Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

traptechniek

olleranip
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 02 nov 2006 21:01

olleranip 06 okt 2009 16:35

ajhoff schreef:Wat betreft stoempen, het levert op korte termijn wel meer kracht op maar probeer het maar eens 50km vol te houden :D Uit oogpunt van efficiency lijkt mij een vloeiende beweging beter.


Je gebruikt meer spieren, dus idd efficiënter.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 okt 2009 17:08

Ja feitelijk wordt dan dus de hoeveeelheid kracht die nodig is over meerdere spieren verdeeld waardoor er per spier minder kracht geleverd hoeft te worden en de last minder zwaar is?
Is het ook zo dat door vloeiend te bewegen ik mijn houding van de rest van mijn lichaam stiller kan houden en ik minder verlies?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 06 okt 2009 18:20

rob74 schreef:Niet rond trappen op een rollenbank maar stoempen levert een instabiele fiets op.
Stoempen in de zin van 'harken', 'vierkant draaien', 'ploeteren': bijna niet te doen op de losse rollen.

Stoempen in de zin van de grote plaat rondduwen: heel goed te doen op de rollenbank. (Maar dan moet je dus wel vloeiend trappen.)

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 06 okt 2009 18:28

rob74 schreef:Maar je zet staand wel meer kracht. Dus of rondtrappen nu echt beter is?...... het fietst wel rustiger.


Uiteraard kun je staand meer kracht zetten, zwaartekracht en je lichaamsgewicht helpen mee om op het pedaal te drukken. terwijl als je zit de kracht uit je benen komt en het volgens mij ook nog afhangt hoe sterk je buik/rug/torso is om die kracht op het pedaal over te kunnen brengen, heeft naar mijn idee dus niet zo heel veel te maken met mooi rond trappen.

Hoewel als je efficient trapt en minder kracht per spiergroep levert dan zal je bovenlichaam ook minder sterk hoeven te zijn om die krachten aan te kunnen denk ik.

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 06 okt 2009 18:40

Als beginner ben ik al sinds mijn eerste ritjes bewust bezig met mijn techniek. Zeker als beginner probeerde ik al snel hetgeen je tekortkomt aan 'inhoud' te compenseren met kracht. Ik heb steeds geprobeerd om toch de techniek te laten prevaleren boven op louter kracht het tempo hoog houden. Dan maar wat minder gemiddelde maar wel op techniek. Dus niet meer naar de gemiddelde kijken tijdens de rit maar focus op je zithouding en traptechniek. Ik ben ervan overtuigd dat dit, zeker nu ik langere ritten maak, mijn gemiddelde juist hoger doet uitkomen.
Ik fiets dus ik besta.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 06 okt 2009 18:58

Stoempen (in de zin van zoals Bruco het omschrijft) is wel effectiever (meer kracht), maar efficiënter over het geheel genomen? Zoals gezegd als je 50 of voor mijn part 100km, wilt fietsen is soepel ronddraaien beter vol te houden dan stoempen lijkt mij. Al moet ik toegeven dat ik dan ook niet zo'n hele beste conditie heb :rolleye:

Hangt dus een beetje van je doel af. Tijdens een tijdrit is stoempen waarschijnlijk de beste (meest efficiënte en effectieve) oplossing, tijdens een lange rit is soepel rijden waarschijnlijk beter. Je gaat dan efficiënter met je krachten om, ook al is de totale efficiëncy van het spiergebruik wat minder.

Lijkt mij althans.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 okt 2009 20:31

Bleek schreef:Dit artikel keurt het trekken af, wel 'modder van je schoen afvegen' bij 180 graden - maar daarna geen trekbeweging maken.

Interessant.


ik ben zo flauw vandaag, laat maar ik zeg niets, in een vrouwen forum kom je dit niet tegen hoor....
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 06 okt 2009 20:52

superrose schreef:ik ben zo flauw vandaag, laat maar ik zeg niets, in een vrouwen forum kom je dit niet tegen hoor....

A dirty mind is a joy forever :D

deadelaarvanutreg
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:34

deadelaarvanutreg 06 okt 2009 22:12

Hoeveel is de bijdrage van "enkelen" op de efficientie?
Hierbij til je toch de hakop bij omhoog gaan en juist naar beneden bij neergaan?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 okt 2009 22:41

Dit lijkt wel een vechtsportwebsite.
"Met zijn, door jaren trainen verkregen, geperfectioneerde traptechniek, stoempte hij zijn tegenstander tegen zijn harses."

waterman
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 16 jan 2007 18:24

waterman 07 okt 2009 00:12

Ik heb ervaren dat met souplesse rijden, het mooi ronddraaien efficienter is. Daar heb ik
echter nog verschillen in ronddraaien gemerkt. In het zadel even vaart maken, duw en
trek ik aan de pedalen, zo soepel mogelijk. Het kost wel meer energie, het traint ook je
hamstrings.
Maar de andere manier om km's soepel te rijden, trek ik niet aan het pedaal, maar til het
gewicht eruit van mijn been, dus de weerstand wegnemen, voor het duwende been.
Als dat goed aangewend is, heeft dat de beste voordelen lijkt mij.
Bij bepaald klimwerk is de traptechniek weer anders heb ik ervaren.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 07 okt 2009 15:15

rob74 schreef:
Bruco schreef:Rijden op de 'losse rollen' (rollenbank) geeft je ook inzicht in je traptechniek. Als je niet 'rond trapt', merk je dat direct aan de 'wegligging' van je fiets.

Dit komt mij bekend voor. Niet rond trappen op een rollenabank maar stoempen levert een instabiele fiets op. Je kunt ook niet staand klimmen op een rollenbank; dat is een garantie om eraf te donderen. Maar je zet staand wel meer kracht. Dus of rondtrappen nu echt beter is?...... het fietst wel rustiger.


Je kunt zelfs sprinten op een rollenbank (E-motion)!!! E-motion rollers
Maar "ankling" is een fenomeen, zelfs onder profs kan niet iedereen dit.
In principe is het rijden volgens hakken/tenen, je duwt je voet naar beneden met je hakken omlaag, op het onderste punt, zgn. dode punt trek je met je tenen je pedaal weer omhoog (oa hamstrings) en vice versa.
Het dode punt echter is een constante factor. Shimano probeerde dit te veranderen door het Biopace/ovale tandbladen waarbij we tegenwoordig de verbeterde en bio-gepositioneerde bladen hebben (je kunt ze naar eigen inzicht instellen binnen het bereik) van Rotor.
Effectief? Wanneer je op een vlakke weg rijdt is je dode punt precies onderaan en bovenaan (net als bij spaakspanning/wielbelasting), maar tijdens een stijle klim veranderd dit en gebruik je bepaalde spieren anders.
Wanneer het nl. omhoog gaat zul je meer naar voren gaan zitten en "trek/werk" je meer met je rug en je hamstrings.
Ook dit is persoonlijk meer of minder, want niet iedereen is een klimmer of sprinter.
Het blijven leuke biokinetische speeltjes, geef mij maar ronde bladen met een goede techniek!
Ook leuk op utube. Fietstechniek
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

Plaats reactie