Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Nieuwe fiets

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 27 jul 2009 02:00

Is het niet verstandig om met een langere romp te kiezen voor een iets langere bovenbuis (en dus wellicht juist een maatje groter te nemen) of zie ik dat nu verkeerd?

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 27 jul 2009 02:48

fizik schreef:Is het niet verstandig om met een langere romp te kiezen voor een iets langere bovenbuis (en dus wellicht juist een maatje groter te nemen) of zie ik dat nu verkeerd?


Valt allemaal te zien hoe je op die fiets wil zitten natuurlijk. Voor 7 op de 10 zal een 54 goed uitvallen en lekker comfortabel zijn qua lengte, als je net sportief wil zitten zou een 54 wel eens te kort kunnen uitvallen (zelfs met stuurpen a la 140mm) gezien het langere bovenlijf van de TS.

Met lengte en binnenbeenlengte kan je nu eenmaal geen pasklaar antwoord geven, hangt gewoon af van de geometrie van die fiets.
Stevens SLC Team Ultegra SL

papalazarou
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:39

papalazarou 27 jul 2009 15:05

fizik en de rest dank je wel.

Zoals ik zei ben ik (nog) niet zo thuis in de versnellingenwereld. Ik ga vanavond eens op zoek naar de werking van een compact en het verschil met een gewone dubbel en triple.

2007 is op zich geen ramp, de winkel wil er gewoon van af. Wat zijn de nadelen van een 'overjarige' fiets kopen?

Die langere bovenbuis zat ik dus ook aan te denken. Maar dat wordt dus gewoon uitproberen met diverse fietsen.

papalazarou
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:39

papalazarou 28 jul 2009 15:09

Net bij de FM geweest. De Koga heb ik verkeerd gekeken op de website. Staat op de site bij de occasions. In de winkel heeft men gezegd dat het overjarig model is. Staat ook niet op de fiets behalve aanbieding. Vind ik toch raar. Het is een FullPro A als ik het goed heb gelezen met Ultegra groep; prijs 1100 ipv 2199. Wat denkt men er hier van?

Ga vanmiddag de Hai Q Race uitproberen, is mt54 en wellicht net een maat te klein voor me. Winkel heeft ook meetapparatuur dus laat me iig nog even opmeten. Had al gelezen dat men daar vaak geld voor vraagt. Is toch wel redelijk om te vragen dat, wanneer ik mijn fiets ook daadwerkelijk bij hun koop, ik het bedrag voor op te meten in korting te krijg op de fiets?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 jul 2009 15:37

Ik heb een Bianchi Via Nirone en ben er ZEER tevreden over.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 jul 2009 21:45

Als die Koga nieuw is, dus overjarigen afgemonteerd is met Ultegra en het is je maat, lijkt me het een goede deal. Er komen zo te zien nog wel pedalen bij!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

papalazarou
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:39

papalazarou 28 jul 2009 22:59

Excuus, Koga is met 105. Zou betekenen dat ik een fiets met 105 uit 2007 koop, terwijl ik voor hetzelfde bedrag een 105 van 2009 kan kopen. Oké, Haibike is misschien wel een trede lager, maar groep blijft hetzelfde. Ben ik toch niet zo happig om iets overjarigs aan te schaffen.

Heb vanmiddag gereden op de Hai Q Race. Kan er nog niet veel over zeggen aangezien het m'n eerste proefrit op een racefiets is. (rondje op de fiets van m'n ouders niet meegerekend) Framemaat was 54, maar leek wel goed te passen. Rijd wel erg lekker. En is gelijk wennen als je weer op een stadsfiets stapt. Merkte dat ik tintelende vingers krijg tijdens het rijden.

Zaterdag hoop ik een Bianchi te gaan testen.

papalazarou
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 jul 2009 19:39

papalazarou 01 aug 2009 21:40

Vandaag een rondje fietsenwinkels gedaan. Ben even een weekendje bij m'n ouders in 't zeeuwse. Eerste bezoek bij Huissoon in Goes. Geen toeters of bellen, al jaren achter een woonhuis een fietsenmaker. Verkoopt zelfgebouwde fietsen maar ook Sensa. "Wat voor fiets je kiest, je wordt sowieso opgemeten". Dat wekt de indruk dat je een fiets krijgt aangemeten ipv aangesmeerd. Sensa Umbria of Veneto met Ultegra was een goedkoper alternatief voor handgebouwd (€300 duurder).

Daarna naar Hopmans in Bergen op Zoom. Wat een teleurstelling. Erg grote winkel, veel fietsen, nog meer kleding en accesoires. Erg druk, veel Belgen. Maar als je er geen verstand van hebt en niet duidelijk weet wat je moet hebben dan ben je kansloos. Wilde kijken voor de Bianchi Via Nirone. "Passen doen we op zicht en u kunt geen proefrit maken, op 2km weet je niet of een fiets goed aanvoelt". Verkoper zei dat ie zelf eigenlijk ook liever zou proefrijden. Op 't oog gepast, mt 55. Maar de kleur die ik wilde was er niet meer. Heb het idee dat ze je het liefst zo snel mogelijk een fiets willen aansmeren en dan volgende. Jammer van zo'n zaak. M'n ouders hebben er zo'n 15jr geleden hun Koga's gekocht en die waren nu ook een verbaasd over de huidige gang van zaken (zelfde eigenaar). Rondje rijden was toen geen probleem. M'n gevoel was toen al zo slecht dat ik niet meer verder wilde kijken.

Nog bij 2 andere winkels in Goes gekeken, maar de een had te weinig staan en de ander had zulk opgehoogde prijzen die niet serieus waren te nemen. Maar die leverde wel 30% 'korting' waarvoor je trappers schoenen etc kon uitzoeken. Alsof je een keuken gaat kopen, word je ook belazerd waar je bijstaat als je niet oppast.

Kortom, nog weinig wijzer gewordern. Heb de Haibike nog op m'n lijst, maar twijfel over een Sensa.

kino
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 apr 2008 00:45

kino 01 aug 2009 21:53

Zou eens naar Balk gaan in Nieuw Vennep, ga bijvoorkeur doordeweeks! Hebben veel staan in diverse prijsklassen en nog in de buurt van Aaalsmeer ook. En ze weten daar zeker ook wel wat leuke rondjes........Richting Mijdrecht, de Venen........ leuke tochtjes.
pinarellorules

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 02 aug 2009 03:05

Sensa's lijken mij overigens prima fietsen voor 'weinig' geld. Weinig poespas eraan, maar dat is maar net waar je van houd.

freusen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2009 23:49

freusen 02 aug 2009 10:51

Papalazarou schreef:Nadeel (voor mij), 20 versnellingen.....................


Zijn 20 versnellingen niet genoeg, wat ben jij wel niet van plan?
Papalazarou schreef:Ben ik toch niet zo happig om iets overjarigs aan te schaffen...................


Is een 'overjarige' fiets niet goed, rijdt die minder of zo?

FrankR

jell-ee
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 jun 2009 21:14

jell-ee 04 aug 2009 00:24

van de hai Q race ligt de prijs bij bv. 12go traing al op 999 vorrige week zaterdag. Nu zat in de aanbieding aantal fietsjes met ultegra onder de 1100

Plaats reactie