Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Welke Tacx of Elite is het stilst?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 07 jan 2009 10:58

Ik weet niet of ik in dit forum goed zit, maar ik heb de volgende vraag.

Nu het pekelgehalte op de weg enorme proporties aanneemt wil ik toch maar een Tacx of Elite trainer aanschaffen. Ik zoek vooral een stille versie, zonder poespas. Via Martkplaats worden er diverse Tacx Satori's en Flow's aangeboden tegen gunstige prijzen. Kan iemand mij een indicatie geven van het geluidniveau? Ik lees daar verschillende verhalen over. Ik wil hem gebruiken voor de TV, is dit dan ook voor andere gezinsleden nog goed te volgen?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 07 jan 2009 11:37

marsman schreef:Ik weet niet of ik in dit forum goed zit, maar ik heb de volgende vraag.

Nu het pekelgehalte op de weg enorme proporties aanneemt wil ik toch maar een Tacx of Elite trainer aanschaffen. Ik zoek vooral een stille versie, zonder poespas. Via Martkplaats worden er diverse Tacx Satori's en Flow's aangeboden tegen gunstige prijzen. Kan iemand mij een indicatie geven van het geluidniveau? Ik lees daar verschillende verhalen over. Ik wil hem gebruiken voor de TV, is dit dan ook voor andere gezinsleden nog goed te volgen?


Hallo Marsman,

Het geluidsniveau van de trainer is afhankelijk van de volgende zaken:
De staat van de trainerband;
De druk in de trainerband (minimaal 7 bar);
Maar ook het fietstempo bepaald de hoeveelheid geluid die wordt geproduceerd.

Al heb ik geen ervaring met alle trainers en al helemaal niet met die van Elite denk dat het bovenstaande ook voor deze trainers opgaat.

Koop in ieder geval een trainerband want deze gaat langer mee en maakt minder geluid. De druk in de band is erg belangrijk en bepaalt de geluidsproductie evenzeer. De band moet, net als een normale band, wel in goede staat zijn. Mijn band is versleten en produceert hoorbaar meer geluid.

Het fietstempo is uiteraard ook van invloed op de hoeveelheid geluid dat wordt geproduceerd.

Een tweede bron van geluid is de het geheel van fiets en trainer. Volgens mijn vrouw is dit een lage brom die goed hoorbaar is. Je kunt dit dempen met de verkrijgbare mat. Een medeformum lid heeft al geschreven dat isolatie voor onder tapijt goed helpt als geluidsdemping.

Hopelijk heb je wat aan het bovenstaande.

Groet en een gezond 2009

touran
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 sep 2008 18:04

touran 07 jan 2009 11:52

De Elite Chrono fluid is een erg stille trainert.
Eventueel wat goede rubber eronder scheelt al een hoop.

Groeten
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jan 2009 12:04

Een trainere maakt 2 soorten geluid:

Contact geluid: geluid dat de Trainer aan de bodem doorgeeft en wat door die vloer wordt doorgegeven aan andere ruimtes of aan de lucht. Het is logisch dat je op een betonnenvloer in de kelder daar minder last van heeft dan een houten vloer in een flat. Een mat help al.

Direct geluid: Word voornamelijk door de roller, rem en de band veroorzaakt.
De Trainerband is bjivoorbeeld een heel stuk stiller dan een Conti 4000s, die laatste fluit namelijk alsof je een Turbo hoort.

Taxc heeft vanaf 2005 geloof ik "Gel Flow" rollers die stiller zouden moeten zijn maar er zit veel meer verschil in tussen 2 banden dan tussen 2 rollers.
Afbeelding

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 07 jan 2009 13:52

Uit een ander topic:
SpEric schreef:De cyclops fluid, kost 249,-- is een prima trainer zonder poespas en... is echt, maar dan ook echt stil.
Ik heb deze meegenomen naar de studio voor Yvonne van Vlerken tijdens de uitzending Holland Sport en zij mocht, omdat de trainer zo stil was, tijdens de uitzending blijven trappen ( van te voren)
De weerstand wordt bepaald voor je eigen vemogen en versnelling. Weinig instellingen dus, maar werkt super.
Wil je meer info en variaties, dan vind ik de flow van Tacx een leuke en nog enigzins betaalbaar.

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 07 jan 2009 14:21

Ik heb een paar jaar geleden voor een paar tientjes bij Decathlon een Tacx Raider aangeschaft. Aanvankelijk stond die op zolder, op een houten vloer, maar toen was het gezoem in het hele huis te horen. Nu-ie in de kelder staat (op een stenen vloer) is dat probleem opgelost. Maar echt sfeervol trainen is het daar natuurlijk niet.
Een andere ervaring is dat je banden er inderdaad snel op slijten. Ik bewaar daarom mijn oude buitenbanden om ze definitief op te rijden op de trainer.
Overigens vind ik er geen moer aan op de Tacx. Je zweet en verveelt je rot op dat ding. Ik heb er nu maar een portable DVD-playertje bij gezet om de verveling te verdrijven, maar na een uur ben ik het toch altijd meer dan zat. Ik gebruik 'm dan ook alleen als er buiten ècht niet te fietsen valt (zoals nu, inderdaad)
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jan 2009 17:01

devoorzitter schreef:Overigens vind ik er geen moer aan op de Tacx. Je zweet en verveelt je rot op dat ding. Ik heb er nu maar een portable DVD-playertje bij gezet om de verveling te verdrijven, maar na een uur ben ik het toch altijd meer dan zat. Ik gebruik 'm dan ook alleen als er buiten ècht niet te fietsen valt (zoals nu, inderdaad)


Toen ik mijn gewone manuele Tacx had hield ik het niet langer dan een Half uur vol en reed ik maar eens in de paar weken.

Toen ik mijn Fortius kocht hield ik het 45 minuten vol en zweette ik me kapot, an reed ik er meerdere keren per week op in de winter.

Nu heb ik er een ventilator bij en hou ik het 2 uur vol en rij ik zowiezo 3 keer per week door de week, 2 keer in het weekend als het slecht weer is. En iets minder als de dagen langer worden en ik 's avonds buiten kan rijden.
Afbeelding

supergrover11
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 aug 2006 18:30

supergrover11 04 feb 2009 13:39

Ik heb sinds een paar jaar een Tacx Sirius. Deze heeft een gel-rol, wat overigens niet betekent dat er geen geluid is. Het duurde niet lang of de buren stonden op de stoep. De brom was overduidelijk hoorbaar...

Ik heb toen contact gezocht met een bouwfysicus; iemand die echt verstand heeft van geluid. Hij adviseerde me de Tacx op een (houten) plaat te plaatsen en onder deze plaat schuimrubber blokje te leggen. Het contactgeluid wordt hierdoor onderbroken.

Er zijn een paar basisregels die je moet hanteren voor een goede geluidsisolatie.
- Verklein het contactoppervlak (kleine blokjes werken beter dan een volledige mat)
- Zorg dat het (schuim)rubber niet té erg ingedrukt wordt, maar ook niet te weinig. Ik kom hier later even op terug.
- Zoek een versnelling waarbij de gebouwde constructie niet resoneert.

Ik heb allerlei proefjes gedaan met verschillende soorten en dikten isolerend materiaal. De beste trillingsonderbreking ontstaat wanneer een materiaal van ca 3cm niet meer dan 5 mm wordt ingedrukt wanneer je op je fiets stapt. Ik zal je alle proefjes besparen...

Ik heb uiteindelijk bij Perry Sport zo'n drijfplankje gekocht waar kinderen mee leren zwemmen. Lekker stevig materiaal, maar toch flexibel. Ik heb daar blokjes van 6x6 cm van gesneden en die onder een MDF plaat (18mm) gelegd van ca 180x90 cm. Mijn vriendin mat de afstand tussen de plaat en de vloer. We hebben net zolang blokjes aan weerszijden van de onderzijde de plaat gelegd tot ik bij het fietsen max 5 mm 'zak'. Uiteindelijk liggen er nu zo'n 10 blokjes onder. Het merdendeel onder het achterwiel overigens.

Om te voorkomen dat het rubber in de loop van de tijd z'n flexibilitiet verlietst schuif ik houten wigjes onder de plaat wanneer ik niet fiets...

Tenslotte heb ik besloten in een lagere versnelling te fietsen en de weerstand met name te zoeken in het verstellen van de weerstandsknop van de Tacx. Er is nu slechts een licht zoem hoorbaar. De brom is verdwenen. Het was een hele zoektocht, maar eht heeft wel wat opgeleverd! De buren zijn weer blij en ik kan weer genieten zonder het gevoel te hebben iemand ovelast te bezorgen.

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 04 feb 2009 16:55

Even een vraagje tussendoor. Hierboven lees ik een minimale druk in de band van 7 bar?? Is daar een richtlijn voor? Ik heb er 6.5 in en dat gaat prima. Ik gebruik wel een trainerband.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2337
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 04 feb 2009 22:03

Even weer reageren op mijn eigen post. Ik heb inmiddels een Tacx Satori (pro tour versie) gekocht. Het geluid valt reuze mee. Echter is onze woonkamer op de 1e verdieping met een houten vloer. Dat werkte dus niet, de trillingen waren door het hele huis te horen. Ik zal de tips van Supergrover eens proberen, maar voorlopig train ik beneden op een stenen vloer. Ik fiets nu om de dag om de conditie op te bouwen. Het is een saaie bedoeling en ik zweet me een ongeluk. Maar met een klein tv-tje erbij is het best vol te houden. Mijn achterbandje slijt wel heel snel weg!

Wel heb ik het idee dat ik veel sneller dan normaal last krijg van mijn zitvlak. Ik kan me er wel wat bij voorstellen, aangezien het zadel vast staat en dus minder meebeweegt dan op de weg. Ook het overmatig zweten zal vast niet meehelpen. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier last van hebben.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 feb 2009 22:06

Soilworker schreef:Even een vraagje tussendoor. Hierboven lees ik een minimale druk in de band van 7 bar?? Is daar een richtlijn voor? Ik heb er 6.5 in en dat gaat prima. Ik gebruik wel een trainerband.


Of daar een richtlijn voor is weet ik niet, maar een hogere druk geeft natuurlijk minder weerstand en rolt daarmee soepeler en geeft minder geluid. Mijn band zit altijd zo rond 7,5 bar.
Ik vind mijn Tacx Sirius in combinatie met de Tacx trainerband erg stil (met gewone band meer geluid). Staat dan op eerste etage op laminaat vloer... en dat isoleert niet bepaald. Als ik nog stiller wil kan ik er een isolatie (kampeer) matje onder leggen, maar heb nooit klachten en ben daar dus mee gestopt.

specialized1
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:03

specialized1 17 feb 2009 11:56

na alles wat ik hier gelezen heb ga ik me toch maar een elite aanschaffen

bedankt

Plaats reactie