Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beginnersvragen

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 14 jun 2009 04:03

Hoi allemaal,

Ik denk dat er veel vragen zoals deze op dit forum voorkomen maar toch heb ik wat persoonlijk advies nodig.
Ik wil graag gaan beginnen met wielrennen, en heb dus een fiets nodig.
Mijn budget is absoluut niet hoog, hoogstens 7/800 Euro.
Ik heb nog een behoorlijk nieuwe mountainbike die ik gelijk zal proberen in te ruilen.
Mijn oog viel op deze fiets http://www.giant-bicycles.com/nl-BE/bik ... 602/30310/, normaal tegen de 900 Euro nu in de aanbieding voor 520 Euro.
Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Ik heb zelf veel goede ervaring met Giant mountainbikes en het lijkt mij wel een leuke fiets om mee te beginnen.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 14 jun 2009 06:39

Zorg dat je goed op de fiets zit, dus neem een fiets met de juiste geometrie.
De afmontage van de fiets is minstens zo belangrijk als het frame, al vervang je de onderdelen we makkelijker.
Neem de juiste wielen. Vaak zitten er veel te slappe wielen in een 'goedkope' fiets. Dit kan in een later stadium problemen opleveren. Een strak, handgespaakt setje is al te koop voor ongeveer 250 euro.
Zoek de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Hoeveel ben je ongeveer van plan te gaan fietsen en welk doel dient de fiets. Ga je wedstrijden rijden? of wil je gewoon lekker kilometers maken? pas de fiets daar op af.

zo zijn er vast nog wel een paar tips te geven

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 14 jun 2009 16:02

Ik wil gewoon lekker kilometers maken voor mezelf, wat conditie opdoen deze zomer.
Of er de juiste wielen etc .opzitten weet ik dus ook totaal niet, ik ben echt een beginner, daarom juist deze vraag.
Ik ga er na de koop niet zelf van alles opzetten.

Ik wil gewoon graag weten wat jullie ervaringen zijn met deze fiets omdat deze nu in de aanbieding is en ik daarom snel moet beslissen.
Ik zat trouwens ook aan de SCR 1 te denken, die ik ook in de aanbieding kan krijgen, maar eigenlijk zit deze iets boven mijn budget, vandaar mijn vragen over de SCR 3.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 14 jun 2009 16:31

kijk eens bij wat andere merken zoals cube/sensa/van limburg/focus e.d. zou toch minimaal voor een volledig tiagra gaan, liefst 105. verder is inderdaad de geometrie van belang. je moet je prettig op de fiets voelen. wielen zijn erg belangrijk. goedkope shimano wielen mijden (kort door de bocht weet ik) fulcrum racing 7 is ook een aardig setje om mee te beginnen R5 kost ook niet alles.

Ik heb een giant TCR alliance (frame uit 2007) die wel iets wegheeft van de scr-3 maar volgens mij is een scr iets meer comfort gericht. ik zou voor jou budget van 7 a 800 euro een andere fiets kopen. maar dat is meer omdat ik hem niet zo mooi vind en de afmontage te wensen over laat.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

bobby
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2009 22:22

bobby 14 jun 2009 17:56

Met een budget van 700/800 euro en een mooie mountainbike om in te ruilen doe je er misschien goed aan op gewoon naar een fietsen(speciaal)zaak te gaan.

Dan ben je er zeker van dat:
- je het juiste koopt
- je goed op je fiets geplaatst wordt
- als je problemen hebt met je fiets, deze opgelost kunnen worden.

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 14 jun 2009 19:46

bobby schreef:Met een budget van 700/800 euro en een mooie mountainbike om in te ruilen doe je er misschien goed aan op gewoon naar een fietsen(speciaal)zaak te gaan.

Dan ben je er zeker van dat:
- je het juiste koopt
- je goed op je fiets geplaatst wordt
- als je problemen hebt met je fiets, deze opgelost kunnen worden.




Ik ga ook naar een fietsenspeciaalzaak hoor, daar heb ik hem namelijk gezien :)
Evenals de SCR 1, die nu 500 Euro onder de adviesprijs zit.
Denk dat ik toch maar voor die laatste ga, lijkt me toch wat beter dan de SCR 3.
Iemand ervaring met de SCR 1?

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 14 jun 2009 20:38

het moet perse een scr worden? dan de 1 nemen ja. sora is troep
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 15 jun 2009 23:31

CUBEmeister schreef:het moet perse een scr worden? dan de 1 nemen ja. sora is troep


Bedankt voor je reactie, maar graag wat feiten en ervaringen.
Wat is jouw negatieve ervaring met Sora dan?
Waar ging het mis?
Ik vind het prima als mensen negatief zijn over het een en ander maar dan wil ik wel graag het verhaal erachter weten.

