Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Storck

ptrbssr
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 mei 2015 09:51
Locatie: Amsterdam

ptrbssr 03 apr 2019 19:06

Een kleine slinger aan dit topic geven: ik heb sinds twee jaar een Storck Visioner CSL. Frame gekocht in Duitsland en vervolgens zelf opgebouwd. Leerzaam en leuk project en goed om de kennis en kunde 'in de vingers' te hebben, zodat onderhoud ook voor het overgrote deel zelf te doen is. Erg blij met dit matzwarte monster. En stiekem kriebelt het verlangen naar een tweede Storck. Overweeg een Aernario Pro Disc te kopen. Wellicht wederom een frame en zelf opbouwen. Wat me tegenhoudt zijn de minder courante maten en technisch platform. Beter gezegd: de inbouwbreedte achter is 135 mm i.p.v. meer gangbare 142 mm wat de keuze aan wielsets drastisch beperkt. Verder post mount voor de remklauwen in plaats van flatmount wat inmiddels 'de standaard' is. Iemand daar ideeën, voor- of afkeuren bij? Los daarvan: de vormen van de Aernario en de kleur (Aeratus Black) laten me niet meer los... Wat een beauty!
OK, terug naar de strijd tussen hoofd & hart: rijd ik blij verder op de Visioner of ga ik voor de 'n+1 verleiding'? #fingerscrossed.

H.jan
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2014 10:46

H.jan 08 apr 2019 21:55

Beste Storck rijder, altijd lastig kiezen bij zoveel moois. Ik zou voor de Aernario gaan, zonder disc dan wel, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Ik heb mijn G 1 al ruim 30000 in gebruik en die gaat er nog niet uit. Simpel weg omdat ik niet zou weten met welk frame ik erop vooruit zou gaan. Succes bij het kiezen. Groet H.jan

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 20 jan 2020 10:10

Beste Storck liefhebbers,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe racefiets en overweeg de Storck Aernario of de Storck Fascenario. Beiden met Di2 en zonder schijfremmen.

Nu zat ik de specs en de geometrie te bekijken maar ik zie niet echt hele grote verschillen.

Als ik de foto bekijk heb ik het idee dat de fascenario wat sportiever is (dieper zit) maar dat haal ik niet echt uit de geometrie. Beiden maat XL. Of zie ik iets over het hoofd?

Weet iemand soms wat de belanrgijkste verschillen zijn tussen deze 2 fietsen?

Alvast bedankt!
Storck.jpg

Michael
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 okt 2013 15:44

Michael 20 jan 2020 13:17

lunitic schreef: 20 jan 2020 10:10 Beste Storck liefhebbers,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe racefiets en overweeg de Storck Aernario of de Storck Fascenario. Beiden met Di2 en zonder schijfremmen.

Nu zat ik de specs en de geometrie te bekijken maar ik zie niet echt hele grote verschillen.


Als ik de foto bekijk heb ik het idee dat de fascenario wat sportiever is (dieper zit) maar dat haal ik niet echt uit de geometrie. Beiden maat XL. Of zie ik iets over het hoofd?

Weet iemand soms wat de belanrgijkste verschillen zijn tussen deze 2 fietsen?

Alvast bedankt!

Storck.jpg
Het grootste verschil zit in de vorm van de voorvork en de aansluiting van de voorvork bij het frame.
Laatst gewijzigd door Michael op 20 jan 2020 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 20 jan 2020 20:23

Ja dat valt idd erg op... en daardoor lijkt het dat de Fascenario een diepere zit heeft... maar blijkbaar is dat dus slechts optisch.

De geometrie is nagenoeg hetzelfde.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 jan 2020 05:47

Ik geloof eigenlijk niet dat de fietsen op de foto’s dezelfde maat zijn. Linkse foto is duidelijk een kleinere framemaat.
o'7o

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 17 sep 2021 08:59

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe racefiets en kwam de Aerfast3 Comp Disc SRAM Rival eTap AXS Quarq 2x12 tegen. Ik kan er echter weinig over vinden naast wat gesponsorde reviews. Zijn er op dit forum leden met een Storck, en wat is jullie ervaring met dit merk?

H.jan
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 dec 2014 10:46

H.jan 18 sep 2021 12:18

Beste Dieder, ik heb er drie gehad. Een C 1.1, een Fenomalist en een Aernario G1. De C 1.1 en de Fenomalist waren probleemloos. De Feno was niet bepaald een comfortabele fiets. Met de Aernario wel een probleem gehad. Scheurtje in de zitbuis na 39.000 km. Buiten de garantie dus voor eigen rekening gerepareerd (geen idee of dat vaker is voorgevallen of dat dit pech is). Voor het overige altijd zeer tevreden geweest over de kwaliteit van Storck en daarbij komt dat je ze niet overal tegenkomt. Groet H-Jan

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 18 sep 2021 20:22

Dank H-Jan! Ik ga er eens rustig over nadenken :-)

richard84
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 27 mar 2009 13:01

richard84 19 sep 2021 13:30

Storck was altijd een vooruitstrevend merk met unieke fietsen, in kleine oplagen. Dit business model hebben ze niet kunnen volhouden en ze zijn in 2018 dan ook technisch failliet gegaan.

De merknaam/het bedrijf is toen opgekocht door Pardus, een grote Chinese framebouwer. Zij maken nu frames, werken hem af met Storck stickers en bieden de relatief goedkope frames nu aan als volledige fiets voor competitieve prijzen.

De frames zijn dus niet meer zo vernieuwend (je kunt deze frames ook voor minder kopen rechtstreeks bij pardus, zie hun website, en talloze andere kleine fietsmerken die gebruik maken van dezelfde 'open mould').

Ze hoeven niet per se slecht te zijn, maar wel aardig om te weten hoe die wereld in elkaar steekt. Het zijn dus bijna chinarello's.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 19 sep 2021 14:52

Een heel ander verhaal uit wel een betrouwbare bron:

https://cyclingindustry.news/storck-bic ... e-sold-on/

Aerodynamik
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:57

Aerodynamik 19 sep 2021 22:13

Hmm interessant. Had inderdaad al gezien dat het frame ook bij Pardus voorkwam, en 'slechts' de voorvork, cockpit en zadelpen van Storck zelf zijn. Wellicht is het dan toch iets te mooi om waar te zijn, ook al ziet het er goed uit en krijgt het positieve reviews.

Plaats reactie