Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

hybride keuze

wiebr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2008 23:36

wiebr 10 sep 2008 00:06

Ik wil een hybride aanschaffen voor woon/ werkverkeer, maar ook voor na het werk wat langere afstanden te fietsen, voornamelijk asfalt, stenen weggetjes af en toe een bospad...
Nou heb ik een stevens strada 600 en een cube SL Road Pro op het oog.

Is er een wezenlijk kwaliteitsverschil tussen het merk Cube en Stevens, met name qua frames?
Maakt het voor de manier waarop ik de fiets ga gebruiken uit of er een racegroep of mtb groep op zit?

In mijn hoofd zat namelijk een fiets met racegroep, maar ik wil niet meer dan rond de 800,- besteden. Dan kom ik voornamelijk op Tiagra uit. De Cube heeft een mtb groep maar wel LX en XT achter. Dus kwalitatief toch echt wel wat beter.

Maar mochten de ervaringen met een Stevens nou beter zijn, dan kan ik natuurlijk over een tijdje de Stevens upgraden... Of als de ervaringen zijn dat een racegroep toch echt fijner is voor de wat langere afstanden op voornamelijk asfalt, dan kies ik misschien ook voor het iets mindere Tiagra. OF kan ik met Deore LX en XT ook gewoon goed over asfalt knallen en is het verschil misschien helemaal niet zo groot? Want dan moet ik maar gewoon voor de Cube gaan.

Kan en wil iemand zijn of haar mening geven zodat ik misschien meer bevestigd of overtuigd word richting een keuze :)

Ik ga overigens wel voor een nieuwe fiets aangezien ik met een fietsplan mee ga doen.

em
Forum-lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 10 sep 2008 09:40

Ik heb zelf een Jan Janssen Millenium hybride die LX/XT is afgemonteerd en die bevalt prima voor woon-werkverkeer. Ook heb ik er regelmatig langere tochten mee gereden. Gaat prima!

Spatborden en een kettingscherm zijn wel aan te raden als je de fiets voor woon-werkverkeer gaat gebruiken. Bij een racegroep kan je over het algemeen geen kettingscherm monteren, hou daar wel rekening mee...

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 10 sep 2008 10:11

http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/SL- ... .htm#anker

Nieuwe 2009 Cube met een mountainbike groep maar wel met een 48T buitenblad.
Dit vind ik persoonlijk een hele mooie fiets en kost volgens mij ook maar 849,-

wiebr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2008 23:36

wiebr 10 sep 2008 11:44

Kijk goed te horen dat LX/XT prima gaat voor en het woon- werkverkeer en voor de langere tochten. En adroit, inderdaad die LS-Cross-Pro is een erg mooi fietsje, dat is zeg maar de 2009 versie van de SL Road Pro, ik denk dat ik maar wat acties richting die fiets ga uitzetten...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2008 18:20

Wiebr schreef: Maakt het voor de manier waarop ik de fiets ga gebruiken uit of er een racegroep of mtb groep op zit?


Zelfs met een puur ATB cranckstel van 44/32/22t kun je heel goed mee met anderen die met racecrancks rijden. Immers, achter heb je weliswaar als kleinste tandwiel 11t (dus 44 x 11 = een gigantisch verzet waar je tegen de 60 mee kunt), maar dat rijdt niet zo lekker, maar ook met de 13 rijd je toch tegen de 50 km/u, ten minste als je benen het willen! Ik begrijp die hele discussie, en niet alleen bij deze topic, dan ook niet. Een mountainbike crankstel en zeker een hybride cranck met 48 of 46t als grootste is voor de meeste stervelingen meer dan genoeg. Het zal wel weer om het imago gaan.
Misschien vergis ik me en ben jij net dat talent dat gemiddeldes van tegen de 40 rijdt. Kijk, dan is een racegroep beter.

