Belangrijk voor gedupeerden Hommes!!
De politie van Soest heeft contact opgenomen met mijn fietsvriend die z'n Pinarello kwijt was maar inmiddels door tussenkomst van Pa Voorn weer terug heeft.
Er zal op korte termijn faillissement worden aangevraagd en een curator worden benoemd.De politie van Soest zal dit ook via de lokale media bekend maken. Er is namelijk ook iemand die
€ 3.000,00 heeft aanbetaald voor een fiets en dit geld nu kwijt is.
De heer H. Voorn sr. (de vader van) is bereid gevonden te bemiddelen voor klanten die hun fiets ter reparatie hebben aangeboden en deze nog kwijt zijn. Hij is bereikbaar per e-mail:
hansvoornsr@hotmail.com
Er zal op korte termijn faillissement worden aangevraagd en een curator worden benoemd.De politie van Soest zal dit ook via de lokale media bekend maken. Er is namelijk ook iemand die
€ 3.000,00 heeft aanbetaald voor een fiets en dit geld nu kwijt is.
De heer H. Voorn sr. (de vader van) is bereid gevonden te bemiddelen voor klanten die hun fiets ter reparatie hebben aangeboden en deze nog kwijt zijn. Hij is bereikbaar per e-mail:
hansvoornsr@hotmail.com
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Dat klopt natuurlijk, maar gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. In de autobranche zijn ook ter reparatie aangeboden voertuigen in de failliete boedel opgenomen geweest. Toch vervelend als er veel tijd en moeite en evt. een rechtzaak mee gepaard gaan om je rechtmatige eigendom weer terug te krijgen.
Over die aanbetaling van € 3000,- verbaas ik me echt. Een fietsaankoop gebeurt meestal niet spontaan. Je laat je informeren, opmeten, laat een offerte maken, tekent een bestelorder, mail of belt nog eens over details etc. Als een fietsenzaak je dan nog niet vertrouwt en een forse aanbetaling (hoe duur moet die hele fiets dan zijn?) verlangt, is er n.m.m. iets niet in orde. Ik heb zelfs nog nooit een auto aanbetaald.
Over die aanbetaling van € 3000,- verbaas ik me echt. Een fietsaankoop gebeurt meestal niet spontaan. Je laat je informeren, opmeten, laat een offerte maken, tekent een bestelorder, mail of belt nog eens over details etc. Als een fietsenzaak je dan nog niet vertrouwt en een forse aanbetaling (hoe duur moet die hele fiets dan zijn?) verlangt, is er n.m.m. iets niet in orde. Ik heb zelfs nog nooit een auto aanbetaald.
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
Sommige mensen zijn helaas wat te goedgelovig en zijn niet bekend met de rechten en plichten van de consument. Vergeet bovendien niet dat Hommes goed bekend stond en in de loop der jaren een uitstekende reputatie had opgebouwd als racespecialist.
Als je b.v. een Pinarello Dogma koopt met Campagnolo Super Record en Lightweight wielen kom je al rap in de buurt van een aankoopsom van € 10.000,- Ik kan me voorstellen dat er dan wielerzaken zijn die een aanbetaling verlangen. Of je daar dan mee moet instemmen in weer wat anders...
Als je b.v. een Pinarello Dogma koopt met Campagnolo Super Record en Lightweight wielen kom je al rap in de buurt van een aankoopsom van € 10.000,- Ik kan me voorstellen dat er dan wielerzaken zijn die een aanbetaling verlangen. Of je daar dan mee moet instemmen in weer wat anders...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
De aanbetalingen ben je altijd kwijt bij een faillissement . Tenminste, je komt gewoon op de crediteurenlijst, en als er eventueel nog geld in de boedel overblijft, krijg je (een deel) terug. Maar in de praktijk kun je ernaar fluiten als UWV en Fiscus hun geld hebben opgehaald.
Voor de ter reparatie aangeboden fietsen ligt het wat anders (tenzij er een bodembeslag is geweest). Maar je moet wel kunnen bewijzen dat het jouw fiets is. (dus kwitantie met framenummer, of blijken uit de administratie van de fietsenmaker). In de praktijk komt dit echter maar zelden voor, en dan ben je dus je fiets gewoon kwijt.
