Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Staand of zittend sprinten

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 08 apr 2011 21:28

Hallo,

ik fiets nu al een aantal jaar als alternatieve training, maar sinds dit jaar draait het bij mij toch echt om het wielrennen.
Ik durf te zeggen dat ik een redelijk goede conditie heb, maar in de sprintjes valt het me altijd weer tegen. Ik "win" het eigenlijk alleen op uithoudingsvermogen, door simpelweg vroeg te beginnen en door te trekken.

Mijn maximum snelheid daarentegen is helemaal niet hoog, vaak lager dan degenen waar ik mee fiets. Tijdens de gebruikelijke sprintjes, aan het einde en op bepaalde punten tijdens de training, blijf ik eigenlijk altijd zitten. Zodra ik het staand probeer kan ik geen ritme vinden en kom ik niet in de buurt van m'n max.

Heeft er iemand tips voor het sprinten en of dit dan wel of niet staand moet? Zo ja, hoe kan je dat trainen/oefenen?

Groetjes

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 08 apr 2011 21:56

Zonder te weten wat je bouw is en wat je nu doet voor 'specifieke' trainingen, kun je moeilijk heel goed advies geven.

Waar ik aan zat te denken is:
core-stability training (dus naast de fiets)
sprints vanuit stilstand, staand. Daarbij probeer je je bovenlichaam zoveel mogelijk te fixeren. Als je daarbij een goede houding kunt aannemen zodat je voor- en achterwiel op de grond blijven, dan moet het op hoge snelheid ook lukken.

pfr010
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 mar 2011 14:49

pfr010 08 apr 2011 22:14

Ik ben 1.95m en weeg 85kg. Ik train op het moment voor een lange tocht (2200km) deze zomer, dus dit bestaat eigenlijk alleen maar uit duur training. Het sprinten is eigenlijk alleen omdat ik het leuk vind.

Ik doe al wel naast m'n fiets trainingen aardig wat corpsstability. Ik zal met trainen eens proberen op het fixeren van m'n boven lichaam te letten. Wat ik mij dan nog wel afvroeg is waar het "kwakken" met je stuur goed voor is, of is dit dan alleen van belang om ruimte om je heen te krijgen?


In ieder geval alvast bedankt voor de tips en excuses voor de onvolledige post.

piti
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 sep 2007 21:05

piti 09 apr 2011 18:25

Als je niet kunt blijven staan in de sprint dan is je verzet te klein. Als ik sprint schakel ik altijd de 12.

Vroeger toen ik bij de jeugd reed, sprintte ik ook altijd zittend omdat je dan met 48 x 18 rijd.

Je moet proberen uit de bocht vol aan te zetten zodat je op snelheid komt. Ik train dit door vanuit een lage snelheid me op gang te trekken en dan voluit te sprinten.

okki83
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jun 2009 13:36

okki83 09 apr 2011 23:23

Paultje!

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 10 apr 2011 02:18

met veel lange duur heb je geen explosieve sprintbenen is mij ooit verteld

ik sta zelf en net wat eerder wordt gezegd helpt het groter opschakelen
door het zwaardere verzet die je makkelijker aankunt als je staat kun je ook goed sprinten, nu ja echt staan is het bij ook niet meer naar voren hangen
mij lukt het trouwens niet om wiel op de grond te houden mijn achterwiel komt soms mee omhoog

zodra ik terug ga zitten verhoog ik het beenritme
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

rubenm
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 aug 2010 18:53

rubenm 10 apr 2011 02:33

Ik heb nu net precies hetzelfde probleem als jou pfr010!
Bianchi Via Nirone

ilcavalinno
Forum-lid
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 okt 2008 09:42
Locatie: Gentbrugge
Contact

ilcavalinno 10 apr 2011 13:37

tjah.... je hebt sprinters, en je hebt andere coureurs hé (klimmers, tijdrijders,.....) ;)
I don\'t dream my life, I live my dreams!
http://www.freewebs.com/ward_theuns" onclick="window.open(this.href);return false;

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 13 apr 2011 01:51

Ik ben hier zelf ook wel gedeeltelijk mee bezig geweest,

Wat ik er vanaf weet, en dat is zeker niet alles maar mogelijk helpt het je, en kan iemand me aanvullen....

