Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gezocht - Nieuw staal +/- 1000 euro

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 30 jul 2009 01:07

Forum,

Managment recap: Ik ben op zoek naar een ranke (stalen) racefiets, rond de 1000 euro voor mijn vrouw. Wat is een geschikte fiets ? Wat is de mening over de Kona Honky Tonk ? Wat zijn de mogelijkheden voor een nieuwe stalen fiets ? Voor tweedehands wordt Marktplaats afgestruind.

Korte intro: Sinds mijn vrouw tweeweeklijkse is gaan trainen, met goed resultaat, en na commentaar over dat een nieuwe fiets op zijn plaats is, "voldoet" haar tweehands Balk niet meer. Vooral de buiscommandeurs ziet ze vervangen door STI shifters.

Zodoende ben ik op zoek gegaan en kwam ik eerst aanzetten met Canyon, Focus, Ghost, Red Bull, Radon, Stevens, Cube etc. Je kent het wel. Allemaal merken met goede fietsen rond de 1000 euro. Voor wat meer geld heb een specieke damesfiets met de Ultegra short-reach shifters.

Echter, alle fietsen konden slechts lauwe reacties teweegbrengen. "Te dik; te opzichtig ; niet elegant".

Kona Honky Tonk

Afgelopen weekend waren we in Haarlem bij FM Bikeplant en kwamen we het volgende tegen: [img=http://www.konaworld.com/09bikes/large/ ... KYTONK.jpg]. Dit vind ze dus helemaal te gek.

De fiets kost 899 euro. Geen STI shifters, echter tegen een meerprijs van 100 euro kunnen twee 105 shifters geplaatst worden. Ik denk dan ook aan slechts 1 shifter voor achter (alla the Boss) en dan specifiek de Ultegra short reach. Ik weet niet, maar een Campa Veloce/Mirage shifter lijkt me ook mooi. Dat combineert goed met de rechter Tektro remhendel (optisch gezien). Echter, geen idee of dat combineert, Campa shifter met Shimano derailleur.

Nu heb ik wat vragen specifiek over deze fiets en over stalen fietsen in het algemeen.

Ten eerste over Kona. Ik lees positieve reacties over dit merk. Kan men dit beamen ? Verder las ik de volgende review en dan het volgende speciek over de wielen:
Unfortunately, grey clouds darken blue skies in the form of less than perfect wheels which, though laced with quality stainless spokes, were hampered by primitive rims lacking both a machined braking surface and a welded seam. Although the latter is of less importance, the former has become standard for even the cheapest rims. It’s especially critical in wet climates, as the raw aluminium exposed by milling provides a far superior surface for brake blocks than an anodised one. A simple set of Mavic MA3s or similar would transform the braking and boost confidence.
Dit volg ik dus niet helemaal. Iemand ?

Als laatste - kent iemand nog een reden deze fiets niet te kopen ? De trapas doet mj bv een beetje conservatief aan. Echter, het compact crackstel, vind ik weer mooi. Geen triple nodig. Ook vind ik de oogjes handig voor een bagagedrager.

Nieuwe staal

Gegeven de voorkeur van madame, kon er nu specifieker gezocht worden. Op marktplaats kunnen zo wat stalen (en titanium) op het scherm getoond worden, waarop ze wel gezien wil worden. Mocht het iets tweehands worden, dan vinden we wel wat.

Hiernaast wil ik ook kijken naar nieuwe stalen fietsen. Titanium nieuw is teveel geld. Dit forum lezende en gegeven bestaande kennis kom ik dan bij de volgende merken:

Regulier
* Kona dus
* Salsa

Nederland
* Van Herwerden
* Duell
* RIH (om de hoek)
* FM op de Koninginneeweg die nog verschillende stalen frames heeft hangen om op te bouwen. Kunnen we natuurlijk ook zelf.

