Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beginnersvragen

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 17 jun 2009 17:41

Dalmatino schreef: Jack Brown,
Ik heb mijzelf opgemeten volgens de methode op fiets.nl (voor zover mogelijk). Mijn lengte is 173cm, binnenbeenlengte 79 ( moet nog bij dealer vakkundig overgedaan worden, kan 1 cm meer of minder worden denk ik) en ik weeg 71Kg. Ik fiets hoofdzakelijk op geasfalteerde (fiets)paden in de omgeving van rotterdam, vlaardingen en het hele westland. Gezien mijn gewicht en de wegen waarop ik fiets vermoed ik dat ik geen extra stevige wielen nodig heb, maar ik hoor graag als ik het bij het verkeerde eind heb:)
Ik weet dat ik i.v.m. binnenbeenlengte een bepaalde framemaat nodig heb. Mocht ik binnen die framemaat nog afwijkende maten balhoofdbuizen nodig hebben ga ik volgens mij al richting maatwerk met de hoge kosten die daarbij komen kijken.

Is dit de info die je zocht?

Grt,
Dalmatino



Ja, hiermee kunnen wij jou wat gerichter helpen bij jou keuze. Hier volgt dan mijn bijdrage:


Over je lichaamsmaten

Je vertelt dat je jezelf hebt opgemeten volgens de methode op de website van Fiets en je geeft daarbij aan wat je binnenbeenlengte (BBL) is. Maar voor zover ik het heb kunnen opmaken uit jouw berichten ben je hierin relatief nieuw. Ik vind het daarom goed van je dat je hebt besloten om toch ook naar de vakhandel te gaan om je daar deskundig te laten opmeten. Behalve je BBL heb je nl. ook je romplengte, armlengte en eventueel dijbeenlengte nodig om tot een optimaal frame geometrie en fitting te komen. Je moet ook kunnen vaststellen wat je ideale positie op de fiets is - diep voorover gebogen, of juist wat meer rechtop. Met deze zaken zal men jou bij een racefiets speciaalzaak goed kunnen helpen.


Over de Cube fietsen

De Aerial is afgemonteerd met:

* Shimano Tiagra: een redelijk goede groep voor het fietsniveau dat jij aangeeft;

* de triple uitvoering: een triple uitvoering is over het algemeen aan te raden voor mensen die pas beginnen met racefietsen en dus nog niet over veel ervaring beschikken met het kiezen van het juiste verzet. Je hebt in principe altijd en overal wel een geschikte verzet tot jou beschikken voor jou niveau. Later, als je daarmee meer ervaring op hebt gedaan, zul je beter in staat zijn om te bepalen of een standaard 53 x 39, een compact 50 x 34, of alsnog een triple voor jou het beste is;

* Shimano R500 wielen. Ik ben persoonlijk niet bekend met deze wielset, maar ik weet dat mensen hier op het forum in het verleden niet positief zijn geweest over de goedkopere wielen van Shimano. Kijk o.a. naar deze twee topics;

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=30858

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=14681

* De rest van de onderdelen Ritchey lijken mij dik in orde; alleen de remmen van Shimano Sora roepen bij mij vraagtekens op: heeft iemand positieve ervaringen hiermee?



Dan de Cube Peleton. Die is afgemonteerd met:

* Shimano 105: een duidelijke verbetering ten opzichte van de Tiagra, met naar verluid betere werking van de onderdelen en betere afdichtingen;

* Ook in de triple uitvoering;

* Fulcrum Racing 7 wielen: volgens mij worden deze wielen over het algemeen heel positief beoordeeld hier op het forum;

* De overige onderdelen van FSA lijken mij ook dik in orde.

Samengevat voor de Cube: Ik zou gaan voor de Peleton vanwege (1) de betere wielen, en (2) net wat betere onderdelen.


Over de 2008 Colnago Primavera

Je vraagt ook of een van ons ervaring heeft met de 2008 Colnago Primavera. Ikzelf niet, maar ik weet dat hier op het forum heeft gestaan dat de goedkopere fietsen van Colnago verhoudingsgewijs minder waar voor je geld bieden. De prijs/kwaliteit verhouding is dan lager dan bij fietsen in de dezelfde prijsklasse (bijvoorbeeld van Cube, Stevens, etc).


Over je budget

Je schrijft ook dat je je budget wilt opschroeven naar 1200 euro en vraagt ons of je keuze makkelijker gaat worden. Mijn antwoord is: het hangt er van af wat je bedoelt met makkelijker.