1 Er zijn verschillende soorten spiervezels. lange en korte. Lang spiervezels zijn vezels die je traint voor duurvermogen, dat zijn lang dunne vezels, en korte vezels dat zijn de sprinters... Als je je toelegt op iets, dan krijg (bijvoorbeeld die 2200KM) passen je vezels zich daarnaar aan. als je veel lange duur trainingen doet zal je veel inhoud krijgen maar de korte explosive sprint zal niet zo snel zijn als iemand die daar speciaal voor traint....

Ik zelf kan er ook wel een explosieve sprint van ruim boven de 50 eruit persen. en kan wel eens een sprint daarmee binnen halen, maar ik kan beter op 3Km vertrekken uit de groep. dan lukt het me om 1KM 50 te rijden en 2KM 45. Dat komt omdat ik mijn duur en lang spiervezels gebruik terwijl ik weet dat de meesten in die groep (van een WV) niet een dergelijke duurvermogen hebben en zich opbranden, ik moet ze alleen wel verrassen.
Ik ga dan ook wegspringen staand.... maar zo snelmogelijk in mijn ligstuur liggen (aerodinamica is sparen van krachten) Het staand sprinten is een kwestie van trainen. Mij lukt het akltijd wel, en ben nu bezig te trachten zo vroeg mogelijk in een bocht al te gaan staan op de pedalen zodat ik een klein gaatje heb bij uitaccelereren!!!..

Het is overigens noodzakelijk te "kwakken"met je fiets, je wilt je kracht neerzetten op je trappen zo recht mogelijk boven het drukpuntvan je wielen op de weg. daarom "gooi" je je fiets heen en weer...

Laatste reactie: het is niet voor iedereen weggelegd staand sprinten... zo zag ik cancelara de sprint voor de 2e plek winnen in het zadel terwijl tsjalingi (of hoe je dat oo schrijft) 3e werdt staand op de pedalen.
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 13 apr 2011 10:49

Ik vermoed dat er iets in je houding niet helemaal juist zit, maar wat? Sowieso moet je inderdaad niet te licht, maar ook niet te zwaar schakelen (voor mij is 15 a 16 genoeg, ben geen goede sprinter). Ik vindt het prettig om onderin de beugels te zitten tijdens de sprint, met mijn rug vrij stabiel, terwijl mijn benen het werk doen (verschil met staand klimmen, waar je je bovenlichaam op en neer beweegt). Je gaat dan vanzelf je fiets een beetje van links naar rechts kieperen.

Deze mevrouw laat goed zien hoe het moet (als dat al niet duidelijk was).

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 13 apr 2011 22:14

Met staand sprinten kan je gewoon meer kracht ontwikkelen dan zittend. Zittend sprinten kan je dan wel weer langer volhouden. Ik zorg dat ik altijd zwaar schakel en al flink op snelheid ben voordat ik daadwerkelijk uit het zadel kom. Het makkelijkst is om een tijdje in het wiel van je voorganger te blijven om snelheid te maken. Het wordt pas echt leuk (vind ik dan als ex-fietscrosser) als je in de sprint vlak naast elkaar rijd en er wat duwen en trekken bij komt kijken.

rick8245
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 12 jan 2010 19:46

rick8245 14 apr 2011 11:39

Ik hoorde Theo Bos ooit in een interview zeggen dat het hem verbaasde dat sprinters in wegwedstrijden op de pedalen gaan staan. Baan sprinters doen dat namelijk nooit en toch gaan baansprinters harder dan wegwedstrijd sprinters. Vele wegwedstrijd sprinters zijn ook baansprinters geweest.

Volgens Bos (en vele met hem) ontwikkel je staand echt niet meer kracht dan zittend.
Het is denk ik wat je gewend bent en of je van je lijn mag wijken.

Een baansprinter mag in de laatste 200 meter NIET van de lijn afwijken. als je dan op je pedalen gaat staan, is het lastig om binnen je lijn te blijven. Op de weg is dit niet zo nauwkeurig vastgesteld, dus is op de pedalen staan niet desastreus als je iets van je lijn afwijkt.

Theo Bos heeft dus wel een punt.
Pinarello Veneto, Pinarello FP2 en Pinarello Montello FM1

Plaats reactie