Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

keniske
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 aug 2013 18:13

keniske 08 apr 2020 12:24

Heb eindelijk mijn Canyon ontvangen maar ik had nu een specialized zadel met carbonnen rails maar deze past niet op de zadelpen omdat die flip dingen te klein zijn, bestaan deze in grotere versies? Want op de Canyon site staat hier niks van en het zou zonde zijn om dat zadel van 230€ weer te moeten verkopen..

Bergwerk
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 apr 2016 19:04

Bergwerk 08 apr 2020 23:33

Stoffelinus schreef: 07 apr 2020 09:48 Hallo,

Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar een Grail AL 7.0 maar twijfel tussen een M of een L (zoals zovelen heb ik al gelezen).

Ik meet 1m84 en mijn bbl is 88. Volgens Canyon is dat een M.
Mocht ik 1cm groter zijn dan wordt het een L.
Mijn voorkeur gaat uit naar een L maar ik blijf maar twijfelen.

Heeft er iemand in dezelfde situatie gezeten en zo ja wat is de keuze geworden?

Alle tips en suggesties welkom!
Bij twijfel altijd de kleinere maat nemen.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 09 apr 2020 00:10

Zat voor de Grail 8.0 ook tussen twee maten, en tegen alle advies in toch voor de grootste gegaan. Simpelweg omdat ik de Grail minder voor gravel maar meer voor slechte wegen en kasseien gebruik. Zit nu iets hoger en gestrekter dan op de kleinere maat, en zit voor mij perfect. De Grail is op zich al een relatief kort frame.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 apr 2020 14:21

Bergwerk schreef: 08 apr 2020 23:33
Stoffelinus schreef: 07 apr 2020 09:48 Hallo,

Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar een Grail AL 7.0 maar twijfel tussen een M of een L (zoals zovelen heb ik al gelezen).

Ik meet 1m84 en mijn bbl is 88. Volgens Canyon is dat een M.
Mocht ik 1cm groter zijn dan wordt het een L.
....
Bij twijfel altijd de kleinere maat nemen.
Op deze vraag is geen éénduidig antwoord te geven.

Bij twijfel je gezond verstand aanspreken.
Heb je in verhouding langere benen dan gemiddeld of juist kortere?
Heb je in verhouding langere of juist kortere armen?
Zit je liever meer of juist minder gestrekt?

Moet je het "kleinere" model met meer spacers onder je stuur en een langere stuurpen afmonteren => ga dan misschien voor het grotere model.
Wil/kan je dieper zitten => ga dan mogelijk voor de kleinere maat.

Je kan je huidige fiets eens opmeten, zoals die echt is afgemonteerd (spacers/stuurpen/zadelpen) en dan de maten overzetten naar de Grail.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jordansz
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:09

Jordansz 09 apr 2020 18:58

Ben aan het kijken voor een aeroroad.
Wat vinden jullie van het verschil tussen de 7.0
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... quantity=1
en de 8.0 versie
https://www.canyon.com/en-nl/road-bikes ... be=SR%2FBK

Het verschil is +500 euro en -300 gram ( ultegra vs 105 en een earodynamishe cockpit vs een reguliere ).

Ok de 8.0 is iets strakker door de arero cockpit en de ultegra's wegen iets minder maar die 300 gram merk je ook niet. Lijkt me dat ik meer waar voor me geld krijg met de 7.0... anders gaan we alweer richting de 3,5 bijna en dan kan ik voor +500 ook een cube lightning kopen :lol:

Weet iemand of ze ook nog doen aan kortingsacties? Ik had online gelezen dat een amerikaan 3% korting had gekregen in de chat , dus gevraagd of een kleine korting mogelijk was i.v.m de verzendkosten die je ook nog moet doen, kreeg er een stugge reactie op terug dat de prijs niet lager kon omdat de fiets niet helemaal binnen mijn budget paste.

Vindt het ook een raar systeem die doos waarin het opgestuurd wordt, waarom moet je daar 20 euro voor betalen doe die gewoon gratis.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 09 apr 2020 19:30

@JORDANSZ, je kunt soms geluk hebben dat ze "jou" fiets in een sale stoppen. Als je een hele kleine of grote maat nodig hebt dan is de kans best groot, bij de courante maten vis je vaak buiten de boot.
Verwacht hier echter geen mega korting.
Als je die doos niet wilt betalen dan haal je de fiets toch lekker zelf in Koblenz op. Je loopt te zeuren over €20 bij de aankoop op een nieuwe fiets..... Tja, ik denk dat je dan beter naar wat anders kunt gaan zoeken naar iets wat beter bij je budget past.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 09 apr 2020 20:57

Dat aero stuur kun je er achteraf ook nog op doen. Maar dat zou ik wel doen. Op mijn ultimate zit zo een stuur en is echt een zalig stuurtje. Een heel groot verschil met een ander vind ik zelf.