Het is "ja" als je daarmee bedoeld dat je ruimere mogelijkheden zult hebben om een geschikt fiets te vinden. Het is "nee" als je vindt dat te veel keuze jou beslissing alleen maar moeilijker gaat maken.

Persoonlijk vind ik niet dat je voor het gebruik dat jij aangeeft, je een fiets nodig hebt van 1200 euro. Ik zou gewoon proberen te kijken of je niet een overjarige Cube Peleton ergens op de kop kunt tikken voor minder dan de adviesprijs van 1000 euro. Aan die afmontage heb jij denk ik echt genoeg. De rest zal overkill (en overspending) zijn, maar dat mag natuurlijk ook als jij dat zelf wilt. Blij zijn met je aankoop, goedkoop of duur, is erg belangrijk voor je beleving en de ervaringen die je ermee zult opdoen. En andersom natuurlijk ook.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 17 jun 2009 18:06

Nou, ik ben net thuis.
Heb zojuist de Specialized Allez Elite aangeschaft voor 1299 Euro.
Zo'n 4/500 Euro boven mijn budget maar ik was gelijk verkocht aan deze fiets.
Ik ben ook even netjes helemaal opgemeten, maar het frame (58) bleek goed te zijn voor mijn lengte (2mm te groot).

Ik heb de fiets gelijk gekocht want ze blijken niet meer leverbaar te zijn in deze maat, en na echt alle Specialized Dealers van Nederland gebeld te hebben hadden 3 er nog eentje staan.
Dus ik heb het gewoon gedaan.

Ik kan nog wel dagen gaan lopen kijken maar dat schiet niet op.
Ik vind de Elite er super uitzien en hij reed echt lekker, helemaal mijn ding.
Wat heb ik er dan aan om nog van alles meer uit te proberen en van stad naar stad te gaan.
Zoiets werkt bij mij net als een vrouw: als ik er eenmaal een in de ogen heb gekeken die me raakt dan is het een gedane zaak. :)

Ik heb nog wel getwijfeld over de Trek 1.7 (ook geprobeerd) maar die vind ik kwa comfort en wegligging stukken minder dan de Specialized.
En komt bij dat ik het frame niet mooi vind.

Nu eerst op m'n gemak de fiets helemaal ontdekken. :)

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2018
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 17 jun 2009 18:15

Gefeliciteerd.
Je hebt je volgens mij enorm laten leiden door emotie maar:
Liefde is mooi!!
De pijn van een te dure fiets is snel vergeten en zoals je zelf zegt fietst de fiets lekker voor je. Als je genoegen zou nemen met minder zou je denk ik nog vaak denken aan de fiets die je nu hebt.
Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan je nieuwe fiets!

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 17 jun 2009 18:30

Bakboord1 schreef:Gefeliciteerd.
Je hebt je volgens mij enorm laten leiden door emotie maar:
Liefde is mooi!!
De pijn van een te dure fiets is snel vergeten en zoals je zelf zegt fietst de fiets lekker voor je. Als je genoegen zou nemen met minder zou je denk ik nog vaak denken aan de fiets die je nu hebt.
Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan je nieuwe fiets!


Zo is dat, en ik heb me heel m'n leven al laten leiden door emotie :)
Er zullen best nog modellen zijn voor dat geld die me nog beter liggen en waar anderen voor zouden kiezen, maar zo werkt dat nu eenmaal.

Ik ben in ieder geval erg blij :)

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 17 jun 2009 19:06

Gefeliciteerd! Zo te horen ben je 100% blij met de keuze die je hebt gemaakt en dat is uiteindelijk wel het belangrijkste. Vanaf nu gewoon wat vaker fietsen ipv de auto nemen -> minder snelheidsboetes = extra euro's weer snel terugverdiend ;)

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 17 jun 2009 19:08

Gattopardo: proficiat met je keuze. Ik moest wel glimlachen toen ik jou mail las. Wij mensen besteden over het algemeen best veel tijd aan het nemen van beslissingen over grote uitgaven (behalve onze hypotheek dan; daarbij laten we ons doorgaans gemakkelijk overtuigen door de financieel adviseur en diens eigen, vaak verborgen belangen). Het is dan toch grappig en ook leuk om te ontdekken dat meestal de emoties de doorslag geven, al willen wij dat vaak genoeg niet toegeven.

