Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Dames racefiets - budget 1000 euro

motorbiker
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:15

motorbiker 02 dec 2009 19:16

Als overtuigd mountainbiker gaan we soms in groep trainen met de racefiets.
Gewoon rustig, als training voor de zondagse mtb tocht.

Mijn dochter van 16 gaat sinds 1 jaar fanatiek mee met de mtb. En wil graag ook mee op de wekelijkse training met de koersfiets. En om alleen te trainen met leeftijdsgenoten..... de zgn "jongens".

Van de racefiets ken ik weinig, en van de damesmodellen nog minder.

Daar ik een Epic en een Canyon mtb bezit (en jawel, van beiden zeer tevreden) viel mijn oog op de Canyon Roadlite 7.0W van 1.047 euro.

Met volgende kenmerken:
Frame Canyon New F6 Technology
Voorvork Canyon OneOneEight CF

Balhoofdstel Tange IS-22 SCT
Achter derailleur Shimano 105
Voor derailleur Shimano 105
Remmen Shimano 105
Naven Mavic Aksium
Cassette Shimano 105 12-27
Velgen Mavic Aksium
Banden Continental Grand Prix Supersonic
Crankstel Shimano 105
Tandwielen 50/34
Trapas Shimano 105
Stuurpen Ritchey WCS 4-Axis
Stuur Ritchey WCS Logic II
Zadel Selle Italia SLK Lady SE
Zadelpen Thomson Elite
Pedalen Zonder pedalen
Frame maten 50, 52, 54, 56cm
Kleur fuji metallic white
Gewicht 8,00 kg

Keuze mogelijkheid afwijkende specificatie
Crankstel Shimano 105 Triple
Tandwielen 50/39/30

Wat vinden jullie van deze fiets?
Zijn er bij andere merken aanraders (in deze prijsklasse)?

Dank voor alle reacties
motorbiker

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 dec 2009 19:40

Vindt zij hem mooi? ;)

Over de fiets:
Waarschijnlijk is dit gewoon wel een goede koop, ik zou persoonlijk voor een (beginnende) vrouw voor de tripel gaan ipv de compact. De wielen zijn degelijk maar niet de beste in die prijsklasse. Zolang de maat, het zadel en de andere contactpunten (racepedalen, stuurvorm met bij voorkeur niet te diepe bocht) goed zitten, is de grootste klip omzeild...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 02 dec 2009 19:45

Ik weet niet of het een goede startfiets is, een erg stijf frame, weinig comfort. De wielen zijn niet de stijfste, maar zullen wel voldoen.
Eenvoud kenmerkt het ware.

motorbiker
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 sep 2009 22:15

motorbiker 02 dec 2009 22:26

De kader te stijf, de wielen niet stijf genoeg?
Een beetje meer uitleg aub.

Toch nog even opmerken dat mijn dochter zeer competitief ingesteld is, in tegenstelling tot mezelf. Mogelijk beinvloed dit uw tips (het budget blijft).

Dat van die tripel is genoteerd.
Hoe meer reactie's, hoe liever.
motorbiker

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 02 dec 2009 23:01

Ik bedoel dat de combinatie van een erg stijf frame i.c.m. niet zo heel stijve wielen in mijn ogen niet super is. Het frame verdient stijve wielen. Als competitieve fiets voldoet het frame, maar de wielen zouden voor normaal (geen wedstrijden b.v.) gebruik beter geschikt zijn.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 dec 2009 01:38

Ik zelf ben voor een tripple gegaan, nieuwe wielen kan je later nog kopen, vind ze m zelf mooi?
Voor mezelf heb ik een focus variado expert gekocht, ietsje duurder, niet veel. Ik ben er erg blij mee, het is geen dames fiets, maar dat maakt niet uit.
Dat zadel wat je noemt klinkt wel fijn, dat is het zadel dat ik wil. Verder heb ik ook shimano 105.
Weetje laat haar een paar proefritjes maken en het zelf voelen.
Op papier kan de ene mooier zijn dan de ander, de fiets die ik gekocht heb was niet die ik dacht te willen, totdat ik erop reed.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 03 dec 2009 08:36

Staar je niet blind bij je keuze op damesmodellen; in meerdere magazines was al over wetenschappelijk onderzoek te lezen waarin geconcludeerd werd dat vrouwen helemaal geen andere geometrie nodig hebben, maar gewoon een kleine(re) fiets omdat ze over het algemeen nu eenmaal kleiner dan mannen zijn (beetje kort doo de bocht maar daar kwam het wel op nee).

