Forummers,
Ik vraag me (als toerist) af waaraan je het verschil van een fiets in de hogere middenklasse van zeg EUR 3000 - EUR 4000 t.o.v. een topfiets van EUR 6000 - EUR 8000 (of nog meer) merkt.
Het valt me namelijk op dat er lang niet altijd een gewichtsverschil bestaat en dat je ook vaak in de middenklasse al met een topgroep krijgt (vaak Dura Ace). Frames zijn bijna altijd carbon en stijfheid verschilt marginaal tot niet.
Wat rechtvaardigt dan het (vaak enorme) prijsverschil. Zijn er dan echt andere rijeigenschappen, of kan je dat ook niet echt stellen?
Het lijkt me leuk hierover eens te discussieren, dus ik zie jullie meningen graag.
Groet, VG
Verschil fiets van EUR 3000 of EUR 6000
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 15 feb 2009 21:08
je kunt het zo Gek maken als je zelf wilt natuurlijk(zolang je beursje het toelaat..)
maar idd een verschil zoeken in een bike die 3000,- of 10.000,-
je moet nog steeds zelf trappen.en je zal maar op je plaat gaan met je 10.000,-euro kostende racefietsje.
maar idd een verschil zoeken in een bike die 3000,- of 10.000,-
je moet nog steeds zelf trappen.en je zal maar op je plaat gaan met je 10.000,-euro kostende racefietsje.
Colnago Olympic Master lovert.
heb dr zin in!.
heb dr zin in!.
Twee keer nu ben ik bij de Fietstest dagen geweest. Ik heb op heel veel hele dure fietsen gezeten. Ik moet helaas stellen dat je het verschil eigenlijk niet merkt. Alleen als de dure fiets bijvoorbeeld hoge carbon velgen heeft, dan geeft dat een heel speciaal gevoel (maar ik zou ze nooit onder mijn fiets willen). En prachtige carbon sturen, mooie designs, ga zo maar door. Als je er als cijferneuker naar kijkt (en dat ben ik), dan is er ook qua rijeigenschappen geen verschil tussen een Red Bull, Stevens, Cube, ga zo maar door, van 3000 euro en een Pina, Cinelli, Colnago van 6000. Het verschil in afmontage is ook lang geen 3000 euro waard... Voor mij sprongen alleen de dure Specialized fietsen er uit, en de slanke Cervelo's (R3sl) en vermoedelijk (heb ik niet gereden) Look frames, allemaal erg comfortabele frames. De Red Bull van 2700 euro gaf een veel sneller, stijver gevoel dan de Pina van 6000 euro (een gemoedelijke fiets, wel veel mooier dan de RB).
Enige uitzonderingen daarop: Echt speciale fietsen. Titanium fietsen, voor als je echt anders wilt rijden (het verschil in rijgevoel is echt significant). Maar of dat beter rijdt? Dat is een kwestie van proberen!
Nog iets: GROEP!! Als je een fiets koopt van 6000 euro, let er dan op dat je echt een topgroep hebt. Daar zitten grote verschillen in die prijsklasse. Ook boven de 4000 euro kom je nog Ultegra en wielen van 450 euro tegen.
Enige uitzonderingen daarop: Echt speciale fietsen. Titanium fietsen, voor als je echt anders wilt rijden (het verschil in rijgevoel is echt significant). Maar of dat beter rijdt? Dat is een kwestie van proberen!
Nog iets: GROEP!! Als je een fiets koopt van 6000 euro, let er dan op dat je echt een topgroep hebt. Daar zitten grote verschillen in die prijsklasse. Ook boven de 4000 euro kom je nog Ultegra en wielen van 450 euro tegen.
is dit een prijsvraag?
het antwoord is natuurlijk: 3000!
het antwoord is natuurlijk: 3000!
Ik zou nooit een fiets van meer dan 3500,- kopen. Dat laat mijn beurs niet toe en ik denk ook dat als je goed zoekt een fiets van 3000,- net zo lekker rijdt als één van 6000,-. Al die gasten op de club die op bijvoorbeeld een Prince rijden reed ik er op mijn alu batavus met 9-speed ultegra af. Op mijn huidige fiets (carbon Merida Scultura Team met Sram Force) rij ik ze er nog net zo hard af. Het maakt niet zo gek veel verschil. Het trappen moet je zelf doen.
Voor 6000,- heb je gewoon iets aparts. Een fiets die je aan de muur zou kunnen hangen.
Voor 6000,- heb je gewoon iets aparts. Een fiets die je aan de muur zou kunnen hangen.
+ Als je een hele goede fiets nog iets beter wilt maken kost dat heel erg veel meer geld. En ook de ontwikkelingskosten wil de fabrikant terug verdienen. Een fiets van 6000 euro is dus zeker niet 2x zo goed als die van 3000E (maar 1.02 keer zo goed of zoiets..)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Beetje afhankelijk van waar het prijsverschil in zit. Met een carbon stuur ga je niet sneller fietsen en zal je ook niet (echt) merken, maar een paar hoge aero velgen wel.
Dit laatste trouwens ook meer in een triathlon/tijdrit dan in een gewone wedstrijd.
Dit laatste trouwens ook meer in een triathlon/tijdrit dan in een gewone wedstrijd.
Feit is wat heb je ervoor over. De 1 koopt elke dag een pakje sigaretten, een ander gaat wekelijks naar de kroeg....... weer een ander koopt een fiets. Tja, gevoel en emotie speelt ook mee. Ik houd van mooie spullen en werk me te barsten. Ga niet naar de kroeg en rook niet. Maar een fiets van € 3000 is echt geen rommel, durf zelfs te stellen dat elke fiets vanaf ca € 1200,oo voor de meesten van ons uistekend voldoet. Ware het niet dat ieder mens zichzelf weleens wil belonen........de 1 rookt , de ander gaat naar de kroeg en de fietsers kopen een mooie fiets! En ja, mijn Pinarello brengt me elke weer een hoop lol en dat is ook onbetaalbaar.
pinarellorules
Zürich schreef:Beetje afhankelijk van waar het prijsverschil in zit. Met een carbon stuur ga je niet sneller fietsen en zal je ook niet (echt) merken, maar een paar hoge aero velgen wel.
Dit laatste trouwens ook meer in een triathlon/tijdrit dan in een gewone wedstrijd.
Niet sneller fietsen maar je krijgt er wel comfort voor terug. Daarnaast is het ene carbon stuur (of frame) het andere niet en zit ook daar wel degelijk verschil in. Daarnaast is exclusiviteit ook iets waar je voor betaald net als merken als Ferrari en lamborghini.
-
- Forum-lid
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05
Tja,als je bv. uitgaat van een zelfde frame dan kan er héél veel verschil in zitten.
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
tsja.. als je je fietsje zo afmonteerd of standard met DA/ Ultegra...
AX-Lightness AX3000 remhoeven van slechts EUR 1140.00
AX-Lightness AX5000 voorbouw van slechts EUR 720.00
AX-Lightness Phoenix zadeltje van slechts EUR 369.00 of een zadeltje van +- 60.00
AX-Lightness Daedalus zadelpen van 379.00 of 1 van 15 euri overgenomen van een forumlid..
B-T-P Full Carbon Voorderailleur a 319
Lightweight Achterderailleur a 750 euri of de standard Ultegra
THM-Carbones Clavicula crankje van 919.00
dit kleine lijstje komt uit op + 4500.00
om over de rest nog maar te zwijgen...
Dan ga je het verschil wel merken DENK ik. (en dan vooral in prijs en dat je fietsje zo weinig weegt dat je met windkracht 0.5 al van je fietsje blaast)
AX-Lightness AX3000 remhoeven van slechts EUR 1140.00
AX-Lightness AX5000 voorbouw van slechts EUR 720.00
AX-Lightness Phoenix zadeltje van slechts EUR 369.00 of een zadeltje van +- 60.00
AX-Lightness Daedalus zadelpen van 379.00 of 1 van 15 euri overgenomen van een forumlid..
B-T-P Full Carbon Voorderailleur a 319
Lightweight Achterderailleur a 750 euri of de standard Ultegra
THM-Carbones Clavicula crankje van 919.00
dit kleine lijstje komt uit op + 4500.00
om over de rest nog maar te zwijgen...
Dan ga je het verschil wel merken DENK ik. (en dan vooral in prijs en dat je fietsje zo weinig weegt dat je met windkracht 0.5 al van je fietsje blaast)
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.