Ook in de economische wetenschap zie je de laatste tijd een tegenbeweging. Ging men vroeger uit van de rationele mens, die weloverwogen en logische beslissingen nam, tegenwoordig krijgt de theorie van de emotionele man/vrouw steeds meer aanhang.

Hoe dan ook: uiteindelijk gaat het om ons geluk! Wat wij daarbij ook onder mogen verstaan en hoe wij dat voor onszelf ook invullen. Ik heb in ieder geval het vermoeden dat jij en jou fiets samen nog lang en gelukkig bij elkaar zullen zijn ....... En dat vind ik het allerbelangrijkste.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

dalmatino
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2009 00:21
Locatie: 010

dalmatino 17 jun 2009 22:40

Gefeliciteerd Gattopardo!!!!

Ik begrijp je helemaal als je het over de "emotie" hebt!!!
Veel fijne en veilige kilometers toegewenst!!

Nu weer verder met mijn kaping van je draadje:)
Allereerst, JackBrown enorm bedankt voor je reactie!!

Ik ben vanmiddag bij Bike2build geweest. Enorm veel keuze... vooral wat Cube fietsen betreft. Ik werd erg vriendelijk geholpen door een jongeman. Echter heeft deze jongeman niet de kennis v.w.b. het opmeten en de framemaat.
Van wat ik tot nu toe gelezen heb horen bij bepaalde lichaamsafmetingen gewoon bepaalde framematen. Ik had ook niet de indruk dat ze daar happig zijn om je op te meten als je niet overtuigd bent dat je ook in die toko een fiets gaat kopen. De mensen in de FM waar ik in Vlaardingen vroeger altijd mijn fietsen kocht zijn heel erg vriendelijk en hebben een wielrengeschiedenis. Ik heb er een beetje moeite mee om aan hen te vragen om mij op te meten terwijl ik 60% zeker ben dat ik vanwege de levertijden en prijzen daar geen fiets ga kopen.....

V.w.b. het emotie verhaal van Gattopardo,
De Cube fietsen zijn betaalbaar, de iets duurdere modellen vind ik zelfs mooi. Maar toen ik die Bianchi's en Colnago's zag staan ging mijn hart pas sneller kloppen:) Maarja...
De Cube Peloton is 999 euro. Mooie fiets. Maar bij Bike2build is er ook een hoek met Trek fietsen en daar viel mijn oog op de Trek 1.7, ook met 105 afgemonteerd. Deze moet 990 kosten. V.w.b. kleurstelling lijkt de Trek een beetje op de Cube. Maar heb niet echt de "vibe" met deze 2 zoals ik die wel heb met de Jan Janssen en Bianchi..

Ik heb het gevoel dat ik even afstand moet nemen van dit gedoe... weinig keus binnen een budget is niet goed maar veel keus eigenlijk ook niet.
Misschien eerst een plek vinden waar ik opgemeten kan worden zoals JackBrown het beschrijft, dus niet alleen de beenlengte..

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 18 jun 2009 00:17

Dalmatino wat dacht je hier van?: http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=2909.
Of: http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=2909.

Ik weet nu zelf hoe moeilijk het is om tot een juiste keuze te komen.
Ik heb er 2 hele dagen voor uitgetrokken om een aantal fietsenzaken te bezoeken.
Maar natuurlijk loop je altijd merken/modellen mis.
Ik had nog wel dagen kunnen rondstruinen.

Bianchi's vielen me in het echt (vooral kwa looks dan) iets tegen.
De Trek modellen ook.
Maar waarschijnlijk kwam dat omdat de Specialized Allez Elite er naast stond en ik daar gelijk weg van was.
Toen ik deze had geprobeerd (na 2 Specialized Sora modellen) was het gelijk duidelijk voor me.
Hoewel er ook een Specialized model met Tiagra van 999 Euro bestaat (die men nergens had staan, dus waar ik dan speciaal ook weer winkels voor af moest gaan) heb ik toch gekeken of ik mijn budget wat kon opkrikken.
Daarna heb ik gelijk toegeslagen, ik was dat gestruin in al die winkels zo zat.

Heb je Vos al gebeld of hij Colnago aanbiedingen heeft staan?

Wat opmeten betreft: Ik weet wat je bedoelt.
Het is enorm moeilijk en onoverzichtelijk als je niet echt weet wat je nodig hebt.
Ik ben zelf zo'n 1.85m en ben nooit opgemeten (tot het moment dat ik vanmiddag daadwerkelijk een fiets aanschafte).
Andere zaken vroegen er gewoon 60 Euro voor.

