heeft Marianne Vos 4 remmen?
Gisterochtend stapte ik in de trein en bij wijze van uitzondering pakte ik een krantje mee, een metro in dit geval. Nadat ik het interessantste uit de krant had gelezen (de stripjes) vouwde ik de krant om en legde hem op het tafeltje, voor algemeen gebruik.
Op de achterkant van de krant was een foto van een juichende Marianne Vos te zien. Toen opeens viel mij iets op, ze had twee "extra remmen" bij een gebrek aan een betere term. Op deze oudere foto is het ook te zien, midden op haar stuur.
[img=http://www.metrotime.be/userfiles/belga ... 164243.jpg]
Met een vriend, ook een hobby-wielrenner, had ik het er even over, hij dacht dat het versnellingen waren. Maar dat lijkt me niet handig, omdat marianne dan haar stuur vreemd moet vastpakken bij het schakelen, ondanks dat er genoeg apparatuur beschikbaar is waar de remmen en het schakelsysteem in een handgreep zitten.
Kortom: heeft ze nou vier remmen, of een raar schakelsysteem, of heeft ze een geheim wapen?
Op de achterkant van de krant was een foto van een juichende Marianne Vos te zien. Toen opeens viel mij iets op, ze had twee "extra remmen" bij een gebrek aan een betere term. Op deze oudere foto is het ook te zien, midden op haar stuur.
[img=http://www.metrotime.be/userfiles/belga ... 164243.jpg]
Met een vriend, ook een hobby-wielrenner, had ik het er even over, hij dacht dat het versnellingen waren. Maar dat lijkt me niet handig, omdat marianne dan haar stuur vreemd moet vastpakken bij het schakelen, ondanks dat er genoeg apparatuur beschikbaar is waar de remmen en het schakelsysteem in een handgreep zitten.
Kortom: heeft ze nou vier remmen, of een raar schakelsysteem, of heeft ze een geheim wapen?
Het is een onderbreking in de buitenkabel, daar zijn deze twee hendeltjes op aangesloten en wordt de binnen kabel als het ware opgepakt en aangetrokken. Het zijn dus gewoon 2 remklauwen, die door in totaal 4 hendels worden bediend. Er stond laatst een draadje hier op het forum ivm tijdrit sturen en extra remmen, toen is deze optie ook iets gedetailleerder beschreven.
Viel mij zondag ook op bij de wedstrijd van de dames, veel met de handen boven op het stuur. Nu is dat niet zo heel vreemd, maar het lijkt me dat je toch veel minder controle hebt in bochten en afdalingen, toch reden de meesten daar ook met de handen boven op het stuur.
Mijn ervaring is dat ik toch minder controle voel over de fiets met de handen bovenop het stuur al zie ik in mijn toerclubje ook wel eens mensen al staand met de handen boven op het stuur een helling op rijden. Ook wel eens geprobeerd maar voelt duidelijk veeeeel minder stabiel. Ik snap dat nooit. Waarom doen mensen dat??
Mijn ervaring is dat ik toch minder controle voel over de fiets met de handen bovenop het stuur al zie ik in mijn toerclubje ook wel eens mensen al staand met de handen boven op het stuur een helling op rijden. Ook wel eens geprobeerd maar voelt duidelijk veeeeel minder stabiel. Ik snap dat nooit. Waarom doen mensen dat??
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
ciclista schreef:froglegs heet dat.
Nee, een frogleg is het deel op de vork. De vorm doet aan froglegs denken.
Cantilevers geven niet veel remkracht. Om enige vertraging te krijgen moet je redelijk hard in de remhendel knijpen. Vooral bij dames zie je deze froglegs op het stuur. Dames hebben over het algemeen kleinere handen dan mannen en met kleinere handen kun je m.b.v. froglegs harder remmen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Handen op het stuur bij door de blubber fietsen heeft als voordeel dat er minder druk op het stuurwiel zit, als dat wiel lastig doet dan ga je op je bek. Net als met door de sneeuw. Ik zie overal veldfietsen met zulke remmen, heeft niets met vrouwen te maken.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten