Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Advies bij aankoop eerste fiets.

jongman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2009 18:07

jongman 16 jun 2009 00:04

Mensen,

Ik wil deze zomer gaan beginnen met wielrennen. Ik heb hier enkele ervaring mee op een fiets van een vriend van me, eerder heb ik dit topic geopend.

Na wat zoeken ben ik deze fiets tegengekomen op MP. Hierop heb ik contact gezocht met de verkoper. Het is een fiets met een framemaat van 58. Ik moet eigenlijk maat 54-55 hebben, kan dit problemen opleveren of is 3-4 maten meer niet zo'n probleem? De fiets is volledig afgemonteerd met shimano rsx (zoals ik begreep te vergelijken met tiagra). De fiets word inclusief pedalen verkocht deze zijn van gazelle en zijn compleet met clix voor onder de schoen. Volgens de verkoper is hij altijd keurig onderhouden geweest en is hij van 1999. Ik kan verder niks terug vinden op internet over oudere fietsen van gazelle. Wat denken jullie doe ik hier een goede koop aan? En wat zou een reële prijs zijn, aangezien de verkopende partij graag een bod ziet?

Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten of rekening mee moet houden?

Alvast bedankt.

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 16 jun 2009 00:26

Als je nu gaat voor een nieuwe of een 2de handse fiets: zorg altijd dat je de juiste maat hebt. Maar, framehoogte zegt niet alles, ook bovenbuis- en balhoofdlengte zijn van belang. Dus eerst eens laten opmeten.

Verder misschien ook eens je te besteden budget vermelden.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 16 jun 2009 00:35

Wat is je budget? Als je budget het toelaat zou ik toch voor een iets beter fiets sparen. Verder moet je ook weten dat hoe ouder een fiets is, hoe meer onderhoud de fiets nodig heeft. Daarnaast is de maat 58 een groot verschil met 55, als de koper eerlijk is zegt hij gewoon dat die fiets eigenlijk te groot is voor jou.

Als ik jou was zou ik iets verder sparen, een modernere fiets kopen.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 jun 2009 00:44

Uit het groot handboek wielrennen van Peter Konopka:
Bij twijfel kies je voor het kleinste frame, gecompenseerd met een langere stuurpen.

Als je maat 54-55 moet hebben dan is een 58 wat mij betreft te groot. Ik betwijfel of je dan wel echt lekker gaat fietsen, hou rekening met rug, zadel en spierpijn.

De framehoogte bepaal je door het blootvoets meten van de binnenbeenlengte tot aan het kruis vermenigvuldigd met 0,61 + 1,5

Misschien is het een idee om eens bij een FM in de buurt te kijken of hij een tweedehansie heeft. Je fiets is dan nagekeken en soms krijg je nog garantie ook. Zoals bij deze: http://biketotaal.nl/default.asp?pid=74 ... 4941A949B8
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jongman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2009 18:07

jongman 16 jun 2009 00:55

Ik denk inderdaad dat ik er beter aan doe om een fiets met een kleiner frame te kopen, gezien jullie reacties en wat verder lezen op internet. Nog even ter info de verkopende partij heeft inmiddels een richtprijs van € 375 gegeven.

Ik had zelf in gedachte nu een fiets van € 300,00 te kopen. Hier wil ik het eerst een zomer op proberen. Mocht ik het wielervirus nog meer te pakken krijgen dan ben ik bereid meer te investeren.

Ik denk dat ik er beter aan doe om de komende dagen wat meer fietswinkels af te gaan in plaats van verder kijken op internet. In de winkel toch nog wat meer info vergaren. Ik hou jullie op de hoogte!

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 16 jun 2009 01:03

Een fiets met die setup en van 1999 is echt veel te veel, echt laten gaan die overdreven prijs!

En ik zou gewoon internet blijven afstruinen, meestal vragen fm´s (ook) te veel voor een 2de hands fiets.

jongman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2009 18:07

jongman 16 jun 2009 01:08

simic schreef:Een fiets met die setup en van 1999 is echt veel te veel, echt laten gaan die overdreven prijs!

En ik zou gewoon internet blijven afstruinen, meestal vragen fm´s (ook) te veel voor een 2de hands fiets.