Ik ben zelf gitarist en ook in deze wereld praat men soms erg negatief over bepaalde merken/onderdelen terwijl juist die mensen er vaak zelf totaal geen ervaring mee hebben.
Ik genoeg mensen die al jarenlang dagelijks zonder problemen gebruik maken van het betreffende spul.
Vandaar mijn opmerking hierover.
Ik zeg niet dat jij er geen ervaring mee hebt hoor, ben blij met je reactie, maar ik zou er dan ook graag iets over lezen.

Ik sta op het punt een fiets te kopen, deze week nog.
Het gaat de Giant SCR 3, SCR 1, Defy 2 of Bianchi Via Nirone 7 2008 worden :)
Tot op heden zijn dit de modellen onder de 800 Euro die me aanspreken.

Cube en Senso vind ik niet mooi, en het oog wil ook wat natuurlijk.

Als iemand nog een tip heeft dan graag!

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 15 jun 2009 23:39

Sora is troep, ik ben het er wel mee eens. Het loopt gewoon niet lekker, in ieder geval minder dan bijvoorbeeld tiagra. Kijk, je vraagt zelf advies, dat krijg je min of meer van cubemeister. Ik denk dat het sowieso niet slim is een aankoop te overhaasten omdat jij
1. denkt dat het een tijdelijke aanbieding is
2. omdat je snel een fiets wilt hebben

Je kan beter rustig en goed een fiets kopen, dan er na 2 ritten achter komen dat het een kutfiets is.

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 15 jun 2009 23:41

Gattopardo schreef:
CUBEmeister schreef:het moet perse een scr worden? dan de 1 nemen ja. sora is troep


Bedankt voor je reactie, maar graag wat feiten en ervaringen.
Wat is jouw negatieve ervaring met Sora dan?
Waar ging het mis?
Ik vind het prima als mensen negatief zijn over het een en ander maar dan wil ik wel graag het verhaal erachter weten.

Ik ben zelf gitarist en ook in deze wereld praat men soms erg negatief over bepaalde merken/onderdelen terwijl juist die mensen er vaak zelf totaal geen ervaring mee hebben.
Ik genoeg mensen die al jarenlang dagelijks zonder problemen gebruik maken van het betreffende spul.
Vandaar mijn opmerking hierover.
Ik zeg niet dat jij er geen ervaring mee hebt hoor, ben blij met je reactie maar ik zou er graag iets over leen dan.

Ik sta op het punt een fiets te kopen, deze week nog.
Het gaat de Giant SCR 3, SCR 1, Defy 2 of Bianchi Via Nirone 7 2008 worden :)
Tot op heden zijn dit de modellen onder de 800 Euro die me aanspreken.

Cube en Senso vind ik niet mooi, en het oog wil ook wat naturlijk.

Als iemand nog een tip heeft dan graag!



Je mag ervan uitgaan dat je op dit forum welgemeende adviezen krijgt gebaseerd op gebruikerservaringen. Ga je een paar keer per jaar met mooi weer een stukkie fietsen, dan is een Sora groep natuurlijk prima. Stel je echter hogere eisen, dan kun je beter voor een andere groep kiezen. Vandaar Sora = troep. Klinkt ongenuanceerd, maar is het dus niet.
... más allá ...

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 15 jun 2009 23:42

Oke bedankt, Sora (SCR 3) valt af.

Ik heb mijn oog dus min of meer laten vallen op de Giant SCR 1.
Shimano 105.
Adviesprijs 1299 Euro, nu in de aanbieding voor 799, dat scheelt 500 Euro.
Ik heb er zelf nog weinig verstand van maar een Giant met Shimano 105 die normaal 1299 Euro kost lijkt met toch een prachtding?

Mijn budget ligt rond de 7/800 Euro, dan is dit toch een kans lijkt me?

sluit
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 apr 2008 15:20

sluit 15 jun 2009 23:48

Voor die 799 euro heb je daar een prima karretje aan. Verkijk je niet teveel op de oude adviesprijs van 1299 euro, want dat is ie absoluut niet waard. Voor dat geld kan je een betere fiets krijgen, en dan met name wielen, banden, groep en gewicht.

Voor 799 euro is dat een ander verhaal. Belangrijkste is echter dat je ook fatsoenlijk op die fiets kan zitten. Dus proberen of de geometrie bij je past (slooping etc.)

Plaats reactie