Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Alleen voor echte mannen.....en vrouwen

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 02 apr 2010 17:51

Ik heb drie jaar moeten wachten, maar daar is hij dan eindelijk!

Een nieuwe stalen criterium fiets. Waarom dat nou weer?

Ik had een viertal fietsen:
1. Aluminium + carbon voor- en achtervork
2. Aluminium (Cyclocross)
3. Full Carbon
4. Staal, criterium

De carbon fiets is was mijn nieuwste fiets uit 2007. Afgemonteerd met Record 2007. Op zich een heerlijke fiets (zeker t.o.v. de aluminium fietsen) maar.......als ik dan weer overstapte op mijn oude stalen fiets dan was het elke keer weer een openbaring. Ondanks het nerveuze karakter van een criterium fiets (wielbasis is ruim 4cm korter) rijdt het veel comfortabeler en door de geometrie loopt het gewoon harder.

Als je dan weer eens over de keitjes rijdt van de "parel van west-friesland" dan besef je weer wat fantastisch het is om op een stalen fiets te mogen rijden.

Om mezelf weer eens een plezier te doen heb ik dus een paar jaar geleden toch weer een stalen fiets besteld.

Net het eerste ritje op gereden: HEERLIJK! Goed strak, kort, agressief maar toch comfortabel, ofwel geheel naar verwachting!

Afmontage:
- Frame Columbus Neuron
- Campagnolo SuperRecord
- Fulcrum Racing 1 2wayfit wielen
- Pro pen, stuur en stuurpen
- Regal zadel
- Elgar pedalen (ik heb 3 stel pedalen te kort. Heb ze al drie jaar in bestelling staan. Hoop dat ze binnenkort geleverd kunnen worden)

De verrassing (was niet de opdracht of doelstelling): gewicht 7,85Kg

Dus voor diegene die kritisch zijn over het gewicht van een stalen fiets.........

De spacertoren gaat natuurlijk nog verdwijnen. Ik moet hem echter nog fijn-afstellen t.o.v. mijn andere fietsen.

[img=http://img263.imageshack.us/img263/9648/fiets003.jpg]

Daarnaast toch ook nog mijn oude stalen fiets laten verwennen. Deze weegt trouwens 10,4Kg. Hij had wat last van onderhuidse roest. Het frame was verder nog in prima staat. Dus ff over laten spuiten. Kleurschema conform een oud frame wat ik nog had liggen en waar helaas een scheur in de extensie van de zitbuis zat.

[img=http://img196.imageshack.us/img196/7568/fiets004i.jpg]

Wanneer ga ik nu op welke fiets rijden?
- Alu Cyclocross: rij ik liever niet op. Rijdt voor geen meter. Zitten spatborden op. Deze gebruik ik dus als de weg echt nat is en ik echt buiten wil rijden.
- Alu/carbon fiets: staat standaard op de Computrainer (daar rij ik 3K per jaar op). Hier heb ik dus geen last van het harde aluminium.
- Staal oud: voor als het weer wat minder is en eventueel vochtig kan zijn
- Staal nieuw en de full carbon fiets: voor al het fietswerk bij goed weer en voor in de bergen. De stalen zal de bergen mee ingaan als ik weer eens echt hard naar beneden wil.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 02 apr 2010 18:06

pff wauw mooie fiets zeg :) kleur doet me denken aan een illuster helaas vergaan merk.......
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 02 apr 2010 18:11

Gioooh, 's een reus van een fiets :)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

red_vfr
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 16 feb 2008 20:47

red_vfr 02 apr 2010 18:18

Mooi fiets, Verrassend dat je voor staal kiest terwijl je steeds meer carbon op straat ziet.

waar ligt die parel van west friesland dan? woon zelf in Wognum en ken geen keitjes. Of bedoel je de klinkertjes her en der?

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 02 apr 2010 18:19

Ik dacht altijd dat het Giant was......

