Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek 1500 voor een beginnende fietser

braid
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:30

braid 24 okt 2009 20:24

Hey mensen,

Na een erg geslaagde fietsvakantie en een aantal lessen spinning heb ik besloten me verder te verdiepen in de wielersport. Aangezien ik hier helemaal nieuw in ben leek het me wel verstandig wat advies in te winnen over een mogelijke fiets aankoop. Nu kan ik voor 500 euro aan een trek 1500 komen, is dit een redelijk instap fiets voor die prijs? Waar moet ik op letten als ik de fiets ga bekijken? (2ehands exemplaar). Alvast bedankt voor de reacties!

mvg,

Niels

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 24 okt 2009 20:30

Lastig te zeggen of het een redelijke prijs is, is afhankelijk van de leeftijd en de staat uiteraard, en de afmontage. Maar als je eens de tijd neemt en het forum een beetje doorneust, kom je genoeg te weten. Succes!
Eenvoud kenmerkt het ware.

pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

pfff 24 okt 2009 20:41

Een 1500 heeft volgens mij Ultegra wat op zichzelf een goede groep is, als er tienduizenden kilometers mee is gefietst kan die groep heel goed aan z'n eind zijn, maar in de meeste gevallen zal dat wel meevallen. Frame goed bekijken op beschadigingen, draaiende delen op speling onderzoeken. De tandwielen nakijken op slijtage (anders heb je de eerste vervolginvestering te pakken, een cassette hoeft niet heel duur te zijn, maar toch)

Of de prijs goed is hangt af van de staat van de fiets en zeker zo belangrijk, is de maat van de fiets goed voor je.

braid
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 okt 2009 14:30

braid 24 okt 2009 20:57

Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb het forum ondertussen redelijk door gewerkt, wat mij behoed heeft voor de aanschaf van een fiets met sora groep:). Kon echter niets specifiek vinden over de 1500, vandaar deze post.
@ pfff: Bedankt voor de tips, ga er zeker op letten bij de aankoop!

Het gaat trouwens om shimano 105 groep en een 5 jaar oud frame, volgens de eigenaar zijn alle versleten onderdelen afgelopen zomer vervangen.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 25 okt 2009 10:51

Braid,

Een oudcollega van mij die 130 kg weegt heeft ook als eerse fiets de 1500 gehad. Ikzelf heb de trek 2000 en ben er zeer zeer tevreden over. Ik ga hem wel inruilen binnenkort want ik heb mijn zinnen gezet op een colnago.

Neem de tips tav de techische staat ter harte en laat de fiets even afstellen op je maten. JE zou hem een grote beurt kunnen geven bij een goede fietsenmaker en dan vragen of ze je er meteen opzetten. Tav de prijs 500 piek is een redelijke prijs maar ik zou er wel rekenming mee houden dat je bij een onderhoudsbeurt de volgende dingen om de oren krijgt:
- nieuwe cassette
- nieuwe ketting
- alg onderhoud

Kost zomaar €100 dus zou ik €400 bieden voor de 1500
Camerig is prachtig!

Gebruikersavatar
zuivertje
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 22 mei 2007 22:50

Gebruikersavatar zuivertje 26 okt 2009 19:34

Hallo Niels,

De trek 1500 is een prima fiets - zeker wanneer met Ultegra afgemonteerd.
Het enige echt zwakke punt zijn de bontrager select wielen, deze worden vaak vervangen door een beter setje.

Succes!

Plaats reactie