Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beschadiging na toertocht, wat nu?

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 20 jan 2010 12:37

Weliswaar is het alweer een tijd geleden dat het gebeurt is, maar aangezien het nu nog voortsleept en ik niet zo goed meer weet welke stappen ik kan ondernemen, vraag ik naar jullie mening. Wat wil het geval:

Op 1 september 2009 heb ik meegedaan aan de toertocht van Vuelta Valkenburg. Een erg leuk evenement met een mooie route, veel limburgse vlaai en koffie. Na de toertocht was er de mogelijkheid om je fiets gratis te stallen in de bewaakte fietsenstalling, zodat we nog naar de doorkomst van Vuelta-peloton op de Cauberg konden kijken. Dit heb ik met mijn fietsmaat toen ook gedaan. Na de eerste doorkomst van het peloton wilden we onze fietsen gaan halen om naar huis te gaan. Maar wat bleek nu, de stalling was ingestort. Hierdoor was de stang waaraan alle fietsen hingen naar beneden komen zetten en op de bovenbuis van mijn racer terecht gekomen. Resultaat: lakbeschadiging en diepe krassen.

De [zeer irritante en onverschillige] bewaker van de fietsenstalling verwees mij door naar de organisator van het evenement om te bespreken wat we hieraan konden doen. Het was alleen erg moeilijk om hem te pakken te krijgen. Zijn vrouw had mij toegezsegd dat zij hem zou halen, maar na meer dan 45 minuten wachten had zij nog geen actie ondernomen om hem te vinden. Ze had het veel te gezellig met alle bekenden die ook op in de partytent stonden. Uiteindelijk dus maar zelf stappen ondernomen om hem te vinden. Iemand vertelde mij dat hij de organisator bij de VIP-tent had gezien. Ik dus daarheen, en geen organisator. Na enig zeuren kreeg ik van een vriend van hem zijn telefoonnummer. Ik heb hem toen direct gebeld en hij zou even komen kijken. Ik heb toen weer meer dan een uur staan wachten in de kou [we hadden nog steeds onze fietskleding aan en het was ondertussen behoorlijk gaan regenen], maar hij is nooit komen opdagen. Toen heb ik hem weer gebeld en afgesproken dat ik foto's zou maken van de situatie en mijn fiets en hem later weer zou bellen.

Eenmaal thuis aangekomen heb ik hem een brief gestuurd waarin ik de organisatie aansprakelijk stel voor de geleden schade. Na ongeveer anderhalve maand kreeg ik een keer een kort bericht terug met de mededeling dat hij zich niet aansprakelijk stelt. Hierbij deed hij een beroep een snel in elkaar geflanst regelement van de toertocht waarin stond dat de organisastie niet aansprakelijk is voor geleden schade. Dit staat in alle regelementen, maar dit mijn punt is nu dat ik vind dat de organisatie in dit geval wel aansprakelijk is, omdat zij hebben nagelaten een deugdelijke fietsenstalling in elkaar te zetten.

Na dit bericht heb ik hem nog een paar keer een bericht gestuurd, maar niks meer van hem vernomen. En nu weet ik niet meer zo goed wat ik verder kan doen om mijn fiets weer in de oude staat te brengen. Ik was er altijd erg zuinig op en als medefietsliefhebbers kunnen jullie je vast wel voorstellen hoe ik me voel nu mijn fiets zo beschadigd is.

Dus mijn vraag aan jullie [na dit lange verhaal]. Wat zouden jullie doen?
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 20 jan 2010 12:42

Rechtsbijstand?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 20 jan 2010 12:43

Misschien een bezoekje aan het juridisch loket om te kijken of het zin heeft een kort geding aan te spannen?

Als je toevallig een fietsverzekering hebt, is dat misschien ook nog wat om te proberen.

Gebruikersavatar
magoo
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 nov 2006 14:52

Gebruikersavatar magoo 20 jan 2010 12:46

Goed dat je de organisator al aansprakelijk hebt gesteld. Het enige dat je volgens mij nu nog rest, is een zaak aanspannen, aangezien hij de aansprakelijkheid afwijst. Dus ik hoop inderdaad dat je een rechtsbijstandverzekering hebt.
Anders zou ik dit verhaal zeker een keer bij een advocaat houden en een inschatting laten maken van de kosten die hiermee gemoeid zijn. En misschien kun je je fietsenmaker een schaderapport laten opstellen?

Edit: goede tip van Foosho: ziehier:
http://www.rechtswinkelamsterdam.nl/
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 20 jan 2010 12:54

Lijkt me niet dat de organisator niet aansprakelijk is voor de ingestorte fietsenstalling, als hij zoiets aanbiedt dan mag je verwachten dat het niet instort.

Dusss, je hebt 'm al aansprakelijk gesteld (aangetekend versturen!), hij vindt van niet - volgende stap is dan als ik het goed heb dreigen dat je naar de rechter gaat. Maar, ook bij een kort geding is er voor de eiser een advocaat nodig, dus dat kan wat pieken gaan kosten. Dan moet je afwegen of de geleden schade groot genoeg is... Je kan ook via de sector kanton gaan, daar is geen advocaat nodig - maar enige kennis van zaken omtrent de procedure is wel handig.

Rechtswinkel is altijd wel handig om even te bellen, kost niets.

Dus ik zou het volgende doen (even schnell schnell):

Organisator een aangetekende brief sturen met een termijn waarin je de schade vergoed wil zien, dat geld moet ie maar aan zijn aansprakelijkheidsverzekeraar vragen, want hij is aansprakelijk voor de stalling die is ingestort. Indien je geen geld ziet binnen het termijn meld je ook nog even dat je dan naar sector kanton stapt, omdat jij niet fout zit. De aansprakelijkheid is op grond van onrechtmatige daad, 6:162 BW. Zie ook FWR en adu.

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 20 jan 2010 12:58

6:174 BW Aansprakelijkheid voor opstallen. (eventueel 6:173 voor roerende zaken, afhankelijk van het type bouwwerk).

6:233 BW jo. 6:237 onder f bepaalt vervolgens dat de exoneratieclausule waarschijnlijk (vrij zeker) geen stand houdt.

De verlaagde aansprakelijkheidsstelling voor sport- en spelsituaties gaat hier natuurlijk niet op (dit itt wanneer het tijdens het fietsen gebeurd zou zijn).

*edit*
Ik twijfel er eigenlijk nauwelijks aan dat je zal winnen. Maar het zal een hoop tijd kosten (en stress opleveren) als je werkelijk naar de rechter moet gaan.
Sluit me dus aan bij mijn voorganger dat je beter nog een keer een aangetekende brief kan sturen waarin je de zaak een beetje juridisch onderbouwd (dat is angstaanjagender).

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 20 jan 2010 13:11

Heel spijtig te moeten horen, maar je bent met je inschrijving akkoord gegaan met hun voorwaarden (maw. geen uitkering bij schade).
Maar je rechtsbijstand kan je wellicht verder adviseren, je mag nl. weg verwachten dat deelname op eigen risico geschiedt, maar dat een fietsenstalling wel stevig blijft staan.
En ja onverschilligheid of je domheid, dat lijkt dan op elkaar!
Maar in ieder geval blijven volhouden dat je van mening bent dat er een deugdelijke constructie had moeten staan (tbv. veiligheid van een ieder/voorwerp) en dat je dat gaat aangeven bij de gemeente (ivm de volgende tocht/vergunning)! Mss is dat een pressiemiddel(tje).
Verder veel succes
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 20 jan 2010 13:13

Bekijk eerst of er aan de inschrijving voorwaarden verbonden waren. Daarin zou een exoneratiebeding (beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid) opgenomen kunnen zijn. De geldigheid daarvan [in verhouding tot een particulier] zou nog ter discussie kunnen komen te staan.

Dit evenement was nogal groots opgezet, dus ik neem op voorhand aan dat er een aansprakelijkheidsverzekering is gesloten, die schade aan derden toegebracht door een handelen of nalaten van de organisatie dekt. Wellicht heb je de organisatie al daarnaar gevraagd of heb je hen gevraagd van deze schade melding te maken bij hun verzekering, zodat je het daarna met die verzekering kunt afwikkelen.

