Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

traptechniek

bertvk
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 okt 2009 20:58

bertvk 05 okt 2009 22:18

In mijn wielerclub hoor ik mijn ploegmaats veel praten over de traptechniek. Is er een manier om de pedalen efficiënter rond te krijgen en verschilt dit van vlak t.o.v hellingen? Is het verschil als je erop let echt zo groot?
handinhand baal

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 05 okt 2009 22:26

Een mooie methode om goed te duwen en trekken is je concentreren op mooie cirkels. Een aardige methode om het te trainen is om je fiets in een tacx te hebben staan en 1 voet uit te klikken en die op een krukje laten rusten of zo. Met de voet die je hebt ingeklikt ga je nu cirkels maken. Je moet nu wel trekken aan je pedaal om het cirkeltje goed rond te maken.

De basis is normaal om je voet verder evenwijdig aan de grond te laten bewegen, alleen is dat per persoon verschillend wat er prettig wordt gevonden. Er zijn er ook die de voet bij het omhoogtrekken met de neus naar beneden hebben en bij naar beneden duwen met de neus omhoog.
bertvk schreef: Is het verschil als je erop let echt zo groot?
Het bewust trainen van deze techniek is om er voor te zorgen dat het uiteindelijk vanzelf gaat. Oftewel, het verschil moet groot zijn door er uiteindelijk niet meer op te hoeven letten :)

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 06 okt 2009 11:35

Door de weeks rij ik z'on 2-3 keer per week met de racefiets/atb naar het werk. Het is een stukje van drie kwartier rijden en terug naar huis wil ik ook weleens een ommetje maken. Bijna elke rit trek ik, zoals 'pfff' ook aangaf, een van de voeten eruit (en deze gewoon laten hangen) en dan ronddraaien maar met een voet. Dat wissel ik dan een paar keer om. Begin wel met een makkelijk rond te draaien verzet. zorg dat je mooi rond draait zonder horten en stotten.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2009 11:44

bertvk schreef:Is het verschil als je erop let echt zo groot?


JA

Het verschil tussen een fietser en een wielrenner is: "een fietser duwt zijn pedalen naar beneden en een wielrenner draait zijn pedalen rond". Tijdends de hele cirkel van de pedaalslag levert een wielrenner kracht. De fietser levert alleen kracht als hij het pedaal naar beneden duwt (dat is dus maar ongeveer 30 % van de totale cirkel). Het scheelt dus zeker veel.
Live fast; die young. mijn blog

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 06 okt 2009 12:12

Levert trekken echt zoveel meer rendement op? Volgens mij is de het duwen hetgeen de meeste kracht en rendement oplevert. Het trekken als middel om meer kracht op te leveren zie ik ten opzichte van het duwen niet zo. Of levert dit wel veel rendement op ten opzichte van de inspanning?

Het gewicht van het opgaande pedaal halen lijkt me daarentegen wel weer efficiënt. Gewicht op dat pedaal werkt tegen aan het neergaande moment op het andere pedaal.

Ik baseer mijn vraag met name op volgende link: POSE Cycling technique

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2009 12:20

Met duwen op een pedaal kun je idd de meeste kracht zetten. Veel meer dan met trekken. Maar met duwen EN trekken tegelijkertijd lever je gewoon meer kracht. En ook op het dode moment van de pedaalslag kun je kracht zetten door je pedaal als het ware te laten slepen. Door je pedalen goed rond te draaien kun je veel winnen dan door alleen maar te duwen.
Live fast; die young. mijn blog

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 06 okt 2009 12:43

Dit artikel keurt het trekken af, wel 'modder van je schoen afvegen' bij 180 graden - maar daarna geen trekbeweging maken.

Interessant.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 06 okt 2009 13:05

Bleek schreef:Dit artikel keurt het trekken af, wel 'modder van je schoen afvegen' bij 180 graden - maar daarna geen trekbeweging maken.

Interessant.


Volgens mij keurt dit artikel ook de one legged exercises af.

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 06 okt 2009 13:21

Rijden op de 'losse rollen' (rollenbank) geeft je ook inzicht in je traptechniek. Als je niet 'rond trapt', merk je dat direct aan de 'wegligging' van je fiets.

edwinfe
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 17 okt 2005 00:03
Locatie: Pijnacker

edwinfe 06 okt 2009 15:55

als je met 1 trapper trapt dan zul je ook beter je hiel naar beneden gaan duwen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2009 16:01

Bruco schreef:Rijden op de 'losse rollen' (rollenbank) geeft je ook inzicht in je traptechniek. Als je niet 'rond trapt', merk je dat direct aan de 'wegligging' van je fiets.

Dit komt mij bekend voor. Niet rond trappen op een rollenabank maar stoempen levert een instabiele fiets op. Je kunt ook niet staand klimmen op een rollenbank; dat is een garantie om eraf te donderen. Maar je zet staand wel meer kracht. Dus of rondtrappen nu echt beter is?...... het fietst wel rustiger.
Live fast; die young. mijn blog

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 06 okt 2009 16:28

Gecombineerd zeggen POSE en het artikel zeggen dus in feite dat je moet streven naar een vloeiende, rondgaande beweging waarbij het neergaande been zorgt voor de aandrijving. POSE stelt hierbij dan nog dat het omhoog bewegende been wel opgetild moet worden, maar dat je er niet aan moet trekken.

Klinkt eigenlijk wel logisch. Vloeiende overgang van aandrijving naar omhoogkomen been, geen "tegendruk" van het niet aandrijvende been.

Wat betreft stoempen, het levert op korte termijn wel meer kracht op maar probeer het maar eens 50km vol te houden :D Uit oogpunt van efficiency lijkt mij een vloeiende beweging beter.

Volgende rit maar eens experimenteren hiermee.

Plaats reactie