Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Locomotief

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 29 okt 2009 23:26

Frigo schreef:Ik vind het model van die voorvork op zich schitterend, met name die vorkkroon is echt fraai. In zou alleen het nokje voor het voorwielslot laten verwijderen, de andere zou ik laten zitten (voor evt. een lampje). Ik denk dat Brady die vork met 'spotrepair' wel kan bijwerken.
Da's inderdaad wel een slim plan. Die van het slot valt verreweg het meeste op en heeft echt geen functie. Ik zal hem eens een foto mailen van de vork met de vraag of dat te doen is.

Moet ik er misschien gelijk over nadenken of ik nog wil laten spuiten. Tja, er zitten wel wat plekjes op het frame maar hij ziet er over het algemeen toch vrij strak uit. En het is een oude fiets natuurlijk. Er mag best hier of daar een plekje op zitten.
Frigo schreef:Als je overigens nog onderdelen nodig hebt, dan heb ik nog wel het e.e.a. liggen waar je wat aan hebt (Campa buiscommandeurs met klemband, kabelgeleiding voor bij bracket, Campa Grand Sport voor- en achterderailleur). Bij interesse stuur maar PM!


Bedankt. Hou ik zeker even in gedachten! Over de afmontage heb ik zelf echt geen idee. Ik weet alleen of ik iets mooi vind of niet. :)

Ik wou maar eens beginnen om de onderdelen die Gerard noemde te 'googlen'. Dan heb ik er tenminste beeld bij. En dan eens kijken wat er bij elkaar te sprokkelen is. Ik heb natuurlijk nog even de tijd.

Oh ja, die 2 andere 'dingesen' voor montage van spatbord en standaard(?). Dat is ook een klusje om op die manier bij Brady te laten doen denk ik?

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 29 okt 2009 23:39

Hier nog een leuk stukje over Locomotief (opgedoken door Andromeda). Daar komt de naam Locomotiev ook nog even ter sprake:

LOCOMOTIEF

De broers Jan, Theo en Bertus Slesker uit Amsterdam deden in fietsen. "Ome Jan"was samen met Theo de stuwende kracht in het geheel, Joop dreef de winkel en Bertus was de framebouwer. De "fabriek" was gevestigd in alerlei pandjes in de binnenstad, o.a. in de 3e Nieuwstraat, de 2e Helmerstraat en de Huidenstraat en de trots van de Sleskers, de winkel, lag pal naast de Bijenkorf aan de Dam. Reeds lang voor de oorlog droegen de fietsen een plaatje met het opschrift: TH. SLESKER AMSTERDAM met als logo een locomotiefje. Dat zou ontleend zijn aan één van de bijnamen van Jaap Eden; de Nederlandse Locomotief. De naam Slesker is trouwens het resultaat van een naamsverandering, voordien was die Slisser geweest, en dat zou op zijn beurt afkomstig zijn van Schlösser of Schlosser, slotenmaker dus. Hebben de Sleskers/Slissers/Schlössers ook al voor Jaap Eden fietsen gemaakt? De gedachte dringt zich in elk geval op: voor de Eerste wereldoorlog was er in Amsterdam een toonaangevende racefiets te krijgen van het merk SLOUQUI, die, net als later locomotief, over verschilende pandjes door de stad versnipperd zijn werkplaatsen en magazijnen had, en één van die adressen op zijn minst in dezelfde straat. Maar niemand kan hier nu nog zekerheid over verschaffen.

