Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

hybride keuze

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 10 sep 2008 21:56

Tjonge waar hebben we het over......
Ik denk dat voor de gemiddelde fietser een racefiets met een mountainbike crankstel echt niet voldoet.
Maar goed nu weer on topic...

fl@fisher
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:50

fl@fisher 12 sep 2008 00:15

Ik heb een paar jaar op een Jan Jansen Racerox gereden, ook een hybride fiets met racegroep (tiagra). Het binnenblad heb ik het meest gebruikt (42 tands) en ook nu op mijn 'nieuwe' racefiets heb ik een 42 tands gemonteerd. Naast de 53 die er al op zat.

Ik ben het eens met Adroit, op een gegeven moment kom je in omstandigheden dat je blij bent een groter blad dan 42 of 44 te hebben. En echt, die 22 die er op zit, wat is daar het nut van? Natuurlijk, als je op fietsvakantie gaat en volbepakt steile hellingen wilt bedwingen, maar 20 km/h haal je er niet mee.

Het hangt dus duidelijk af van je gebruik, maar fiets je veel om het fietsen, in Nederland, zonder veel spullen en geen mountainbike-parcoursen (onverharde paden en stukjes mul zand mag best), neem dan toch maar dat race-setje. En zorg dat je achter in ieder geval een 15, 16, 17, 18 en 19 hebt zitten. Daarmee kan je heel Nederland de baas. En als je dan ooit wind mee op de afsluitdijk treft...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 sep 2008 23:40

adroit schreef:..44X11 en dan 60km/uur ......hoe lang houd je dat vol??


enne, is het kwartje dan nu eindelijk gevallen?..... Als 44x11 nog te groot is, waarvoor heb je dan een 53 tands buitenblad nodig?

sjef

fl@fisher
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:50

fl@fisher 14 sep 2008 23:48

klimmer schreef:
adroit schreef:..44X11 en dan 60km/uur ......hoe lang houd je dat vol??


enne, is het kwartje dan nu eindelijk gevallen?..... Als 44x11 nog te groot is, waarvoor heb je dan een 53 tands buitenblad nodig?

sjef


De vraag is niet zo zeer of je een 53 of een 44 nodig hebt, maar wat je verder nodig hebt. En dan is een blad kleiner dan 30 tands echt nutteloos. Of gebruik jij wel eens het kleinste kettingwiel op je MTB-cranck? Dat is toch dood gewicht. Op een race-triple zit dan tenminste nog een 32, daar heb je dan nog wel wat aan. En dát was volgens mij de vraag van de topic-starter, waar heb je mee aan: een race-triple of een MTB-triple. Dan denk ik dat je aan een racetriple meer hebt.

Op zich zou je met alleen een 42 ook heel Nederland door kunnen. Een aantal hellingen zal je het dan wel zwaar hebben, maar je bespaart natuurlijk een hoop gewicht: één schakelhandel minder, geen voorderailleur en (t.o.v. een triple) twee kettingbladen minder.

Dus meest allround: mijn mening een racetriple.

Groet Bart

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 sep 2008 00:01

fl@fisher schreef:
klimmer schreef:
adroit schreef:..44X11 en dan 60km/uur ......hoe lang houd je dat vol??


enne, is het kwartje dan nu eindelijk gevallen?..... Als 44x11 nog te groot is, waarvoor heb je dan een 53 tands buitenblad nodig?

sjef


Op zich zou je met alleen een 42 ook heel Nederland door kunnen. Een aantal hellingen zal je het dan wel zwaar hebben, maar je bespaart natuurlijk een hoop gewicht: één schakelhandel minder, geen voorderailleur en (t.o.v. een triple) twee kettingbladen minder.


1. je bent kennelijk nog nooit zuidelijker dan Sittard geweest. Het is geen Belgie, ook al kun je ze niet verstaan! Om maar van de Voerstreek niet te spreken.
2. versnellingen zijn een middel, geen doel.
3. met het "hoop" gewicht dat je volgens jou spaart, laat je die middelen weg, die je in staat stellen bij je vermogen en de omstandigheden passende versnellingen te kiezen. Daardoor verlies je flink rendement (tientallen procenten) en derhalve flink tijd en de tijdwinst van pakweg 300 gr mindergewicht valt daarbij in het niet.
Sjef

fl@fisher
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:50

fl@fisher 15 sep 2008 13:27

Hoi Sjef,

Je hebt drie keer gelijk, ik kan niet veel anders zeggen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik met die racetriple geen problemen zou ondervinden ten zuiden van Sittard. Zou ik alleen een 39 hebben, als kleinste blad, tja, bij gelegenheid kom ik het wel eens uitproberen!
Of zijn die Limburgse collen echt zo steil en lang dat je daar met pakweg een 30x27 niet boven komt?!

Groet Bart

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 sep 2008 15:03

fl@fisher schreef:Hoi Sjef,

Je hebt drie keer gelijk, ik kan niet veel anders zeggen. Maar ik ben ervan overtuigd dat ik met die racetriple geen problemen zou ondervinden ten zuiden van Sittard. Zou ik alleen een 39 hebben, als kleinste blad, tja, bij gelegenheid kom ik het wel eens uitproberen!
Of zijn die Limburgse collen echt zo steil en lang dat je daar met pakweg een 30x27 niet boven komt?!

Groet Bart


Nog een laatste reactie, dan ga ik mijn bijdragen afsluiten. Natuurlijk kom je met 30X27 zelfs wel de Keuteberg, eerste 200m gem 20%, op. Met de 39 (laat staan een 42) zie ik de meesten afstappen, wat helemaal geen schande is. Maar mijn ATB cranckstel voldoet hier ook prima. 22X21 is equivalent met 30X27. Met 22X27 kan ik zittend, dat ligt me nu eenmaal beter dan en danseuse, Keuteberg en Dodeman op.
Sjef

fl@fisher
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:50

fl@fisher 16 sep 2008 18:37

klimmer schreef: Nog een laatste reactie, dan ga ik mijn bijdragen afsluiten. Natuurlijk kom je met 30X27 zelfs wel de Keuteberg, eerste 200m gem 20%, op. Met de 39 (laat staan een 42) zie ik de meesten afstappen, wat helemaal geen schande is. Maar mijn ATB cranckstel voldoet hier ook prima. 22X21 is equivalent met 30X27. Met 22X27 kan ik zittend, dat ligt me nu eenmaal beter dan en danseuse, Keuteberg en Dodeman op.
Sjef

Sjeff, bedankt voor het wijzigen van mijn kijk op 's Limburgs klimmen. Mijn 'referentieklim' is de welbekende 10%-helling op de Holterberg (Nijverdal/Holten), een leuk klimmetje maar niet echt heel zwaar. En omdat deze altijd zo vaak gebruikt wordt bij wedstrijden dacht ik dat het één van de serieuze Nederlandse klimmen was, maar 200 m 20% is al totaal andere koek en als je dán nog meer hebt. Dan begrijp ik wel dat je graag met een triple rijdt, dat zou ik ook doen!

Succes met klimmen, wie weet komen we elkaar eens tegen.

Groet Bart

peterm
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 sep 2008 16:08

peterm 16 sep 2008 22:53

Even mijn duit in het zakje. Ik ben in augustus met mijn mountain bike (op slicks) in de alpen gaan rijden, o.a. de col d'Izoard. Ben pas laat in het voorjaar terug een beetje beginnen sporten, dus mijn conditie was en is zeker slechter dan die van de gemiddelde fietser.

Zelfs met dit gegeven zou ik geen ATB groep aanraden voor een hybride fiets. Ik heb na die fietsvakantie besloten om zelf ook een hybride fiets te kopen, o.a. omdat ik de groep van mijn ATB niet geschikt vind om uitsluitend op de weg te rijden. Er bestaat een gulden middenweg: 48/36/26 vooraan, zoals o.a. op de trek 7.5 FX (in dat geval met een 11-26 acheteraan).

Reden? Bergop kun je met bovenstaande combinatie al heel wat aan. De kleinste verhoudingen van mijn groep heb ik enkel gebruikt bij het mountain biken, maar zelden of nooit op het asfalt (tenzij om tijdens een lange stijle beklimming eens even op adem te komen) Bergaf is 42x11 gewoon te weinig. Ik ben in de alpen niet rapper geraakt dan 65 km/u. Als een gek bijtrappen tot 55 km/u en dan kun je niet meer volgen. Met een racehybride (28" wielen) haal je misschien 60/u, maar toch ook niet met een normaal trapritme.

Ik twijfel zelfs nog of toch niet voor een 50/39/30 zou gaan, ervan uitgaande dat ik de laatste weken al goed aan mijn conditie gewerkt heb.

Plaats reactie