heeft Marianne Vos 4 remmen?

Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1189
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 02 feb 2010 16:05

Gisterochtend stapte ik in de trein en bij wijze van uitzondering pakte ik een krantje mee, een metro in dit geval. Nadat ik het interessantste uit de krant had gelezen (de stripjes) vouwde ik de krant om en legde hem op het tafeltje, voor algemeen gebruik.
Op de achterkant van de krant was een foto van een juichende Marianne Vos te zien. Toen opeens viel mij iets op, ze had twee "extra remmen" bij een gebrek aan een betere term. Op deze oudere foto is het ook te zien, midden op haar stuur.
[img=http://www.metrotime.be/userfiles/belga ... 164243.jpg]

Met een vriend, ook een hobby-wielrenner, had ik het er even over, hij dacht dat het versnellingen waren. Maar dat lijkt me niet handig, omdat marianne dan haar stuur vreemd moet vastpakken bij het schakelen, ondanks dat er genoeg apparatuur beschikbaar is waar de remmen en het schakelsysteem in een handgreep zitten.
Kortom: heeft ze nou vier remmen, of een raar schakelsysteem, of heeft ze een geheim wapen?

bmiller
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 02 feb 2010 16:07

Het zijn 4 brakes. Met veldrijden heb je veel je handen bovenop het stuur. En zo heb je meer controle.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

Gebruikersavatar
tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4204
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

Gebruikersavatar tiest 02 feb 2010 16:16

Ik weet nog steeds niet hoe het komt maar vrouwen schijnen het fijn te vinden om met hun handen op het stuur een bocht te nemen. Om dan nog enigzins controle te hebben worden er een setje extra hendels gemonteerd.

Gebruikersavatar
ciclista
Forum-lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

Gebruikersavatar ciclista 02 feb 2010 16:17

froglegs heet dat.

Gebruikersavatar
pfff
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 26 jun 2009 10:45

Gebruikersavatar pfff 02 feb 2010 16:18

Het is een onderbreking in de buitenkabel, daar zijn deze twee hendeltjes op aangesloten en wordt de binnen kabel als het ware opgepakt en aangetrokken. Het zijn dus gewoon 2 remklauwen, die door in totaal 4 hendels worden bediend. Er stond laatst een draadje hier op het forum ivm tijdrit sturen en extra remmen, toen is deze optie ook iets gedetailleerder beschreven.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 feb 2010 16:26

Viel mij zondag ook op bij de wedstrijd van de dames, veel met de handen boven op het stuur. Nu is dat niet zo heel vreemd, maar het lijkt me dat je toch veel minder controle hebt in bochten en afdalingen, toch reden de meesten daar ook met de handen boven op het stuur.

Mijn ervaring is dat ik toch minder controle voel over de fiets met de handen bovenop het stuur al zie ik in mijn toerclubje ook wel eens mensen al staand met de handen boven op het stuur een helling op rijden. Ook wel eens geprobeerd maar voelt duidelijk veeeeel minder stabiel. Ik snap dat nooit. Waarom doen mensen dat??

lennaert
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 02 feb 2010 16:30

Je kan je gewicht meer op t zadel houden en zo meer druk op het achterwiel en dus je aandrijftrein. Bijvoorbeeld door mul zand rijden kan je het voorwiel zo laten "zoeken" en snij je er over het algemeen sneller doorheen.

Gebruikersavatar
bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2824
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

Gebruikersavatar bianchisl3 02 feb 2010 16:34

ciclista schreef:froglegs heet dat.


Nee, een frogleg is het deel op de vork. De vorm doet aan froglegs denken.

Gebruikersavatar
ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2153
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

Gebruikersavatar ilgrasso 02 feb 2010 16:37

Cantilevers geven niet veel remkracht. Om enige vertraging te krijgen moet je redelijk hard in de remhendel knijpen. Vooral bij dames zie je deze froglegs op het stuur. Dames hebben over het algemeen kleinere handen dan mannen en met kleinere handen kun je m.b.v. froglegs harder remmen.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 02 feb 2010 16:42

hmm klinkt aannemelijk, harder kunnen knijpen in de remmen.

Een paar jaar geleden zag je het bij de mannen ook erg veel, bijvoorbeeld Bart Wellens, maar de laatste jaren rijdt er niemand meer mee.

compdiver
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 aug 2005 13:02

compdiver 02 feb 2010 16:52

Mijn vader (een wielertoerist) heeft die extra remmen ook op zijn koersfiets staan.
Doordat hij last heeft van zijn rug, is dit een ideale oplossing om steeds met de handen bovenop het stuur te fietsen.
Mijn Canyon Ultimate CF

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3279
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 02 feb 2010 17:02

Handen op het stuur bij door de blubber fietsen heeft als voordeel dat er minder druk op het stuurwiel zit, als dat wiel lastig doet dan ga je op je bek. Net als met door de sneeuw. Ik zie overal veldfietsen met zulke remmen, heeft niets met vrouwen te maken.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten