gewicht carbon fiets.
hallo,
heb gisteren mijn nieuwe fiets mogen gaan halen, maar vond het gewicht redelijk hoog voor de onderdelen die erop zitte.
de onderdelen:
full carbon frame ( maat56)
campa record 2008
campa neutron wielen
carbon stuur,stuurpen,zadelpen.
en look keo sprint pedalen.
gewicht 8.1kg
hier foto van mijn fiets.
heb gisteren mijn nieuwe fiets mogen gaan halen, maar vond het gewicht redelijk hoog voor de onderdelen die erop zitte.
de onderdelen:
full carbon frame ( maat56)
campa record 2008
campa neutron wielen
carbon stuur,stuurpen,zadelpen.
en look keo sprint pedalen.
gewicht 8.1kg
hier foto van mijn fiets.
Trouwens, hoe heb je hem gewogen? Een huis-tuin en keukenweegschaal is niet bepaald nauwkeurig voor het wegen van je racer...
Vind het ook redelijk hoog, maar bedenk wel dat niet alle carbon frames superlicht zijn. Dit geldt vooral voor de dure high-end frames, tegenwaardig is carbon ook 'gewoon' in de mode....
Vind het ook redelijk hoog, maar bedenk wel dat niet alle carbon frames superlicht zijn. Dit geldt vooral voor de dure high-end frames, tegenwaardig is carbon ook 'gewoon' in de mode....
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
had bij mijn fiets hetzelfde gevoel ,een cervelo r3 met dura ace en de rest ook carbon, maar als je blijkbaar niet de echte superlichte onderdelen gebruikt zal je altijd wel rond dit gewicht uitkomen en let op want degene met lichte fietsen is meestal gewogen zonder pedalen , bidonhouders en dergelijke, maar als je er nog graag een kg er af had gehad dan kost het jouw al wel gauw 1000 euro meer en dan fiets je nog niet harder,dan heb je enkel een fiets waarvan je kan zeggen dat hij x kg weegt
cervelo r3 dura ace 7800 veltec speed carbon 6.0
cervelo slc-sl dura ace 7900 vumaquad zipp 343
corratec revo team xtr
cervelo slc-sl dura ace 7900 vumaquad zipp 343
corratec revo team xtr
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Haha, als je een lichte fiets wil dan moet je consequent op alles letten en geen compromissen nemen. Ik ging voor een UCI not legal (onder de 6.8 kg dus) en ben er net niet geraakt. Het kan perfect maar als je met draadbanden rijdt dan ga je er niet ver onder raken.
Ik zie op jouw fiets direct waar je nog gewicht kan besparen: zadelpen, stuur en stuurpen, banden, wielen, zadel en snelspanners. Het klopt echter dat (geen) gewicht geld kost.
Als het je niet echt interesseert zou ik het er dan ook maar bij laten.
Ik zie op jouw fiets direct waar je nog gewicht kan besparen: zadelpen, stuur en stuurpen, banden, wielen, zadel en snelspanners. Het klopt echter dat (geen) gewicht geld kost.
Als het je niet echt interesseert zou ik het er dan ook maar bij laten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
't is een prachtige fiets, maak je niet druk om het gewicht!
Neem van mij aan dat de meeste gangbare carbon racers niet onder de 7,5 kilo raken als je echt alles meeweegt. Bespaar liever op de spullen die je wel/niet meeneemt als je gaat fietsen zoals gsm (300 gram), plaksetje (300 gram), MP3 speler (200 gram), 1 liter drinkbussen i.p.v. 1,5 liter bussen (1000 gram, gewoon wat vaker bijvullen), 1 huissleutel i.p.v. de hele bos (200 gram), etc, etc. Dit rijtje is al goed voor bijna 2 kilo!! Daar kun je veel gemakkelijker gewicht op besparen en hou je vele honderden Euro's in je zak. Ook een aardige tip is een beetje afvallen. Twee kilo gewichtsbesparing is heel gemakkelijk te realiseren, en als je dat op je fiets zou moeten besparen kost je dat veel geld.
Natuurlijk is het is leuk om een lichte fiets te hebben en/of te bouwen, maar uiteindelijk is dit toch allemaal marketing vanuit de fietsindustrie. Met gezond verstand kom je verder .
Neem van mij aan dat de meeste gangbare carbon racers niet onder de 7,5 kilo raken als je echt alles meeweegt. Bespaar liever op de spullen die je wel/niet meeneemt als je gaat fietsen zoals gsm (300 gram), plaksetje (300 gram), MP3 speler (200 gram), 1 liter drinkbussen i.p.v. 1,5 liter bussen (1000 gram, gewoon wat vaker bijvullen), 1 huissleutel i.p.v. de hele bos (200 gram), etc, etc. Dit rijtje is al goed voor bijna 2 kilo!! Daar kun je veel gemakkelijker gewicht op besparen en hou je vele honderden Euro's in je zak. Ook een aardige tip is een beetje afvallen. Twee kilo gewichtsbesparing is heel gemakkelijk te realiseren, en als je dat op je fiets zou moeten besparen kost je dat veel geld.
Natuurlijk is het is leuk om een lichte fiets te hebben en/of te bouwen, maar uiteindelijk is dit toch allemaal marketing vanuit de fietsindustrie. Met gezond verstand kom je verder .
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33
Ik denk dat vooral die jazz-onderdelen de boel verzwaren. Wat weegt het frame apart soms?
Stevens SLC Team Ultegra SL
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het frame zal niet zwaar zijn, de record zeker niet, de neutron's ook niet.
Het moeten dus wel die jazz onderdelen zijn, en de bandjes zijn ook niet van de lichtste :d
Weet je toevalleg of de vork alu pijp heeft of full-carbon is? Dat kan ook gemakkelijk 200g schelen
Ikzelf heb een alu fiets met carbon vork, en die weegt 7.6 kg
canyon Al
Sram force
Profiline aero
veloflex pavé
kcnc snelsp.
ritchey wcs
Je spacertoren is ook wel heel hoog trouwens... voor de veiligheid.
En als je hem afzaagt en spacertje uithaalt--> 10 gram eraf :d
Het moeten dus wel die jazz onderdelen zijn, en de bandjes zijn ook niet van de lichtste :d
Weet je toevalleg of de vork alu pijp heeft of full-carbon is? Dat kan ook gemakkelijk 200g schelen
Ikzelf heb een alu fiets met carbon vork, en die weegt 7.6 kg
canyon Al
Sram force
Profiline aero
veloflex pavé
kcnc snelsp.
ritchey wcs
Je spacertoren is ook wel heel hoog trouwens... voor de veiligheid.
En als je hem afzaagt en spacertje uithaalt--> 10 gram eraf :d
-
- Forum-lid
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11 feb 2008 17:23
even iets anders?
waarom staat er op het voorwiel rear en op het achterwiel front (in de rode letters)
waarom staat er op het voorwiel rear en op het achterwiel front (in de rode letters)
CYCLOTEAM.NL
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)
Cycling for a living planet
-----__o
---_\\ <,
--(_)/(_)