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 03 dec 2009 10:21

Om even aan te sluiten op Fatmodul: zeker voor sportieve, fanatieke fietsers is een damesframe lang niet altijd de oplossing. Voor de nieuwe fiets van mijn vriendin wilde ik voor een Cube damesframe gaan, maar in maatje 51 had het frame een balhoofd van 140mm lang, terwijl haar oude frame een balhoofd had van 105mm. Dat is nogal een verschil. Het gevolg zou zijn dat ze veel te rechtop zou komen te zitten.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 03 dec 2009 10:52

Ik ben het helemaal met bovenstaande posts eens. Je moet je niet blindstaren op damesframes, zeker niet voor zo'n jonge meid die competitief is ingesteld! Ik zat op de damesfietsen die ik heb geprobeerd niet diep genoeg naar mijn zin. Laat ze vooral zelf mee kiezen en uitproberen waar ze zelf lekker op zit.

Ik was op bikemotion trouwens wel gecharmeerd van de Cube Axial Comp WLS. Specifieke damesfiets met Ultegra en Fulcrum 7 wielen (vergelijkbaar met de Aksiums volgens mij) welietsje duurder, €1300.

Wielen: Mavic Aksium is prima voor een beginnende dame
Stuur: compact stuur is erg prettig en oogt eleganter (mijn mening ;))
Compact/Triple: Ik heb voor compact gekozen omdat ik het mooier vond en niet van plan ben veel te gaan klimmen. Verder vind ik een 50t blad ruim voldoende als grootste blad.
Zadel: Dameszadel is prettig, ik mocht bij aankoop van mijn (heren-)fiets gratis het zadel wisselen voor eentje naar keuze.

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 03 dec 2009 13:06

De fietsende dames bij mij thuis hebben niets aparts met damesfietsen. Beiden hebben "gewoon" een passende fiets/frame uitgezocht die ze ook mooi, en betaalbaar, vonden. Ik denk ook dat dat ook het beste uitgangspunt is.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 03 dec 2009 14:02

Motorbiker schreef:Keuze mogelijkheid afwijkende specificatie
Crankstel Shimano 105 Triple
Tandwielen 50/39/30
Zoals door anderen hierboven aangegeven: ik zou voor jouw dochter de triple uitvoering kiezen.
Motorbiker schreef:Wat vinden jullie van deze fiets?
Uitstekende fiets in deze prijsklasse. Wat betreft de wielen: de standaard gemonteerde wielen zijn misschien i.d.d. niet gelijk de meest geschikte, maar afhankelijk van het gewicht van jou dochter en het gebruik zouden ze wel i.i.g. goed genoeg kunnen zijn.
Motorbiker schreef:Zijn er bij andere merken aanraders (in deze prijsklasse)?


Een van de beste prijs/kwaliteit fietsen overall:

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... ontent_top

Met dit model claimt de fabrikant ook een vrouwenspecifieke fiets. 't is wel een overjarig model, vandaar ook de flinke korting. Als jouw dochter die niet mooi vindt kan ze ook naar het zilvergrijse model kijken (eveneens overjarig en met korting).

Verder kunnen jullie uiteraard ook naar de nieuwere (ook heren) modellen kijken.

Voordeel bij Roseversand is dat je werkelijk ALLES naar eigen smaak kunt laten monteren. Met zo'n frame als basis kun je de fabriekant een hele goede fiets laten opbouwen voor je dochter die binnen je budget past. En de service is eerste klas bij Rose.

Succes met jullie keuze.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 04 dec 2009 01:00

Nog twee andere dames racefietsen in de aanbieding bij Rose:

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... ail2=24516

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... ail2=24510

Overigens, ik heb geen belang in Roseversand. Ik heb niet eens een Red Bull fiets, wel een Canyon. De enige reden waarom ik tot nu toe verwijs naar het bedrijf is omdat ik geloof dat je daar technisch zo'n beetje de beste "bang for your bucks" krijgt EN omdat de service uitstekend is.

Over mijn ervaringen met Canyon ben ik trouwens ook een en al positief. De pijs/kwaliteit verhouding doet niet onder voor die van Rose. Alleen vind ik de Canyon fietsen over het algemeen mooier; aan de andere kant vind ik weer dat de service van Rose nog een stap verder gaat (beter is) dan bij Canyon.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Plaats reactie