Out-of-the-box denken mbt fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
baron062 schreef:Ten eerste: UCI sucks!
In ieder geval kwa beperkte regelgeving, maar daarmee vertel ik natuurlijk niets nieuws.
Niet akkoord!!
UCI sucks als het op het vlak van innovatie aankomt maar daarvoor zijn ze er niet. Op een bepaald moment (Moser en O'Bree om er twee te noemen) was de machine belangrijker geworden dan de berijder. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een fysieke sport als wielrennen. Daarom hebben ze alles aan banden gelegd zodat iedereen met min of meer dezelfde middelen streed.
Niets houdt er de fietsindustrie echter tegen om innovatief te zijn en met UCI not legal materiaal naar buiten te komen. Probleem met racefietsen is echter dat er opgekeken wordt naar de fietsen van de profs die aan die UCI-regels moeten voldoen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Volgens mij zijn de regels ook zo streng om er voor te zorgen dat niet de persoon met het meeste geld (en dus de beste fiets) wint. Dus toestanden zoals er nu in de formule 1 heersen. Hierdoor blijkt het fietsen voor iedereen toegangkelijk.
Zo kan bijna iedereen de fiets aanschaffen met exact de afmontage zoals rabobank er mee rijd. (op eurobike stond deze er met een prijskaartje van 7999 euro).
Zo kan bijna iedereen de fiets aanschaffen met exact de afmontage zoals rabobank er mee rijd. (op eurobike stond deze er met een prijskaartje van 7999 euro).
De breedte van het stuur wordt deels bepaald door je anatomie en deels door het al of niet voorhanden zijn van schouderblessures. Een smal stuur geeft veel meer druk op de schouders. Mankeert daar niks aan dan is er geen probleem, heb je schouderklachten dan zul je een breed stuur moeten hebben.
Cardan aandrijving op de racefiets (denk aan een carbon stang, stuk lichter dan een ketting, verschillende tandwielverhoudingen voor het schakelen, geen onderhoud etc)? 2 wiel aandrijving voor de MTB (voordeel op een modderig parcours?) Ach, volgens mij is er nog wel wat te experimenteren...maar of het echt iets gaat opleveren? Wat mij altijd opvalt is dat het basic design van de wielrenfiets niet zo sterk veranderd is de afgelopen 70 jaar: blijkbaar is het gewoon een goed concept!
Groet
Groet
een smal stuur vind ik ook echt geen optie. dan kan je nooit lekker sturen, je hebt, zeker in criteriums, meer aan goed kunnen sturen (meer zekerheid, meer vertrouwen, dus harder door de bochten kunnen), dan aan het geringe aerodynamische voordeel. ook zal het denk ik in sommige gevallen, hoge snelheden, zelfs problemen opleveren met het houden van je rijlijn ivm te kleine hefboom.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1747
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
CVT in combinatie met een soort van Dualogic.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ijzeren Briek schreef:baron062 schreef:Ten eerste: UCI sucks!
In ieder geval kwa beperkte regelgeving, maar daarmee vertel ik natuurlijk niets nieuws.
Niet akkoord!!
UCI sucks als het op het vlak van innovatie aankomt maar daarvoor zijn ze er niet. Op een bepaald moment (Moser en O'Bree om er twee te noemen) was de machine belangrijker geworden dan de berijder. Dat kan nooit de bedoeling zijn van een fysieke sport als wielrennen. Daarom hebben ze alles aan banden gelegd zodat iedereen met min of meer dezelfde middelen streed.
Niets houdt er de fietsindustrie echter tegen om innovatief te zijn en met UCI not legal materiaal naar buiten te komen. Probleem met racefietsen is echter dat er opgekeken wordt naar de fietsen van de profs die aan die UCI-regels moeten voldoen.
Ik chargeer, dat is duidelijkpeter30 schreef:Volgens mij zijn de regels ook zo streng om er voor te zorgen dat niet de persoon met het meeste geld (en dus de beste fiets) wint. Dus toestanden zoals er nu in de formule 1 heersen. Hierdoor blijkt het fietsen voor iedereen toegangkelijk.
Zo kan bijna iedereen de fiets aanschaffen met exact de afmontage zoals rabobank er mee rijd. (op eurobike stond deze er met een prijskaartje van 7999 euro).
@Ijzeren briek en Peter30:
Het zou mij niet verbazen indien er wat druk is uitgeoefend door de industrie om deze maatregelen te nemen: Een onbekende schot die met zijn zelf in elkaar gelaste rig even een uurrecord scherper zet, dat is natuurlijk tegen het zere been. Ik kan mij geen andere reden bedenken waardoor het verbod op Obree achtige sturen en andere innovatie te verbieden. Men moet rijden op wat de industie maakt, en zijn geld mee verdient. Jammer, want uitzonderingen daar gelaten, zijn het geen visionairs, maar willen ze gewoon geld verdienen. Marketing is dan een groot goed. Hoe verkoop je een, nuchter bekeken, nutteloos idee voor revolutionair? Door de profs erop te laten rijden, jawel.
De sport goedkoper maken doe je niet door innovatie te verbieden, talent komt vanzelf boven drijven. Daarnaast hoeft innovatie niet de wereld te kosten, zie Obree en Moser (of een beetje ligfiets natuurlijk). De Lotus fiets van Boardman, en later ook de Pinarello's zijn een ander verhaal. Maar het idee lag er al.....
De grap is natuurlijk dat hoe smaller je het veld maakt waarbinnen je je mag bewegen, des te meer moeite je moet doen om de grenzen op te zoeken.
Daarbij: als het dan om de atleet gaat en niet om het materiaal zou ik wel een eenheidsklasse willen voorstellen: Alleen nog maar fietsen uit PBY materiaal, noppen banden op gelijke druk, en voorgeschreven zithoudingen/ geometrieen. Iedereen gelijke kansen.
baron062 schreef: Daarbij: als het dan om de atleet gaat en niet om het materiaal zou ik wel een eenheidsklasse willen voorstellen: Alleen nog maar fietsen uit PBY materiaal, noppen banden op gelijke druk, en voorgeschreven zithoudingen/ geometrieen. Iedereen gelijke kansen.
Keirin dus!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dogestyle schreef: 2 wiel aandrijving voor de MTB (voordeel op een modderig parcours?) Groet
Dat is al eens geprobeerd.
Ik heb het ooit eens in 02-bikers gezien.
Dat er zo weinig verandert heeft volgens mij vooral te maken met de beperkingen van de UCI.
De professionele wedstrijdrijders zijn eigenlijk de opiniemakers waaraan de rest van de fietsers zich spiegelen / volgen.