Maar ik had altijd een idee dat ik maatje 58 moest hebben, zat gewoon lekker.
Na het opmeten vanmiddag kwam deze maat er inderdaad uit.
Binnenbeenlengte was bij mij trouwens 85 cm.

Mijn advies is om gewoon in te schatten wat je maat is, en dan modellen van merken die jou aanspreken in die maat te gaan proberen.
Mijn fietsenmaker zegt dat je b.v. het Bianchi of Trek gevoel bijna net zo goed ervaart op een Bianchi of Trek die niet helemaal exact jou maat is dan op een Bianchi of Trek die al helemaal is afgemeten op je lichaam, en volgens mij zit er wat in.
Het ene merk/model geeft veel comfort, een ander merk/model is supersnel etc. etc.
Zo hebben ze allemaal hun eigenschappen, en het is aan jou om uit te vinden wat je het fijnst vind.
En bij gebrek aan beter lijkt me dit de beste optie.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 jun 2009 01:06

Dalmatino schreef:....Maar toen ik die Bianchi's en Colnago's zag staan ging mijn hart pas sneller kloppen.....
Dit is een hele belangrijke aanwijzing. Als je je maat eenmaal weet zou ik kijken naar een van de twee Bianchi's die collega Gattopardo jou heeft voorgesteld. Persoonlijk vind ik vooral het model met Veloce mooi vanwege de "clean-ere" look met de weggewerkte kabels. Die heeft ook m.i. betere wielen. Klein minpunt is de 53 x 39 standaard crankset i.p.v. een triple. Het is niet waarschijnlijk, maar mocht je dat model overwegen kun je de FM vragen of er ook een triple op mag, eventueel tegen een zachte meerprijs en/of ombouwkosten.

Het Ultegra model daarentegen, heeft wel een triple uitvoering. En ofschoon Campagnolo Veloce echt goed is, wordt Ultegra over het algemeen net wat hoger ingeschaald. Maar van die fiets zijn de wielen wat mij betreft weer niet betrouwbaar genoeg.

Dalmatino schreef:Ik heb het gevoel dat ik even afstand moet nemen van dit gedoe... weinig keus binnen een budget is niet goed maar veel keus eigenlijk ook niet.
Misschien eerst een plek vinden waar ik opgemeten kan worden zoals JackBrown het beschrijft, dus niet alleen de beenlengte..
Ja, wat rust en afstand nemen kan jou heel goed doen. Maar zoals je zelf ook aangeeft en of je nou wel of geen rust of afstand neemt, laat je in ieder geval altijd eerst goed opmeten. Dat op zichzelf kan ook voor meer rust zorgen omdat je tenmiste weet naar welke maat je moet kijken. Dan vallen er zo ie zo alle andere fietsen in ongeschikte maten af, of die nou wel of niet in de aanbieding staan.

En vergeet niet: je weet al waar je hart harder van gaat kloppen en je weet ook al wat je onbewogen laat. Je bent al een paar stappen verder dan je misschien zelf beseft.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

dalmatino
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jun 2009 00:21
Locatie: 010

dalmatino 18 jun 2009 01:18

Gattopardo schreef:Dalmatino wat dacht je hier van?: http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=2909.
Of: http://www.salden.nl/default.asp?pid=20 ... catid=2909.

Ik weet nu zelf hoe moeilijk het is om tot een juiste keuze te komen.
Ik heb er 2 hele dagen voor uitgetrokken om een aantal fietsenzaken te bezoeken.
Maar natuurlijk loop je altijd merken/modellen mis.
Ik had nog wel dagen kunnen rondstruinen.

Bianchi's vielen me in het echt (vooral kwa looks dan) iets tegen.
De Trek modellen ook.
Maar waarschijnlijk kwam dat omdat de Specialized er naast stond en ik daar gelijk weg van was.
Toen ik deze had geprobeerd (na 2 Specialized Sora modellen) was het gelijk duidelijk voor me.
Hoewel er ook een Specialized model met Tiagra van 999 Euro bestaat (Die men nergens had staan, dus waar ik dan speciaal ook weer winkell voor af moest gaan) heb ik toch gekeken of ik mijn budget wat kon opkrikken.
Daarna heb ik gelijk toegeslagen, ik was dat gestruin in al die winkels zo zat.

Heb je Vos al gebeld of hij Colnago aanbiedingen heeft staan?

