Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Out-of-the-box denken mbt fietsen

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2328
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 13 sep 2009 02:30

fizik schreef:
Buzz schreef:On topic: ik vraag me weleens af waarom veldrijders geen mountainbikestuur gebruiken. Naar mijn idee stuurt een flatbar (met barends) eenvoudiger dan met de handen bovenop de remgrepen. Bovendien wordt er zelden onderin de beugel vastgepakt.


Interessante vraag. Ik denk dat een recht stuur je veel te veel rechtop zet. Je zit met je handen op de grepen toch wat verder naar voren. Eigenlijk een verlengde stuurpen, door het naar voren stekende stuur.

Ja, het is uiteraard niet alleen een kwestie van sturen verwisselen. Ga er voor het gemak even vanuit dat een frame met een langere bovenbuis en/of stuurpen gebruikt wordt, en dat dezelfde sportieve houding dan weer mogelijk is.

peter30
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 mei 2009 17:29

peter30 13 sep 2009 11:11

Triathlon sturen zoals eerder geopperd zijn verboden omdat deze voor veel valpartijen in het peleton zorgde. Zo werden ook de 3 of 4 spaaks wielen verboden, te gevaarlijk bij valpartijen.

Kortom veiligheid is ook een belangrijk onderdeel van een fiets ontwerp. je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je in een peleton moet rijden waarbij je kort op elkaar zit en snel moet kunnen reageren. Sinds bij Triathlon stayeren is toegestaan zie je daar ook steeds meer 'normale' fietsen ipv tijdrit fietsen.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 13 sep 2009 14:52

Buzz schreef:
fizik schreef:
Buzz schreef:On topic: ik vraag me weleens af waarom veldrijders geen mountainbikestuur gebruiken. Naar mijn idee stuurt een flatbar (met barends) eenvoudiger dan met de handen bovenop de remgrepen. Bovendien wordt er zelden onderin de beugel vastgepakt.


Interessante vraag. Ik denk dat een recht stuur je veel te veel rechtop zet. Je zit met je handen op de grepen toch wat verder naar voren. Eigenlijk een verlengde stuurpen, door het naar voren stekende stuur.

Ja, het is uiteraard niet alleen een kwestie van sturen verwisselen. Ga er voor het gemak even vanuit dat een frame met een langere bovenbuis en/of stuurpen gebruikt wordt, en dat dezelfde sportieve houding dan weer mogelijk is.



Dan wordt het frame weer erg lang en dus minder wendbaar...

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 18 sep 2009 00:23

Ok nog eentje waar ik me al een tijdje over verbaas:

Een golfbal is voorzien van tientallen kleine holletjes. Doordat de lucht daar gaan wervelen wordt de luchtweerstand van de bal verlaagd. In de schaatssport is dit ook al een tijdje gemeengoed. Maar ik heb nog nooit een zadelpen of helm gezien die is voorzien van ribbeltjes die de luchtweerstand verlagen. Waarom niet?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 sep 2009 00:25

Afbeelding

:D

En wat die zadelpen betreft: misschien heb je Zipp op een idee gebracht.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fietspret
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2009 11:29

fietspret 21 sep 2009 19:06

Aristos schreef: "*Als carbon zoveel beter is dan aluminium, waarom maken ze er dan geen vliegtuigen van? Kortom, aluminium is beter (hierbij wordt ik niet geblokkeerd door enige materiaalkennis)."

Reactie: Vliegtuigen worden wel degelijk van carbon gemaakt, de Boeing 787 Dreamliner heeft een romp die vervaardigd is uit dit composietmateriaal. Dit vliegtuig moet nog wel zijn eerste vlucht maken, maar Boeing heeft al dik 500 orders voor dit ding.
Verder gebruikt de kleine luchtvaart meer en meer carbon. Aluminium is zeker in de luchtvaart niet beter, het is gevoeliger voor scheurvorming en vermoeiing en levert zwaardere (minder lichte) constructies op.
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 sep 2009 19:19

Buzz schreef:[Iets meer on topic: ik vraag me weleens af waarom veldrijders geen mountainbikestuur gebruiken. Naar mijn idee stuurt een flatbar (met barends) eenvoudiger dan met de handen bovenop de remgrepen. Bovendien wordt er zelden onderin de beugel vastgepakt.


Omdat het stuur krom moet zijn!! En er word weldegelijk vaak in de beugels gereden.

t-kops
Forum-lid
Berichten: 398
Lid geworden op: 17 feb 2009 23:09

t-kops 21 sep 2009 21:06

japie carbon schreef:
Buzz schreef:[Iets meer on topic: ik vraag me weleens af waarom veldrijders geen mountainbikestuur gebruiken. Naar mijn idee stuurt een flatbar (met barends) eenvoudiger dan met de handen bovenop de remgrepen. Bovendien wordt er zelden onderin de beugel vastgepakt.


Omdat het stuur krom moet zijn!! En er word weldegelijk vaak in de beugels gereden.


dat is juist de uitdaging van veldrijden, anders zou iedereen die crosst wel gaan mountainbiken en zou veldrijden niet bestaan.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 sep 2009 21:25

Nee hoor, want je bent met een crossfiets echt wel 't snelste. Probleem van een mtb stuur bij de start is al dat je door veel gaten niet meer heen kunt sturen omdat 't stuur te breed is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ttinnman
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 aug 2009 00:17

ttinnman 21 sep 2009 21:53

als er ooit een nog groenere tour moet komen is dit misschien wel wat.
http://corvusart.com/blog/2008/08/08/recycle-bike/

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 21 sep 2009 23:40

fietspret schreef:Aristos schreef: "*Als carbon zoveel beter is dan aluminium, waarom maken ze er dan geen vliegtuigen van? Kortom, aluminium is beter (hierbij wordt ik niet geblokkeerd door enige materiaalkennis)."

Reactie: Vliegtuigen worden wel degelijk van carbon gemaakt, de Boeing 787 Dreamliner heeft een romp die vervaardigd is uit dit composietmateriaal. Dit vliegtuig moet nog wel zijn eerste vlucht maken, maar Boeing heeft al dik 500 orders voor dit ding.
Verder gebruikt de kleine luchtvaart meer en meer carbon. Aluminium is zeker in de luchtvaart niet beter, het is gevoeliger voor scheurvorming en vermoeiing en levert zwaardere (minder lichte) constructies op.


De ontwikkeling van de carbon delen van de Dreamliner gaat ook niet zonder slag of stoot begrijp ik uit diverse bladen.
Teveel onbekende factoren over de gedragingen van carbon zal de reden wel zijn dat het nog niet echt doorbreekt.
Ervaringskennis vergaren kost nu eenmaal veel tijd.
Zij is ook tegen

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 22 sep 2009 01:27

Scepticus schreef:Afbeelding

:D

En wat die zadelpen betreft: misschien heb je Zipp op een idee gebracht.



Op welke punten veroorzaak je nou ontzettende "drag"? Ik stel me voor dat achter je billen de meeste weerstand zit. Waarom dan geen fietsbroek met van die "wervelstrippen" zoals de schaatsers al gebruiken?
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Plaats reactie