;)

Mooie fiets hoor!
FacebookS3RSSite

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 02 apr 2010 18:27

red_vfr schreef: waar ligt die parel van west friesland dan? woon zelf in Wognum en ken geen keitjes. Of bedoel je de klinkertjes her en der?


Twisk wordt de parel van West-Friesland genoemd.

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 02 apr 2010 18:41

mooie fiets! Mijn complimenten vanuit Brabant... ook in de buurt van Dongen en Riel liggen nog leuke strookjes 'klinkers en kassei'... En natuurlijk zijn de Antwerpse betonbanen 'gesneden koek' voor zo'n stalen ros!
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

shelleke81
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 19 nov 2008 04:13

shelleke81 02 apr 2010 18:47

Mooi, een echte liefhebbers fiets!
Kan me helemaal voorstellen dat je kiest voor het comfort van staal, zeker ik combinatie met het Regal zadel...
Geniet ervan!
Red Bull Pro 2000
Shimano 105
Pro Vibe 7S 2010 afmontage

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 apr 2010 18:49

Ik begrijp het toch niet zo goed vrees ik. De meeste frames hebben een wielbasis van rond de 1000mm.
Dus de jouwe heeft een wielbasis van rond de 96cm?
Stuurt dat wel stabiel in een afdaling in de bergen?
Waarom Superrecord op een criteriumfiets?
Is hij op maat gemaakt, en indien ja, waarom toch nog spacers? (waarschijnlijk nog niet helemaal getuned qua positie)?

Begrijp me niet verkeerd(want misschien doe ik dat), ik zou ook voor Superrecord gaan mocht ik me een nieuwe groep kunnen veroorloven (het frame is er al), ik ben zelf een grote staalfan, en het is en blijft een schoonheid om naar te kijken. Van de prestaties hoef je me ook niet te overtuigen, Moderne stalen frames zijn misschien een halve kilo zwaarder dan carbon, maar bvb. de peperdure Pina Dogma 2010 is ook gewoon een dikzak van een fiets (en daar wint team Sky ook wedstrijden op).

nog een vraagje: tevreden met je moordpedalen? ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 02 apr 2010 19:28

Waarom alleen voor echte mannen?
Ik heb twee fietsen met een stalen frame!
Een zwart/rode Duell Passion en een witte Pegoretti Marcelo met Gatti Design.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 02 apr 2010 19:38

@ de Zwarten

Ik heb inderdaad een wielbasis van ongeveer 96cm. Als je dat niet gewend bent is dat zeer instabiel. Voor het bouwen van het nieuwe frame had ik mijn oude in oktober ingeleverd. Vandaag heb ik dus weer voor het eerst op zo'n kort frame gereden. Dan is het inderdaad ff schrikken als je de eerste keer weer gaat staand fietsen om op gang te komen.

Iemand die zo'n korte fiets niet gewend is zou ik ook niet adviseren om er zo maar mee een echte afdaling in te gaan.

Waarom SuperRecord? Ach ja, het is een criterium frame, maar ik rij geen wedstrijden meer. Ik ben zuinig op mijn materiaal. Dan gaat het zo verschrikkelijk lang mee. Uiteindelijk is het ook een beetje voor de heb en kan ik het betalen.

Waarom spacers op een maat-frame? Het frame is niet TIG-gelast, maar een traditioneel frame met lugs. Daarbij ben je beperkt tot de hoeken die je kan maken. Het was dus niet mogelijk om hem zo te maken dat er geen spacers meer nodig waren. Ik heb nu 2cm restant spacers. Ik vindt het mooier als het nog wat minder wordt. Ik ga dus kijken/proberen wat er gebeurd als ik wat dieper ga zitten.

Moordpedalen? Tsja....ik rij er al zo lang op (20-25 jaar). Ik durf nog steeds niet over te stappen op die veel te complexe systemen met veertjes, palletjes, afstelschroeven etc. Veel te veel gevallen van losschieten als het niet moet en niet los komen als het wel moet. En waarom zou je iets complex doen als het ook eenvoudig kan?

Plaats reactie