wiebr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2008 23:36

wiebr 10 sep 2008 18:46

Geen idee of het om het imago gaat? Ik heb weinig ervaring met fietsen, altijd gelopen... Nu wil ik ook stevig kunnen doorfietsen en ben ik specifiek naar sport/crosshybrides gaan kijken omdat die aan mijn wensen voldoen en ik op een of andere manier niet lekker zit op een racefiets. Maar nu kom ik eigenlijk dezelfde fietsen tegen, alleen is de ene met een racegroep en de ander met een mtb groep afgemonteerd. Toch dienen ze geloof ik hetzelfde doel, ze vallen beide onder het segment sporthybride..., en dus vraag ik me af waar nou het verschil in zit? Moet ik hier nu echt rekening mee houden of kan ik gewoon de fiets kiezen die me het meest bevalt ongeacht de groep die er op zit..., of moet ik als eerste een keuze gaan maken voor een specifieke groep en dan verder naar de fiets kijken?
Ik ben niet het fiets talent dat gemiddeld makkelijk de 40 haalt, dus hoef ik me over de groep niet druk te maken?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2008 19:06

Wiebr schreef:Geen idee of het om het imago gaat?
Ik ben niet het fiets talent dat gemiddeld makkelijk de 40 haalt, dus hoef ik me over de groep niet druk te maken?


Kennelijk heb ik me niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel te zeggen dat velen uit imago overwegingen kiezen voor racecrancks. Ook het feit dat voor de doelgroep sportieve fietser door de fabrikant met racecrancks worden aangeboden wordt bepaald door imago overwegingen.

Ook op het tweede punt ben ik kennelijk niet duidelijk geweest. (nadeel als je teveel voorkennis hebt). Je moet de versnellingen (en dus het materiaal daarvoor) kiezen dat bij je fysieke vermogen past. Racecrancks betekenen grote versnellingen. Die horen bij hoge snelheden. Wanneer je die niet rijdt, zul je merken dat je dat buitenblad (50 - 53 tanden) bijna nooit gebruikt. Dus kies, is mijn advies, een fiets met een mountainbike cranckstel.
Ik rijd zelf al sinds 1998 op racefietsen met mountainbike crancks, eerst XT 44/32/22, daarna Tune 44/29/20. Genoeg om 58 km/u te trappen, weliswaar bergaf. Met een hybride heb je door de grotere banden ook nog een iets groter verzet dan met de racefiets. Ook ik rijd geen tochten met 35-40 km/u gemiddeld. Maar ik kan wel alle versnellingen benutten.

wiebr
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2008 23:36

wiebr 10 sep 2008 19:49

Oke, duidelijk. Hier kan ik wat mee, dan voldoen de fietsen die ik op het oog heb gemakkelijk aan mijn wensen. Nu nog even kijken of ik een goede deal kan gaan maken.
Bedankt.

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 10 sep 2008 20:42

@klimmer

Ik krijg juist heel veel vragen in mijn shop van mensen die een hybride fiets hebben met een MTB crankstel of ik grotere bladen kan monteren omdat ze met 44-11 gewoon tekort komen.
Vandaar dat er merken zijn, zoals Cube, die dus een 48T buitenblad monteren.
Dus jouw advies, met alle respect, spreek ik toch echt tegen.
Een racefiets met een mountainbikecrankstel is in mijn optiek hetzelfde als een Porsche met 14 inch velgen

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2008 20:56

adroit schreef:@klimmer
Een racefiets met een mountainbikecrankstel is in mijn optiek hetzelfde als een Porsche met 14 inch velgen

Zoals al gesteld: imago is voor velen nog belangrijker dan ratio!
Sjef

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 10 sep 2008 21:10

Waarom is er dan geen enkel merk die een racefiets maakt met een mountainbike verzet??

44-11 en dan 60km/uur ......hoe lang houd je dat vol??

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 sep 2008 21:31

adroit schreef:Waarom is er dan geen enkel merk die een racefiets maakt met een mountainbike verzet??

44-11 en dan 60km/uur ......hoe lang houd je dat vol??


Bettini, heb je net kunnen zien, ongeveer een minuut 60km/u.

Plaats reactie