Verder zou je kunnen nagaan wie de eigenaar is van de opstal in kwestie. Ik verwijs in dat verband naar de voorgaande reactie van FWR (aansprakelijkheid voor opstallen). Daarbij wel de vraag of de fietsenstalling, waarvan ik de constructie niet ken, als een opstal in de zin van het genoemd wetsartikel valt aan te merken.

Indien het tot een procedure komt, kijk ook dan in de eventueel overeengekomen inschrijfvoorwaarden of er een geschillenregeling (arbitrage o.i.d.) is overeengekomen. Zo niet, dan zul je waarschijnlijk bij de sector kanton van de Rechtbank terecht kunnen zolanghet schadebedrag niet hoger is dan € 5.000,-. In dat geval is er geen verplichte procesvertegenwoordiging door een advocaat.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

nummer14
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2010 13:20

nummer14 20 jan 2010 14:22

Misschien is het een idee om een (aangetekende) ingebrekestellingsbrief te schrijven. Of iets wat er op lijkt.

Dit is geen geval van garantie, maar wel van aansprakelijkheid en dat lijkt erop.

Op http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie
kun je voorbeeld brieven vinden ter inspiratie.

Hoe groot is de schade eigenlijk?

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 20 jan 2010 14:28

Nummer 14 schreef:Misschien is het een idee om een (aangetekende) ingebrekestellingsbrief te schrijven. (..)


Zoals ik het begreep heeft de TS de organisatie al in gebreke gesteld:

"Eenmaal thuis aangekomen heb ik hem een brief gestuurd waarin ik de organisatie aansprakelijk stel voor de geleden schade. Na ongeveer anderhalve maand kreeg ik een keer een kort bericht terug met de mededeling dat hij zich niet aansprakelijk stelt. Hierbij deed hij een beroep een snel in elkaar geflanst regelement van de toertocht waarin stond dat de organisastie niet aansprakelijk is voor geleden schade."

Dat heeft gezien de reactie niet tot het gewenste resultaat geleid. TS rest niets anders dan het hogerop te zoeken (lees: een procedure te entameren) als de organisatie haar standpunt handhaaft.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 20 jan 2010 15:23

Ben geen jurist, maar is de beschadiging van dien aard dat er werkelijk financiële schade geleden is? M.a.w. heeft het zin om een advocaat c.q. rechter te vragen hier een uitspraak over te doen voor een vergoeding of is de hele rechtsgang duurder dan de uiteindelijk geleden schade?

Als het frame door midden was zou het denk ik nog wat anders zijn. Een paar krassen op een frame dat al gebruikt is en nog bruikbaar is lijkt mij een zeer lichte schade die feitelijk al die stappen niet waard is (zonder foto's gezien te hebben).

Ik begrijp de ergernis heel goed en het had nooit mogen gebeuren, maar je moet e.e.a. wel in proportie blijven zien.

Mijn advies zou zijn om evt. een advocaat een briefje op te laten stellen met een aansprakelijk stelling en een verzoek tot vergoeding (werkt beter dan je dat je het zelf doet ;-) , maar is niet goedkoop ) Komt daar geen positieve reactie op en het frame is nog prima te gebruiken zou ik het er bij laten.

Het is niet eerlijk, maar zoals gezegd: je moet het wel in proportie zien. Recht hebben is één ding, maar rechts krijgen kon nog wel eens duurder worden dan de schade laten repareren of er mee leren leven.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 20 jan 2010 16:01

ajhoff schreef:(..) Recht hebben is één ding, maar rechts krijgen kon nog wel eens duurder worden dan de schade laten repareren of er mee leren leven.


In beginsel heb je daar een punt. Als je het echter aandurft zelf de procesgang te maken (zonder advocaat), dan is het procederen voor het kanton niet zo heel duur. Maar krijg je ongelijk (er is bijv. wel degelijk een geldig exoneratiebeding overeengekomen) dan loop je wel het risico veroordeeld te worden in de proceskosten. Dat is bij een in omvang beperkte vordering ook niet zo veel, maar toch iets om rekening mee te houden.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie