Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

heeft Marianne Vos 4 remmen?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 feb 2010 17:08

Maar als je aan de uiteinden pakt kun je toch beter je wiel recht houden? Of is dat juist niet de bedoeling als je door de modder rijdt?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 02 feb 2010 17:15

Nu is het wel zo dat de dames ijs hadden, de heren hadden blubber. Het was zo een heel andere wedstrijd... De dames hadden het moeilijker, vandaar wellicht de extra remmetjes voor een houding die meer controle geeft.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 feb 2010 17:25

Vermeulen schreef:Maar als je aan de uiteinden pakt kun je toch beter je wiel recht houden? Of is dat juist niet de bedoeling als je door de modder rijdt?


rechthouden, maar als je je handen op het stuur legt en je zwaartepunt meer op het achterwiel gooit dan dat je zou doen met een gladde stevige ondergrond als de weg dan verander je de druk op het voorwiel.

Nu bijvoorbeeld met stukken stoep waar ijs op ligt met van die groeven van banden als mijn voorwiel daarin komt met vol gewicht erop dan blijft ie erin als ie erin komt met minder gewicht erop dan kan ie er makkelijker uit.

Als ik over hobbels rijd gooi ik ook mijn handen op het stuur dan krijg ik 1 die hobbels niet zo heftig in me en twee het stuurt onspannender omdat mijn voorwiel niet zo op de weg wordt gedrukt omdat ik mijn zwaartepunt verander.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 02 feb 2010 17:31

Je ziet die "paniekgrepen" bijna nergens meer, behalve bij de vrouwencategorie (zelfs op de weg). Vraag me niet waarom....

@Superrose: Als je met je handen op het stuur moet om je zwaartepunt richting je achterwiel te verschuiven, zit je waarschijnlijk te "lang". Een crossfiets is zowieso gebouwd om wat meer "kort" en rechtop te zitten, wat de wendbaarheid en de tractie van het achterwiel ten goede komt. Het maakt dan niet echt veel verschil of je met de handen op het stuur of de remgrepen rijdt.
Met de handen op de remgrepen heb je in de cross over het algemeen veel meer controle...

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 02 feb 2010 17:50

Vrouwen hebben gemiddeld kleinere handen. Als je vingers korter zijn is het lastiger om de grepen te pakken als dat nodig is. M'n liefje is derhalve heel blij met haar extra remgreepjes op haar cyclocrosser.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2010 18:06

@rose: Met je handen bovenop je stuur heb je veel MINDER beheersing dan met je handen op de remgrepen. Hoe dichter je handen bij elkaar zitten, hoe nerveuzer je gaat sturen.
Waarom denk je dat die downhill-bikes bijvoorbeeld van die hele brede sturen hebben? Dit voor maximale controle.
Kijk ook maar bij het veldrijden op TV; als ze een lastig stuk hebben of een moeilijke afdaling doen ze dat allemaal met de handen op de remgrepen.
Met het zwaartepunt speel je wel, maar niet op de manier die jij omschrijft.
Less is bore

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 feb 2010 18:18

nee ik kan ook wel met mijn zwaartepunt spelen zonder mijn handen op het stuur, maak je niet druk, dan zal ik waarschijnlijk verkeerd hebben begrepen of niet goed hebben verwoord wat ik doe wat fijn is als ik over iets moeilijks heen rijd.
Mij was verteld dat het zo zat, kan je me uitleggen hoe het dan wel zit?







hehe ondertussen doet mijn hele lijf pijn zowat elk spiertje omdat ik op mijn plaat ben gegeaan, lol misschien ben ik iets te effectief geweest met dat zwaartepunt, flats
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

piti
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 sep 2007 21:05

piti 02 feb 2010 19:05

Ik heb ze ook op mijn crossfiets en vind het super bij een afdaling met los zand. Ik heb dan volgens mij veel meer controle over mijn fiets dan met mijn handen op de grepen (minder kans om over de kop te gaan).

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 02 feb 2010 19:20

Corniel schreef:Vrouwen hebben gemiddeld kleinere handen. Als je vingers korter zijn is het lastiger om de grepen te pakken als dat nodig is. M'n liefje is derhalve heel blij met haar extra remgreepjes op haar cyclocrosser.

Mevrouw ciclista rijdt weer graag op haar Rih sinds er froglegs op zitten. (behalve dat ik er toen ook roze stuurlint en roze banden op heb gezet)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 feb 2010 20:37

@rose: dat heb ik al geprobeerd ;)
Je handen bovenop je stuur (dus links en rechts vlakbij je stuurpen) werkt wel als je recht over een hobbel gaat, maar niet als je ook wat naar links of rechts moet sturen. Zodra je opzij moet gaan sturen is het vele malen stabieler om je handen zo ver mogelijk uit elkaar te hebben, op de shifters dus.
Niet helemaal gelijkwaardig vergelijk, maar vergelijk het met het staan op een flink rollend schip. Als je je benen tegen elkaar houdt val je zo om. Als je een beetje in spreidstand gaat staan sta je vele malen stabieler.
Less is bore

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 02 feb 2010 20:39

Ik heb ze al jaren. Vooral bij bochtige stukken vind ik ze juist prettig. Je zit een stuk rechter, hebt meer overzicht, en met name de stand van je handen zorgt er voor dat je juist beter kunt sturen. Dat effect is vergelijkbaar met de stand van je handen op een ATB-stuur.
Daar komt nog bij dat je meer mogelijkheden hebt om je positie op de fiets af te wisselen. Bij lange veldtoertochten in de modder, is het wel eens fijn om anders te gaan zitten.
Ik gebruik mijn crosser ook veel als wegfiets. In een groep rijden met remgrepen op het stuur is eigenlijk ideaal. Je kunt in alle posities snel remmen.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 02 feb 2010 22:08

Onhandige dingen, zaten ook op mijn vorige crosser nooit gebruikt in het bos. Enkel handig op de weg als je met je handjes op het stuur aan het toeren bent en je moet remmen, voor bvb een stoplicht of onoplettend medeverkeer. De enige andere keer dat ik ze wel kon waarderen was toen ik na een regiocrossje met bloemen op het stuur naar huis moest fietsen, kon ik toen tenminste ook nog remmen :D ( maar ja, toen ik een keer zei dat dat het enige is waar ze handig voor zijn, werd ik voor arrogant uitgemaakt;) )
~live fast, die young ~

Plaats reactie