Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies over framemaat

yves099
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2009 23:50

yves099 06 jun 2009 12:29

Ik wou graag even jullie advies omtrent de keuze van framemaat.
Na een aantal fietsen bekeken / getest te hebben gaat mijn voorkeur uit naar een Specialized Allez.
Ik ben 1m68. Binnenlengte heb ik zelf alvast eens gemeten en kom uit op 76 cm.
De fietshandelaar heeft volgende week een frame 52 in stock. Ik ga hem binnenkort uittesten. We moeten mijn maten nog precies uitmeten maar op het zicht leek hem frame 52 goed voor mij.
Enkele vrienden vrezen echter dat dit te groot is. Bij Specialized is de kleinere maat dan echter meteen een 49.
Vandaar mijn vraag naar jullie mening of ervaring?
Dank voor je advies!

nofuturekid
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2006 09:50

nofuturekid 06 jun 2009 13:18

Mja, kijk, over het algemeen wordt er altijd gezegd dat je bij twijfel beter voor het kleinere frame kunt gaan. Maar nog beter is om op beide frames te zitten en dan te kijken waar je je het prettigst bij voelt. Dus kijk even of je anders in de buurt een fm kunt vinden die hetzelfde merk voert en of je er daar even op kan. Voor de prijs maakt het niet uit, want Specialized is behoorlijk streng naar zijn dealers mbt prijzen.

succes.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jun 2009 16:14

Je moet gewoon de goede frame maat kiezen, niet te klein en ook niet te groot. Ik kan me niet voorstellen dat je als je 1m68 bent beter op de 49 gaat passen dan de 52. De 49 zou resulteren in een erg lange stuurpen met een boel spacers eronder, gewoon niet ideaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

yves099
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2009 23:50

yves099 06 jun 2009 17:57

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben net al eens bij de fietshandelaar langs geweest.
Had een goed gevoel met de 52.
Uit het zadel kon ik comfortabel met beide voeten plat aan de grond. Wel een beetje contact met het frame maar toch zonder er echt tegen te drukken met ahum je weet wel.
In het zadel vond ik me goed zitten. Met een beetje zadelafstelling was de beenafstand met de crank behoorlijk goed.
Ook de armlengte t.o.v. het stuur was comfortabel. Armpjes waren nog licht gebogen dus de afstand was zeker niet te ver.

Vanavond ga ik eens ter vergelijking met mijn broer zijn nieuwe maat 49 rijden.
Benieuwd wat dat geeft!
Maar ik denk idd dat ik op een 49 te dicht op t stuur ga zitten.

Plaats reactie