Jordansz
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 jan 2019 18:09

Jordansz 09 apr 2020 21:05

Dat stuurtje is dan nog leuk mischien maar zal los wel veel kosten ik zag iets van 399 euro. Ik zou dat stuurtje wel willen maar de kosten van upgrade naar Ultegra hou ik liever in de zak. Anders is het elke keer weer opschuiven van het budget en eindig je zo weer op een flink bedrag hoger.

robbbb
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2020 23:11

robbbb 09 apr 2020 23:21

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met een canyon aeroad frame. Ik twijfel over welke maat bij mij past en of de fiets uberhaupt wel past.

Ik rij momenteel op een specialized tarmac comp 58, zie https://www.specialized.com/be/nl/mens- ... 620-128862. Op de specialized heb ik een 110mm stuurpen met 3x 1cm spacers en een zadelhoogte van 78cm.

Als ik voor een aeroad L zou gaan is de stack 2cm lager dan bij m'n huidige tarmac. Dat zou betekenen dat ik bij een L 5cm(?!) aan spacers moet hebben. Bij een XL is de stack op 1mm gelijk, zadelhoogte 78cm is in principe goed, maar de reach is wel 15mm langer dan bij een 58 tarmac (valt weer te compenseren met een kortere stuurpen).

Qua afmetingen zou dit volgens de grafiek van canyon moeten passen. Ben alleen bang dat ik op een L te diep kom te zitten en dat een XL wellicht te groot uitvalt.

Hoe denken jullie hierover?

Kermit954
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 mar 2018 15:06

Kermit954 10 apr 2020 12:22

Zou graag een stages powermeter gen.3 op mijn canyon ultimate cf sl disc van 2019 plaatsen.
Heeft hier iemand ervaring mee of er voldoende speling is tov achterbrug.
Deze speling is op sommige plaatsen minder dan de benodigde 1 cm.

JordyFr
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 jun 2012 13:04

JordyFr 10 apr 2020 12:54

robbbb schreef: 09 apr 2020 23:21 Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met een canyon aeroad frame. Ik twijfel over welke maat bij mij past en of de fiets uberhaupt wel past.

Ik rij momenteel op een specialized tarmac comp 58, zie https://www.specialized.com/be/nl/mens- ... 620-128862. Op de specialized heb ik een 110mm stuurpen met 3x 1cm spacers en een zadelhoogte van 78cm.

Als ik voor een aeroad L zou gaan is de stack 2cm lager dan bij m'n huidige tarmac. Dat zou betekenen dat ik bij een L 5cm(?!) aan spacers moet hebben. Bij een XL is de stack op 1mm gelijk, zadelhoogte 78cm is in principe goed, maar de reach is wel 15mm langer dan bij een 58 tarmac (valt weer te compenseren met een kortere stuurpen).

Qua afmetingen zou dit volgens de grafiek van canyon moeten passen. Ben alleen bang dat ik op een L te diep kom te zitten en dat een XL wellicht te groot uitvalt.

Hoe denken jullie hierover?
Als je nu goed zit op je Tarmac lijkt me duidelijk dat een Aeroad niet bij je past.

Large: 5cm spacers is natuurlijk niet te doen, met zoveel spacers levert Canyon de fietsen niet eens. Ik geloof dat het standaard topcap (1cm) + 1 + 1 + 0.5 + 0.2 cm aan spacers = 3.7cm is.

X-Large: 78cm zadelhoogte op XL is wel erg laag en en een 9.5cm stuurpen weer erg kort. Lijkt me veel te groot.

Ultimate L komt vrijwel overeen met Tarmac 58
Reach 399 vs 402
Stack 592 vs 591
Die zou je dus ook met een 11cm pen en 3cm spacers kunnen rijden,

Persoonlijk vind ik 3cm spacers nog veel, dus ik zou dan weer naar een Endurace kijken.

Endurace L vs Tarmac 58
Reach 389 vs 402
Stack 604 vs 591
Kun je met 11cm pen (zit je iets korter) en 1.5cm aan spacers rijden.

Zelf ben ik 1.85, zadelhoogte 80.5cm en rijdt endurace L met 11cm pen en 0 spacers, alleen de 1cm topcap.

TonFiets
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2015 19:19

TonFiets 10 apr 2020 20:08

keniske schreef: 08 apr 2020 12:24 Heb eindelijk mijn Canyon ontvangen maar ik had nu een specialized zadel met carbonnen rails maar deze past niet op de zadelpen omdat die flip dingen te klein zijn, bestaan deze in grotere versies? Want op de Canyon site staat hier niks van en het zou zonde zijn om dat zadel van 230€ weer te moeten verkopen..
Die flip head kits moeten ergens rond half april weer beschikbaar zijn heeft Canyon mij verteld.

Plaats reactie