Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Batavus Champion opknappen

jacobk
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:41

jacobk 28 jun 2009 15:54

Na een tijdje hier alleen gelezen te hebben heb ik me nu maar geregistreerd. Al jaren had ik het idee om te gaan wielrennen, en aangestoken door vrienden probeer ik daar nu iets meer van waar te maken. Mezelf kennende, als arme student en als iemand die heel vaak iets begint maar het zelden afmaakt (:p) vond ik het een grote stap om meteen een dure fiets te kopen, dus ging ik op zoek naar een oudje, om meteen op te knappen.

Na een tijdje besloot ik toch maar eens naar dat geval achter in de garage te kijken. Die bleek er beter uit te zien dan wat ik dacht. Ik heb besloten dat ik die ga proberen op te knappen.

Afbeelding

Dit is em dan, al ziet hij er op het moment er niet meer zo uit: ik heb de dynamo, lamp, bel, bagagedrager, spatbord en een onbestemd ijzeren ding er af gehaald, en die wielen uit het frame gehaald. Dat is namelijk nog een klein probleempje: er zit nog een slot op, en ik heb de sleutel niet. Daar ga ik morgen dus mee naar de fietsenmaker.

Nu vraag ik me als eerste af: hoe kan ik er achter komen wat voor " hardware" er allemaal op zit?

Wat ik voorlopig nog op mijn to-do lijstje heb staan

-Nieuwe binnen- en buitenbanden
-Nieuwe ketting
-Nieuw stuurlint
-Nieuwe trappers
-En goed schoonmaken natuurlijk :)

Heeft iemand nog tips van dingen waar ik even goed naar moet kijken? Alle hulp is welkom, wel graag langzaam praten tegen deze beginner ;)

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 28 jun 2009 18:14

Haha, wat leuk, ik heb het eerste jaar dat ik ging fietsen (ook als student) op precies zo'n gevaarte gereden. Om te ontdekken of je het fietsen leuk vind, gaat dat prima. Gewoon lekker smalle bandjes erop zetten, 25 mm zal nog wel gaan op deze velgen en lekker hard oppompen. Inderdaad alles eraf slopen wat er niet op hoeft en mooi oppoetsen, achterin diezelfde garage staat vast nog wel een flesje autowas, is goed voor de moraal. Zadel in een beetje fatsoenlijke stand zetten.
Wat gaat tegenvallen is het gewicht en de kwaliteit van de remmen.
Verder op de boodschappen lijst: reservebinnenbandje voor onderweg en een handig meeneempompje.

Dit model Batavus had vaak een [langzaam] helicomatic achternaaf [/langzaam]. Daar is dus helemaal niks meer voor te krijgen. Dus nieuwe ketting er wel opzetten, maar niet verbaasd zijn als het niet werkt op de oude tandwielen. Daarna op dit forum vragen naar een goedkoop achterwiel voor een opschroefpion.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 29 jun 2009 00:36

Geinig project, maar het zou nog wel eens onverhoopt in de papieren kunnen lopen...

mocht je andere wielen nodig hebben: hier een tip voor 10 euro

voordeel is wel dat de kleuren weer mode zijn! fris stuurlintje kabels beetje wegwerken, nieuwe bandjes in zelfde kleurtje als je stuurlint (kan ook voor weinig) en een vers zadel erop (scheelt meer dan je in eerste instantie zou denken) en het lijkt weer wat.

Maar als je toch naar de FM gaat, laat hem gelijk ff kijken en schatten wat het je gaat kosten (er van uitgaande dat hij het ook lowbudget voor je wil houden) voor hetzelfde geld of misschen nog wel minder heeft hij achterin onder het stof ook iets staan waar je minder aan hoeft te doen. en wel kan proberen of je 'het wat vindt!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jacobk
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:41

jacobk 29 jun 2009 00:45

Bedankt voor de tips so far. Mijn broer, van wie de fiets eigenlijk was, was net hier, en wat bleek: een lager in de achternaaf is kapot. Misschien kan ik die nieuwe wielen dus wel gebruiken. Of is die lager makkelijk te vervangen?

Ik heb een fm waar ik al jaren kom, die kan me iig goed helpen: tis misschien wat verder fietsen dan de afzetter om de hoek, maar hij geeft gewoon eerlijk de goedkoopste mogelijkheid.

Er zit overigens een derailleur op voor 7 tandwielen ipv de 6 die er opzitten, die is blijkbaar een keer vervangen toen die van 6 al niet meer verkocht werd.

jacobk
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:41

jacobk 29 jun 2009 16:09

Woohoo, heb van de fm een fiets gekregen :) hij had weinig vertrouwen in een goedkope afloop. Nu wil ik de beste onderdelen bij elkaar zoeken, dus wat kan ik beter gebruiken: een simplex of een 7sis groep, en een dik maar schadevrij batavus of een dun roestig puchframe?

En kan ik de 2x5 tandwielen van de puch beter vervangen? De 2x6 van de batavus zijn volgens de fm versleten.

jacobk
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:41

jacobk 29 jun 2009 17:20


Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 29 jun 2009 23:22

Ik begrijp het niet helemaal. De FM geeft je een fiets mee, omdat je een andere op wil knappen?

Was dit omdat deze fiets beter is dan de Batavus? en kan je het met deze gaan proberen?

Was dit om van 2 fietsen 1 te maken?

Of is dit een betere basis?

Zo op het eerste gezicht zo ik met deze Puch verder gaan. Hoeveel bladen heb je hier nu voor zitten? En hoe goed is dat? heeft de FM daar iets over los gelaten?

Als het er enigszins mee door kan dan zou ik er niet te veel aan doen. Frame kaal maken met afbijt en (roterende) staalborstel en dan spuiten.
Met de al eerder genoemde gekleurde bandjes en stuurlint denk ik dat jij snel op de trappers kan (koop wel een paar spd trappers o.i.d. is toch prettiger dan wat er nu op zit) en er snel genoeg achter kan komen of het fietsen naar meer smaakt en je, je FM wel wat aan je kan verdienen..:-)

Oh ja, Shimano sis is best mee te leven. (doe ik ook al meer dan 15 jaar)
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jacobk
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:41

jacobk 30 jun 2009 11:14

De fm zag het niet zo zitten met de batavus, en hij had nog wel wat staan wat ik zo mee kon nemen, nu twijfelde ik wat ik ging gebruiken, omdat bv het frame van de batavus nog prima is.

Maar om het gemakkelijk te houden gebruik ik voorlopig gewoon alles van de puch, dingen vervangen kan altijd nog. Het frame spuitklaar maken, kan iemand me precies vertellen hoe je dat doet? Kan dat ook gewoon met schuurpapier?

beammeup,scotty
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45

beammeup,scotty 30 jun 2009 20:30

Die Puch ziet er inderdaad haalbaarder uit. Wel jammer dat de Batavus Champion het niet red. Op zo een heb ik ook de smaak van het wielrennen te pakken gekregen. Rond 1980 nieuw gekocht voor Fl. 599,- (aanbieding, na onderhandeling met wollen rood-wit-blauw Gait Righter shirt). Als ik me goed herinner woog hij meer dan 12 kg, remde hij slecht en was het bracket vrij zwak. Ach, dat merkte ik pas toen ik een andere fiets kon betalen. Ik had de 6 speed veranderd in
13,15,18,21,24,28 achter. Nu heb ik
12,13,14,15,16,17,19,21,23,25,27 achter.
Er is dus niet eens zoveel veranderd. O ja toch wel: deze weegt compleet 7,5 kg.

Succes en houd ons op de hoogte!
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 01 jul 2009 00:18

Naast fietsen is mijn andere hobby klassieke auto's ik heb dus wat ervaring met "opknappen"

Frame kaal maken is niet zo ingewikkeld hoor.

haal bij de Karwei/Formido/praxis/etc. een pot afbijt. Frame (wat je inmiddels hebt ontdaan van alles wat er op/aan zit) lekker inkwasten. Even in laten werken en vanzelf zullen er blaren op de lak ontstaan. Met een staalborstel borstel je de verf er zo vanaf. Het mooiste effect krijg je door met een roterende staal of koper (is wat zachter) borstel te werken. Die zet je gewoon in je boor of in een haakse slijper, voordeel daarvan is dat je ook in de hoekjes goed kan komen. en je ook de oppervlakkige roest verwijderd. Je zal zien dat je het frame dan echt goed kaal krijgt. let wel op dat je geen verse afbijt gaat verwijderen met een roterende borstel. De kans dat, dat goedje op iets of iemand komt waar je het niet wil hebben is erg groot.

Neem daarna de boel goed af met water en (beetje) zeep. zelf zet ik de boel dan eerst in een grondverf (spuitplamuur) lekker laten drogen, evt. bijschuren en je eerste laklaag er op zetten.

Spuit die eerste laag van een wat ruime afstand met een vloeiende beweging. start en eindig niet op het frame maar ernaast. Het eerste laagje is dan een soort van piklaagje en de volgende laag/lagen hechten dan beter.

Veruit het mooiste effect krijg je als je spuit met een compressor, maar dat heeft niet iedereen in de schuur staan. Ik heb op bovenstaande wijze een tijdje gelden een oud oostduits stepje opgeknapt. het spuiten heb ik toen buiten gedaan met de compressor. Da's geen aanrader want de roze wolk die toen door de buurt trok kleurde menig vensterbank/tuinplant/prullenbak ook lichtroze.

Tot slot maak het jezelf gemakkelijk. Zet je frame vast op een werkbank en zorg dat je er goed omheen kan lopen.

Nog een tip: de huidige temperaturen zijn perfect voor een dergelijke klus!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

jacobk
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jun 2009 15:41

jacobk 01 jul 2009 22:29

Zo, flink staan borstelen vandaag. Resultaat viel wat tegen, morgen nog een keer met afbijt, en dan spuiten.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 02 jul 2009 17:24

Zonde van het mooie paarse kleurtje maar welke kleur komt er voor terug?

Plaats reactie