De Sleskers, en in het bijzonder Bertus, verstonden de kunst van het aanmeten en bouwen van frames voor de racerij. Toen dan ook in 1945 de zaak onder leiding kwam van de zoon Ome Jan, ook Jan geheten, en officieel met aandelen en dergelijke Rijwielfafriek DE LOCOMOTIEF ging heten, lag het voor de hand dat naast de fabricage van burgerrijwielen ook zeker de racefiets aandacht zou krijgen. En dat gebeurde ook, er kwam een bescheide renstal onder leiding van Piet van Ierlant. En in 1951 kon Locomotief het zich permitteren de Nederlandse Tourploeg (onder leiding van Pellenaars/Van Ierlant) met materiaal te steunen. Overigens reden maar enkele renners op een locomotief-fiets, menig renner van de nationale Tourploeg had nu eenmaal al een contract met een ander merk. Zo reden er in de Nederlandse équipe naast Locomotieven ook fietsen van Peugeot, Garin, Wevo en Eroba mee.
Opvallend is, dat het woord Locomotef voor de Franse wedstrijden steeds als LOCOMOTIEV gespeld wordt, dat leek kennelijk nog meer op het Franse "locomotive". In latere jaren reden o.a. Piet Rentmeester, Wim van Est, Peter Post, Gerben Karstens en Jan Janssen (in zijn eerste prof jaar) in het Locomotief-tricot.
Locomotief deed het goed en kreeg behoorlijke bekendheid bij het publiek. Ondanks een ambitieus dealernet door het hele land en omzetten van ca. 20.000 fietsen per jaar bleek "De Locomotief" met zijn verspreid liggende "fabrieken" financieel op den duur niet solide. De fietsen waren dat trouwens wel, de naam geniet nog altijd na van zijn onverwoestbare reputatie. Locomotief had al eerder toenadering gezocht tot een andere, veel grotere Amsterdamse fietsenfabriek, Simplex ( lange tijd de grootste van Nederland) en zo kwam men tot de oprichting van de VNR, Verenigde Nederlanse Rijwielenfabrieken. Later kwam daar Juncker bij. Met deze fabriek uit Apeldoorn erbij, sprak men van de JLS-combinatie en omstreeks 1964 werd de hele VNR ingelijfd door Gazelle, die nu nog altijd Juncker, Locomotief en Simplex fietsen maakt. (1984 dus, opm.Daan)
Gazelle begon omstreeks die tijd zelf met racefietsen, en daar kon men de kennis en ervaring van Bertus Slesker goed bij gebruiken. Die heeft dan ook , jaren heen en weer reizend tussen zijn woonplaats Amsterdam en Dieren, geholpen de race-afdeling van Gazelle op te zetten.


Geschreven door Otto Beaujon in zijn rubriek Fiets Historiek.
Uit: Wielerrevue Nr 17 van 24 aug 1984.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 30 okt 2009 01:27

De opa van forumlid Giosbeast (alias Fred) was Kees Pellenaars die toen ploegleider was! Fred heeft vast nog wel wat foto's of anecdotes in 'de oude doos' die je aan zullen spreken Ingmar...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 30 okt 2009 10:37

Oh ja, wat een toeval zeg. Ik ben de naam van Kees Pellenaars al diverse keren tegengekomen. Zowel in mijn zoektocht naar Locomotief frames als tijdens het lezen in de muur.

Nou, dan zien we Giosbeast binnenkort wel een keer langskomen in dit topic denk ik? :)

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 30 okt 2009 11:59

mooi wat zo'n frame dan alweer los kan maken aan verhalen.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 30 okt 2009 13:36

Bottecchia schreef:Oh ja, die 2 andere 'dingesen' voor montage van spatbord en standaard(?). Dat is ook een klusje om op die manier bij Brady te laten doen denk ik?


Moet je zeker even met Brady bespreken, als hij het niet kan of wil doen zal zijn broer Jan het zeker kunnen!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 30 okt 2009 13:53

Nou, dan moet ik maar een keer een familiebezoekje gaan inplannen.

mikey
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 29 jul 2006 22:29

mikey 31 okt 2009 12:38

Ook ik had een Locomotief Tour de France. Gebruikte hem als crossfiets en heb er ook het e.e.a. aan verbouwd. Achteraf gezien doodzonde. Met de aankoop van een ATB werd de Locomotief overbodig en heb ik hem verkocht aan het Velorama in Nijmegen, daar staat die goed!

franskem
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 18 nov 2008 10:17

franskem 31 okt 2009 19:56

Heb nog een blauwe naar school moeten rijden.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 02 nov 2009 20:03

Bottecchia schreef: Enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat het geen 100% race frame maar een race/sport frame is


In het onvoorstelbare geval dat je toch een andere bestemming voor deze schitterende Locomotief zoekt heb ik wel een aardig idee:

The Tweed Run

Ik ga dan zeker met je mee!

NB Jack Daniels is prima spul, maar ik zou bij deze gelegenheid opteren voor een goede Single Malt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie