtube hebt van 13,7 cm en je hebt je stuur al in een hoge stand dan wil je echt geen frame hebben met bijv een 9,8 cm balhoofd . . . .

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 05 aug 2008 22:27

IK ben 174cm en heb een Scott Speedster, 52cm. Kom hiervoor van een 54cm en ik zit stukken beter op de 52cm. Mijn ervaring is dat je bij twijfel beter voor een net iets kleiner frame kan gaan.
Mijn 52cm frame is een stuk wendbaarder en dat merk je vooral in de bochten die ik sneller en gecontroleerder kan aansnijden.
Het frame is met een 11cm of 12cm stem en een 30cm zadelpen meer dan prima op maat te maken! Houdt je van een diepe zit?
Ik in ieder geval wel en heb een 13cm headtube. geen spacers nodig;) zie plaatje onder.
succes ermee!

cioccpryde
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05

cioccpryde 06 aug 2008 00:33

martijntijn schreef:IK ben 174cm en heb een Scott Speedster, 52cm. Kom hiervoor van een 54cm en ik zit stukken beter op de 52cm. Mijn ervaring is dat je bij twijfel beter voor een net iets kleiner frame kan gaan.
Mijn 52cm frame is een stuk wendbaarder en dat merk je vooral in de bochten die ik sneller en gecontroleerder kan aansnijden.
Het frame is met een 11cm of 12cm stem en een 30cm zadelpen meer dan prima op maat te maken! Houdt je van een diepe zit?
Ik in ieder geval wel en heb een 13cm headtube. geen spacers nodig;) zie plaatje onder.
succes ermee!


Hello,ikzie dat je een zadelpen zonder setback hebt.
Wel,volgens mij kun je dan niet echt een juist beeld geven van de juiste passing van jou fiets daar je hem eigelijk veranderd van geometrie.Ben ik juist?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 06 aug 2008 00:57

Misschien een klein beetje off-topic, maar ik rijd op zo'n koga superwinner-c en ik ben daar echt heel tevreden mee. 50 cm, maar ik ben dan ook slechts 165 cm. Iedereen is altijd verbaasd hoe licht de fiets is voor een alu frame met carbon voorvork (komt waarschijnlijk ook omdat ie er niet echt spectaculair uitziet).

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 06 aug 2008 04:49

ever schreef:Misschien een klein beetje off-topic, maar ik rijd op zo'n koga superwinner-c en ik ben daar echt heel tevreden mee. 50 cm, maar ik ben dan ook slechts 165 cm. Iedereen is altijd verbaasd hoe licht de fiets is voor een alu frame met carbon voorvork (komt waarschijnlijk ook omdat ie er niet echt spectaculair uitziet).



de superwinner-c is een andere fiets dan de superwinner
Zoals ik al schreef heeft de -C een andere geometrie, de fiets is langer en heeft tevens een langer balhoofd dan de gewone superwinner.

Jouw maat 50 superwinner-C valt dus anders uit (groter) dan een normale superwinner.



Wat echter relevant is dat de topicopener vooral naar z'n oude fiets kijkt en daaruit kan afleiden wat de optimale fiets voor hem zou zijn.
Een fiets met een diepe zit omdat het stoer is en vet staat geeft je alleen plezier als je er naar kijkt. Echter je kunt beter een fiets hebben die ook goed rijdt, eentje dus die bij JOU past. ;)

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 06 aug 2008 09:50

Ga eens na hoe lang de bovenbuis van het aan te schaffen frame is.
Bij mij is dat effectief (dus horizontaal gemeten) 53cm.
De zadelpen zonder setback geeft mij een natuurlijkere houding op de fiets. Als jij dus een pen neemt met setback win je nog iets meer lengte.

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 06 aug 2008 11:14

ben van mening dat de maat van het frame meespeelt bij datgene wat je, neem ik aan, wilt bereiken; een prettige zit (persoonlijke smaak), fijne stuur/rij eigenschappen én het grootst mogelijke rendement uit iedere trap die je doet. Toch? Dus; zit je lekker?, zit je voldoende achter je bracket voor een juist rendement?, zit je knie op de juiste plaats boven de trapper om knieklachten te vermijden? en zo zijn er nog wel wat dingen. Je kunt een frame aanpassen met allerlei andere maten stuurpennen en zadelpennen om je doel te bereiken. Lukt dat? perfect. Anders? Ander framemaat kiezen.

Suc6

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 06 aug 2008 11:38

TomZ schreef: Enig probleem, het frame meet 52 cm.En ik ben 123 centimeter groter.

Ik wil erg graag een agressief fietsje bouwen, dus enigszins te klein is volgens mij niet zo'n probleem.


Ik zie het probleem niet zo.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tomz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2008 16:08

tomz 06 aug 2008 12:21

Zo, daar wordt over nagedacht!

Het apparaat, een stalen brik, kost me 25 euro. Alle onderdelen gaan eraf, en ik zet mn oude onderdelen over.

Bedankt voor het meedenken in elk geval.
Haar op je been

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 06 aug 2008 22:53

Leuk voor Martijntijn dat hij zich met zijn 1,74 m kiplekker voelt op zijn Speedster maat 52. Toch opletten voor veralgemening en voor framematen die normaliter te klein zijn in het bijzonder. Een bevriend renner met vergelijkbare grootte ( 1,76 m) heeft al een heleboel frames van verschillende merken gehad. Om 'goed' te zitten heeft hij steeds maat 55 of 56 nodig, met 15 cm balhoofdbuis en 13 cm stuurpen. Twee precies even grote personen kunnen nl. sterk verschillen qua lengte van benen, romp en armen, flexibiliteit van de rug, ...

Plaats reactie