Engels (maatwerk)
* Bob Jackson
* Genesis
* Mercian

Nu even kort wat vragen:
* Volgens is alles wat ik kan vinden boven het budget (1000 euro), behalve Kona - Heb ik iets gemist ?
* De engelse FM'ers, zoals Bob Jackson of Mercian. Wat is het idee ? Ga je er langs en laat je de heleboel aanmeten of zijn er ook mensen die dit op afstand doen en het telefonisch/elektronisch regelen ? Verder, volgens mij is dit voor mij ook allemaal boven ons budget, maar natuurlijk wel erg mooi.
* Schijfremmen op je racefiets - huh ?

Wat rest er nu nog aan nieuw staal ? Suggesties - Bedankt
what you get is what you see

100cols
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jan 2009 14:56

100cols 30 jul 2009 13:48

Wat geschikt is hangt af waar de fiets voor gebruikt gaat worden. In ieder geval is het frame niet heel licht, maar hoe belangrijk is dat in relatie tot de rijeigenschappen en de uitstraling?
Mijn mening over deze fiets is dat ik het een ontzettend leuke fiets vindt, zeker voor het geld, en dat Kona een merk is dat mij wel aanspreekt. Elders op dit forum staat dezelfde fiets maar dan opgebouwd met Ultegra (zie zoekfunctie).

Die review houdt in dat het remoppervlak van de velg dusdanig is afgewerkt dat het remvermogen met name bij nat weer achterblijft. Afgaand op die informatie zou ik daar dus afblijven.

Er is geen reden om deze fiets niet te nemen, behalve het bovenstaande, ik zou hem zelf alleen wel als los frame kopen en dan naar je eigen wensen en budget laten opbouwen. Ik meen dat het frame 369 kost, dat valt erg mee, als je een beetje slim inkoopt of een goede deal maakt met je FM moet je daar voor 1000 euro toch een leuke fiets van kunnen maken.

De andere merken die je noemt: Duell en Van Herwerden zijn zeker te duur. Salsa vind ik erg lelijk, de andere merken ken ik niet goed. Ik zou geen andere stalen fiets weten voor 1000 euro. Schijfremmen op een racefiets lijkt mij zinloos geweld.

Succes ermee en ik ben benieuwd naar de foto's (van vrouw en fiets)

fritshoeve
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48

fritshoeve 30 jul 2009 14:33

Leuk frame en zeker voor dat geld (als die 369 klopt). Ik denk niet dat je snel een dergelijk vergelijkbaar frame voor dat geld krijgt (of er zou toevallig een mooi NOS op de zolder van je FM moeten liggen, in de juiste maat) .

Als je zelf kunt opbouwen zou ik dat zeker doen; in deze "configuratie" vind ik de fiets wat donker en goedkoop overkomen. 2008 Campa groep (285 bij velo-motion), icm een setje vento's (niet heel klassiek, maar wel heel goed voor dat geld) levert m.i. een heel mooie fiets op. Ik zou dan overigens kiezen voor een wit zadel en stuulint.

Ben benieuwd wat het worden zal.
Frits

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 30 jul 2009 15:19

Vergeet al die sites/modellen maar.

Ga naar marten gerritsen van http://www.m-gineering.nl
http://www.m-gineering.nl/mindex.htm

Hij kan je al een op maat gemaakt stalen frame leveren voor E855.-

Je praat dus rechtstreeks met de maker en geen BS van eea. verkoop praatjesmaker.

Je kunt met een op maak gemaakt frame alles aangeven wat je in jouw fiets belangrijk vind, bv.
Comfort
Hoog/laag bracket.
Geometrie (sportief/toerist)
Diameter buis
Soorten mateiraal of combi van eea.
Soort stuurpen
Lugs of lugloos
Soort voorvork
Soort stuurpen
etc etc etc.

Alle dingen die werkelijk belangrijk zijn (en waren) voor vele jaren met plezier fietsen.

Mbt. die constante BS over gewicht.

Wat je altijd leest is het gewicht .......... wat je nooit leest is dat je het verloren terrein met bergop weer terug zult winnen gezien de hogere massa in de afzink .......

In het vlakke NL is gewicht zo wie so een BS discussie van alu/carbon om (nieuw)ijzer.

Succes.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 30 jul 2009 15:25

velo schreef:Vergeet al die sites/modellen maar.

Ga naar marten gerritsen van http://www.m-gineering.nl
http://www.m-gineering.nl/mindex.htm

Hij kan je al een op maat gemaakt stalen frame leveren voor E855.-

Je praat dus rechtstreeks met de maker en geen BS van eea. verkoop praatjesmaker.

Je kunt met een op maak gemaakt frame alles aangeven wat je in jouw fiets belangrijk vind, bv.
Comfort
Hoog/laag bracket.
Geometrie (sportief/toerist)
Diameter buis
Soorten mateiraal of combi van eea.
Soort stuurpen
Lugs of lugloos
Soort voorvork
Soort stuurpen
etc etc etc.

Alle dingen die werkelijk belangrijk zijn (en waren) voor vele jaren met plezier fietsen.

Mbt. die constante BS over gewicht.

Wat je altijd leest is het gewicht .......... wat je nooit leest is dat je het verloren terrein met bergop weer terug zult winnen gezien de hogere massa in de afzink .......

In het vlakke NL is gewicht zo wie so een BS discussie van alu/carbon om (nieuw)ijzer.

Succes.


Ik zie wel niet goed in hoe je met een frame van 855 euro nog een fiets opbouwt van rond de 1.000 euro...

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 30 jul 2009 16:13

velo schreef:Ga naar marten gerritsen van http://www.m-gineering.nl
http://www.m-gineering.nl/mindex.htm

Hij kan je al een op maat gemaakt stalen frame leveren voor E855.-

Je praat dus rechtstreeks met de maker en geen BS van eea. verkoop praatjesmaker.
Ik had de site gevonden. Goede toevoeging van het lijstje. Lijkt me geschikt, maar niet in mijn budget. Linkje heb ik wel opgeslagen, veel info !
Je kunt met een op maak gemaakt frame alles aangeven wat je in jouw fiets belangrijk vind, bv.
Comfort
Hoog/laag bracket.
etc etc etc.

Alle dingen die werkelijk belangrijk zijn (en waren) voor vele jaren met plezier fietsen.
Het is allemaal waar - echter, deze mogeljikheden hebben tot nu toe een prijskaartje wat niet binnen het budget past. Dit forum lezende, wordt aangegeven dat Bob Jackson & Mercian (ik vind dit trouwens erg mooi) goede opties zijn, ook de hoeveelheid fiets voor je geld. Echter, als ik kijk, beginnen de frames bij 700 pond. Dan weet ik nog niet hoe ik die fiets hier krijg, welk gedoe dit geeft bij de douane etc.
Mbt. die constante BS over gewicht.
Non-issue voor ons.

Dus er zijn wel nieuwe opties in staal (en titanium), maar gegeven de niche-market, zijn er weinig eenvoudige opties. Er zijn veel maatwerk oplossingen, maar weinig eenvoudige back-to-basic, what you see is what you get, degelijke stalen fietsen. En zeker niet titanium. Of zie ik iets over het hoofd ?
what you get is what you see

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 30 jul 2009 16:16

Ik ga eens kijken of dit frame/frame-set los verkrijgbaar is, en welke opties er dan zijn. Ik heb wel een afmontage in mijn hoofd (groep/wielen). Weet nog niets wat betreft compact-cranck tezamen met trasp as, zadelpen, stuurpen, stuur. Op onderzoek !!

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
what you get is what you see

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 31 jul 2009 14:01

100cols schreef:Wat geschikt is hangt af waar de fiets voor gebruikt gaat worden. In ieder geval is het frame niet heel licht, maar hoe belangrijk is dat in relatie tot de rijeigenschappen en de uitstraling?
Gebruik zal zijn:
* Damestraining (2-3x per week) (hier leer je niet een dame te zijn, maar fietsen...)
* Wellicht koersen - de eerste koers moet nog komen
* Zomers met bagagedrager + bagagefietsen
Mijn mening over deze fiets is dat ik het een ontzettend leuke fiets vindt, zeker voor het geld, en dat Kona een merk is dat mij wel aanspreekt. Elders op dit forum staat dezelfde fiets maar dan opgebouwd met Ultegra (zie zoekfunctie).
Ik had dat draadje gevonden: http://forum.fiets.nl/topic.asp?sort=&page=6&TID=16727. De frames waren te koop bij bike2build, maar niet meer. De frames zijn wel los verkrijgbaar, dus ik denk ook via een Kona FM direct bij Kona te bestellen (Kapitein A'dam en Bikeplanet). Echter de stock lijkt uitverkocht....

In de thread staat ook een afbouw met CXP-33's, Ultergra & Ritchey. Geil !

Ook iets over korte/lange remhoeven. Ik zie hier ook dat de wielmaat voor de fiets zoals hierboven 700 is. Kleiner dat 28 inch lijkt mij. Of zie ik dit verkeerd.

Verder zijn de framesets via Amerikaanse sites te bestellen (335 dollar), maar lijken uitverkocht.... Jammer....

Ik begrijp wel dat er op dit forum een en ander is gepost over het importeren uit Amerika. Op onderzoek !

Ook nog - de frames blijken kort en hebben op het eerste gezicht een enigzins lange balhoofdbuis. Goed voor een dame.

Ciao !
what you get is what you see

zurich
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jul 2005 19:31

zurich 31 jul 2009 15:16

velo schreef:
Mbt. die constante BS over gewicht.

Wat je altijd leest is het gewicht .......... wat je nooit leest is dat je het verloren terrein met bergop weer terug zult winnen gezien de hogere massa in de afzink .......


Dat is natuurlijk onzin/BS. Gewicht is veel belangrijker bij de klim dan bij de afdaling

100cols
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jan 2009 14:56

100cols 31 jul 2009 15:23

Ook iets over korte/lange remhoeven. Ik zie hier ook dat de wielmaat voor de fiets zoals hierboven 700 is. Kleiner dat 28 inch lijkt mij. Of zie ik dit verkeerd.


Ik dacht dat 700 28 inch is en 650 26 inch, maar ik kan dat verder niet uitleggen.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 31 jul 2009 16:22

ChouChou schreef:
Gebruik zal zijn:
* Damestraining (2-3x per week) (hier leer je niet een dame te zijn, maar fietsen...)
* Wellicht koersen - de eerste koers moet nog komen
* Zomers met bagagedrager + bagagefietsen


Als je eenmaal wat gaat trainen op een fiets ga je er toch vrij snel achterkomen dat je het meest gebaat bent bij een relatief lichte fiets. Nu een nieuwe fiets kopen die eigenlijk een beetje aan de zware kant is zou een misser zijn mijns inziens. Ik kan het gewicht van de Kona in deze configuratie niet direct achterhalen maar denk dat ie best wel wat weegt. Misschien iets om op te letten.

Kona heeft een vriendelijk ogende, fris en leuk uitziende sportieve fiets neergezet met als doelgroep 'beginners'. Wil je echter wat serieuzer gaan fietsen? zou ik lekker naar een modernere fiets kijken.