Je zou dus elke keer als je je fiets achterlaat ter reparatie een bewijsstuk met framenummer, merk, kleur en onderdelen moeten vragen. Bij juwelierzaken wordt dit bijna altijd gedaan. Deze goede gewoonte is echter nauwelijks bekend bij fietsenmakers. Vooral in deze tijd is de kans op een faillissement nu eenmaal wat groter.
Voor de ter reparatie aangeboden fietsen ligt het wat anders (tenzij er een bodembeslag is geweest). Maar je moet wel kunnen bewijzen dat het jouw fiets is. (dus kwitantie met framenummer, of blijken uit de administratie van de fietsenmaker). In de praktijk komt dit echter maar zelden voor, en dan ben je dus je fiets gewoon kwijt.
Je zou dus elke keer als je je fiets achterlaat ter reparatie een bewijsstuk met framenummer, merk, kleur en onderdelen moeten vragen. Bij juwelierzaken wordt dit bijna altijd gedaan. Deze goede gewoonte is echter nauwelijks bekend bij fietsenmakers. Vooral in deze tijd is de kans op een faillissement nu eenmaal wat groter.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
Tip bij aanbetalingen: liever nooit, maar als je dit toch doet - zo wordt vanuit het bank/verzekeringswezen wel geadviseerd - vraag dan om een bankgarantie!
Niet dat je dan 'zo maar even' 3000 euro moet gaan terugvorderen. Ik kan het iedereen aanbevelen.
Niet dat je dan 'zo maar even' 3000 euro moet gaan terugvorderen. Ik kan het iedereen aanbevelen.
Ik denk dat de meeste "winkeliers" - zeg maar middenstand - je vreemd staan aan te kijken als je daarom vraagt en misschien niet eens weten wat het fenomeen bankgarantie inhoudt. Daarbij zijn bankgaranties niet gebruikelijk bij dergelijke kleine transacties en verhogen die de prijs. Een bankgarantie is immers ook niet gratis voor zover die al gesteld kan worden door de betrokken onderneming.
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.
adu schreef:Ik denk dat de meeste "winkeliers" - zeg maar middenstand - je vreemd staan aan te kijken als je daarom vraagt en misschien niet eens weten wat het fenomeen bankgarantie inhoudt. Daarbij zijn bankgaranties niet gebruikelijk bij dergelijke kleine transacties en verhogen die de prijs. Een bankgarantie is immers ook niet gratis voor zover die al gesteld kan worden door de betrokken onderneming.
Dit kan ik be-amen, dus conclusie: nooit aanbetalingen doen.
adu schreef:Ik denk dat de meeste "winkeliers" - zeg maar middenstand - je vreemd staan aan te kijken als je daarom vraagt en misschien niet eens weten wat het fenomeen bankgarantie inhoudt. Daarbij zijn bankgaranties niet gebruikelijk bij dergelijke kleine transacties en verhogen die de prijs. Een bankgarantie is immers ook niet gratis voor zover die al gesteld kan worden door de betrokken onderneming.
Ik koop ook nergens meer iets waarvoor een aanbetaling vereist is. Ik ben bereid om de koopsom op een neutrale bankrekening te plaatsen waar niemand kan aankomen totdat de datum van levering en betaling plaats vindt.
Kopers zijn niet altijd te vertrouwen maar verkopers ook niet. In deze tijd van faillisementen ben je zo maar je aanbetaling kwijt. Ik vind aanbetalingen dan ook absurd omdat die bij faillisementen gewoon kunnen verdwijnen in de zakken van andere schuldeisers. Hiervoor zou een wettelijke regeling of branch garantie moeten komen zodat dit NOOIT zou kunnen gebeuren.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
bankgaranties dienen voor de aankoop van (on)roerende zaken met impact en dat is met alle respect een racefiets niet.
Het staat je vrij om een aanbetaling achterwege te laten maar de FM zal toch ook enige zekerheden wensen. Toch zijn de bedragen die men vraagt soms absurd hoog. Ik vind €100,- een prima bedrag voor een fiets. Als men meer verlangt dan heel misschien €200,- maar dat is echt wel de limit.
Het staat je vrij om een aanbetaling achterwege te laten maar de FM zal toch ook enige zekerheden wensen. Toch zijn de bedragen die men vraagt soms absurd hoog. Ik vind €100,- een prima bedrag voor een fiets. Als men meer verlangt dan heel misschien €200,- maar dat is echt wel de limit.
Camerig is prachtig!