Wat opmeten betreft: Ik weet wat je bedoelt.
Het is enorm moeilijk en onoverzichtelijk als je niet echt weet wat je nodig hebt.
Ik ben zelf zo'n 1.85m en ben nooit opgemeten (tot het moment dat ik vanmiddag daadwerkelijk een fiets aanschafte).
Andere zaken vroegen er gewoon 60 Euro voor.

Maar ik had altijd een idee dat ik maatje 58 moest hebben, zat gewoon lekker.
Na het opmeten vanmiddag kwam deze maat er inderdaad uit.
Binnenbeenlengte was bij mij trouwens 85 cm.

Mijn advies is om gewoon te schatten wat je maat is, en dan modellen van die maat te gaan proberen.
Volgens mij (misschien heb ik het helemaal fout hoor, maar mijn fietsenmaker zegt het ook) ervaar jij b.v. het Bianchi of Trek gevoel bijna net zo goed op een Bianchi of Trek die niet helemaal exact jou maat is.
En bij gebrek aan beter lijkt me dit de beste optie.








De fiets bij Salden heb ik gezien:) Ik heb die Bianchi's vandaag bij Bike2build gezien. Ik vind ze prachtig. Alleen levert Salden ze precies in de kleuren die ik niet mooi vind:) De Colnago Primavera stond bij Bike2build voor 1150 (2009 model) Ik vind de kleurstelling van de wit/zwarte 2008 helemaal perfect. Bij Vos is deze 850 euro (tiagra) (2009 model is 920 euro)
Ik heb Vos gemaild over de Bianchi en de Colnago. Bianchi blijkt inderdaad niet meer leverbaar maar de Colnago heeft hij in alle maten en kleuren beschikbaar.

Echter, ik heb de Vos topics uitgebreid doorgelezen en de ervaringen gaan van "goede service" tot "arrogante dozenschuivers"... Mensen schrijven dit soort dingen niet zomaar dus in beide zal zeker een kern van waarheid zitten. Ga ik naar het hoge noorden voor de Colnago, is het dus maar de vraag of ik de volle aandacht krijg van een vakkundige Vos-werknemer die mij ook vakkundig kan opmeten.... het kan bij Vos blijkbaar alle kanten op. Met het materiaal zal niets mis mee zijn, Colnago is Colnago en Shimano is Shimano etc. etc.

Ik kan gewoon niet alles hebben:) Vos-prijzen en service van de kleine maar enthousiaste FM die je perfect begeleid en perfect opmeet gaan niet samen:) Misschien door veel te leren op o.a. dit forum dat ik zo "wijs" mogelijk naar een Vos kan... anders meer betalen en bij de lokale FM kopen...

Blijft lastig:)

Heb je je fiets direct mee kunnen nemen?? Of moet je (on)geduldig zijn??

Grt,
Dalmatino

gattopardo
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jun 2009 03:54

gattopardo 18 jun 2009 01:55

Men gaat het stuur/zadel etc. even op mijn maat instellen.
En er komt een andere stuurpen op.
Ook wordt het lint wat om het stuur heen zit vernieuwd omdat de fiets in de winkel stond en deze iets besmet was.

Wat Vos betreft: Best veel keus in de zaak.
Maar hun internetsite is totaal niet up-to-date.
De man (waarschijnlijk Vos zelf) was aardig, wou verkopen, maar ik kreeg er allemaal een beetje raar gevoel bij.
Misschien onterecht maar het was mij te groot, ging mij te snel.
Dan heb ik een beter gevoel bij een wat kleinere en intiemere zaak.

Over de Bianchi's: Als je hart er sneller van gaat kloppen en je ziet zo'n aanbieding als nu bij Salden, dan zou ik mezelf af gaan vragen of die mindere kleur echt zo'n probleem is.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 18 jun 2009 02:30

Bij Salden en ook bij Vos zijn ze puur bezig om zo veel mogelijk te verkopen. Toch heb ik bij Salden het idee dat ze veel hun vak kennen. De jongen die daar meestal zaken verzorgd als nieuwe fietsen is misschien wat stil, maar hij kent zijn vak wel, neemt de tijd voor je (soms te veel, ook als het druk is;)). Ben een keer bij Vos geweest, ik wist meteen dat je hier geen fiets moet kopen, onaardig lui en niet sympathiek, ik had zoiets, die hebben mijn geld vast niet nodig:)

Plaats reactie