De zienswijze van je vrouw is voortkomend uit?
ja wat? misschien weinig kennis over materialen?
De oversized buizen van een aluminium fiets zijn functioneel.
Juist door de buizen oversized in diameter te maken kan men met minder materiaal dunwandige sterke buizen maken. Andere vormen in alu of carbon fietsen die niet lijken op traditionele ronde dun ogende buizen zijn overwegend functioneel en bedoeld op het meeste te halen uit het betreffende materiaal, waar het gaat om gewicht, stijfheid, etc. Wie hier iets over weet kijkt in de regel anders naar fietsen dan iemand die weinig tot niets weet. (Mensen die iets weten over materialen en hoe ze toegepast zijn in fietsen kunnen ook daarin een stukje schoonheid zien)

Jouw vrouw en ook anderen mogen van mij best zo'n retro aandoende fiets mooi vinden maar ze heeft nu een oude fiets en wil een nieuwe. Ik zou adviseren kies dan een fiets die het meeste waar voor je geld geeft en zo goed mogelijk bij je doel past. Eentje die voor rond de 1000 euro de meeste vooruitgang is kwa rijeigenschappen tegenover die oude fiets, ipv je te concentreren op een fiets die voornamelijk fris oogt.

NB De Kona is momenteel te koop voor prijzen tussen de 800 en 900 euro


#

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 31 jul 2009 18:18

-Divo- schreef: Als je eenmaal wat gaat trainen op een fiets ga je er toch vrij snel achterkomen dat je het meest gebaat bent bij een relatief lichte fiets. Nu een nieuwe fiets kopen die eigenlijk een beetje aan de zware kant is zou een misser zijn mijns inziens. Ik kan het gewicht van de Kona in deze configuratie niet direct achterhalen maar denk dat ie best wel wat weegt. Misschien iets om op te letten.
Ik weet dat de Kona wat meer weegt. Ik gok dat het frame 2 kg is + 0.5 voor de voorvork. (Wilde gok - kan gewicht niet achterhalen). Dit is 1 kg meer dan frameset van 1,5 kg. Nu geloof ik niet dat het in deze kg gaat zitten. Ik wil wel geloven dat lichte wielen veel kunnen uitmaken (Neutron was het toch)
Divo schreef:De zienswijze van je vrouw is voortkomend uit?
ja wat? misschien weinig kennis over materialen?
Hmmm, ik denk niet dat dit haar gaat overtuigen. Iets meer takt zou ik zeggen.

Divo- schreef:De oversized buizen van een aluminium fiets zijn functioneel.
Juist door de buizen oversized in diameter te maken kan men met minder materiaal dunwandige sterke buizen maken.
Check - is bekend...
Divo- schreef:Wie hier iets over weet kijkt in de regel anders naar fietsen dan iemand die weinig tot niets weet. (Mensen die iets weten over materialen en hoe ze toegepast zijn in fietsen kunnen ook daarin een stukje schoonheid zien)


Ik hoor dit, en dit is ook precies het eerste waarmee ik op de proppen kwam. Echter, dit resulteert in een vies gezicht dus.

Dus wellicht is de vraag dan - jou commentaar overwegende - wat dan wel ? Tweehands titanium lijkt mij dan...

Kijk, met een nieuwe fiets moet je wel naar je schuur/slaapkamer/woonkamer (waar je dat ding ook neerzet) lopen en het gevoel krijgen, daar staat iets geweldigs. Daar ga ik ff een uurtje naar staren. Je moet een foto van je fiets willen posten op Internet. Trots paraderen. Je kent het wel. Dat gaat gewoon niet gebeuren op een 12 in een dozijn, schuif maar door, mijn-buurman-heeft-er-ook-een Cube/Canyon/etc. (heb ik trouwens geen problemen mee).

Haar fietsplezier zit volgens mij (in willekeurige volgorde) in een mooie fiets, sti shifters, makkelijk schakelen, een goed zadel, een goede geometrie/afstelling, goede schoenen, lekkere kleding.

Op een fietsje dat zij mooi vind rijdt ze ook weer 1 km/hr harder, zeker weten.

ps Het liefst blijft ze rijden op d'r oude Balkje van 85 euries en ze rijd na een half seizoen trainen 80% van de dames er af. Na Limburg mooiste, Steven Rooks classic & een tochtje naar Venetie heb ik nog geen klachten gehad over gewicht ;).

Nou ja, is wel duidelijk denk ik.
what you get is what you see

Plaats reactie