Dankjewel, ik zal in ieder geval wat meer informeren over de juiste maten bij de fm's. Daarnaast zal ik internet goed in de gaten blijven houden. Dan hoop ik er uit te komen en binnenkort me eerst kilometertjes te maken op me eigen fiets :) .

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 16 jun 2009 01:28

Voor het geld van die tweedehands gazelle heb je ook een nieuwe fiets bij 12go trading in Waddinxveen.

[img=http://www.12gotrading.nl/img_bikes/big ... 008_74.jpg]

http://www.sensabikes.de/index.php?view=cms_219


Dan zou ik denk ik hierop gokken en niet op een tweedehands.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 16 jun 2009 01:47

Die 2de hands gazelle is echt vreselijk overpriced, misschien wel 3x teveel in mijn optiek.

Met dit budget is het eigenlijk heel eenvoudig:

- bij 2de hands loop je (tenzij je echt een hele goede koop hebt, maar die zijn dun gezaait helaas) vrijwel ALTIJD tegen dingen aan die je uiteindelijk nog duur komen te staan. Anders gezegd : goedkoop word duurkoop. Als je al langer met fietsen bezig bent, en zelf ook veel sleutelt kan 2de hands relatief een stuk goedkoper uitvallen dan een nieuwe fiets. Ben je nog redelijk nieuw in de racefietsen-wereld dan is het bijna altijd beter om bij de lokale fietsenmaker (dit blijft het beste omdat je dan een fiets hebt die echt goed bij je lichaam past) of een gerenomeerde webshop een nieuwe fiets aan te schaffen. Dan heb je namelijk direct een goed werkende fiets en garantie. Met een budget van 300 euro is er op marktplaats best wat leuks te vinden maar het blijft een risico wat je neemt. Ga je met 300 euro op zoek naar een nieuwe fiets reken er dan op dat je bij de echte basisracers uitkomt, zoals de hierboven getoonde target.
Op zich geen slechte fiets maar alles is gewoon net even een heel stuk minder duurzaam/licht/afgewerkt etc. dan een racer van +/- 800 euro. Voor zo'n bedrag kun je bij je lokale FM een fiets met een kwalitatief veel beter frame+groep kopen en weet je zeker dat je voor de komende jaren onder de pannen bent. Maar dit bedrag is ruim boven je budget dus dat even terzijde.
Belangrijkste is om te weten wat je met de fiets van plan bent (hoe vaak ben je van plan hem te gebruiken, wat stel je voor eisen aan de fiets qua gewicht en duurzaamheid etc.) En dan vanuit die gedachte te bedenken wat de beste keuze zou zijn.

Succes!

Grtz.
Rubenio

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 16 jun 2009 18:45

Gezien je eerdere opmerking misschien volgend jaar een betere fiets te kopen als het fietsen bevalt zou je ook kunnen kijken naar een fiets waar je in een jaar niet meer dan 300 euro op af hoeft te schrijven. Als het dan bevalt heb je direct een prima fiets. Als het toch niet bevalt ben je je afschrijving kwijt.
Een verkeerde fiets (voor jou) kan je de lol zeker ontnemen in het fietsen.
Mij lijkt dat je met een goede naam op de fiets en wellicht een overjarig model de fiets goed moet kunnen inkopen en eventueel verkopen.

jongman
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jun 2009 18:07

jongman 16 jun 2009 19:41

Allereerst bedankt voor jullie reacties zo ver!

Vandaag ben ik bij een fietsendealer geweest. Na een praatje heeft wilde hij mij eerst opmeten. Na het meten bleek dat ik met het frame toch fout zat. De dealer kwam uit op een framemaat van 59. Hij gaf aan dat hij nog een mooie beginnersfiets had staan, deze. Het was wel het model van vorig jaar. Hij wilde mij daarom de fiets leveren voor € 500,00 incl. pedalen naar keuze. Opzich een redelijk aanbod, wat vinden jullie van die fiets? Is het toch beter om voor deze prijs een nieuwe te kopen of tweede hands een betere?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 16 jun 2009 20:04

Hoe lang ben je? Wat is je binnenbeenlengte? Maw hoe kwam je zelf op maat 54-55? Heeft die fm die fiets toevallig alleen nog in maat 59?

Voor 500 euro kun je trouwens ook al een aardig tweedehandsje op de kop tikken.. stukken moderner dan die Gazelle ;)

Plaats reactie